تعداد بازدید: ۵۳۳
کد خبر: ۹۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ - 2021 13 June
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول
جمعه این هفته انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی برگزار می‌شود. صرف نظر از حرف و حدیث های مطرح، مهم این است که مردم بر اساس برداشت خودشان آزادانه و بی‌دغدغه رأی دهندچون در غیر اینصورت انتخابات معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد.
 
این حق شهروندی هر فرد واجد شرایطی است که آزادانه شرکت کند و به هر کس تمایل دارد رأی دهد. اصل ۵۶  قانون اساسی ایران با صراحت اعلام کرده است:«حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را  از طرقی که در بعد می آید اعمال می کند».
 
برخی فکر می‌کنند قیم مردمند. متأسفانه اینان تصور می‌کنند مردم قدرت تشخیص ندارند، در حالی که هر چه مردم با آزادی کامل‌تر و وسیع‌تر تصمیم بگیرند و به کاندیدای مورد نظر خود رأی دهند رشد سیاسی و اجتماعی افزایش می‌یابد. هرچند به زعم برخی افراد و حتی برخی صاحب‌نظران انتخاب مردم اشتباه باشد، به هیچ وجه نباید با مردم قیم مآبانه برخورد کرد؛ چه اینکه  اگر مردم اشتباه هم بکنندتجربه کسب می‌کنند و به تدریج  آزموده‌تر می‌شوند و در سرنوشت جامعه خودشان شرکت می‌کنند.
 
استاد مرتضی مطهری در اهمیت آزاد گذاشتن مردم در انتخابات می‌فرماید:
«بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرستان اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه می‌شوند و اگر بخواهند هدایت و سرپرستی را ولو با حسن نیت به بهانه اینکه مردم قابل نیستند، مردم لایق نیستند، مردم خودشان نمی‌فهمند،آزادی را از مردم بگیرند، به حساب اینکه مردم خودشان لیاقت ندارند، این مردم تا ابد به بی‌لیاقتی می‌ماند. فرض کنید، انتخابی می‌خواهد صورت بگیرد، حالایا انتخاب وکیل مجلس باشد یا انتخاب دیگری، ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‌ایدحسن‌نیت هم واقعاً داشته باشید،...          
 
ممکن است واقعاً تشخیص شما این باشد که این ملت خوب است فلان مرد را انتخاب بکند فلان فرد را و واقعاً هم فرض می‌کنیم شایسته‌تر است، اما اگرشما بخواهید به مردم تحمیل بکنید بگویید شما نمی‌فهمید، شما باید حتماً فلان کس را انتخاب بکنید اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا بکنند، اصلاً باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش بکنند، او تبلیغات بکند، آن که مثلاً می‌خواهد وکیل بشود، این هم که می‌خواهد انتخاب بکند مدتی مردد باشد: آن را انتخاب کنم، آن را انتخاب کنم، او فلان خوبی را دارد، او فلان بدی را دارد، یک دفعه انتخاب بکند  بعد به اشتباه خودش پی ببرد، باز در دفعه دوم، باز در دفعه سوم تا تجربیاتش کامل بشود و بعد به صورت یک ملتی در بیاید که رشد اجتماعی داشته باشد، و الا این ملت را برای همیشه، به بهانه اینکه، ملت  رشد ندارد، بایدبهش تحمیل کرد، تا ابد این ملت غیر رشید باقی می‌ماند. رشدش به این است که آزادش بگذارید ولو در آن آزادی اشتباهم بکند ،او ل صد بار هم اشتباه بکند باز باید آزاد باشد».

بنابراین مردم قیم نمی‌خواهند و خودشان تصمیم می‌گیرند و انتخاب می کنند.

شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها