تعداد بازدید: ۳۱۶۰
کد خبر: ۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶ - 2016 25 December
شهر فرنگ
دیدنی، جذاب و قابل تأمل

«ابد و یک روز» داستان تکراری و شنیده شده‌ای دارد که پیش از این بارها توسط فیلمسازان دیگر دستمایه ساخت یک فیلم بلند سینمایی شده است.


داستان خانواده‌ای از طبقه پائین شهر که قرار است با ورود یک خواستگار و مسائلی که پیرامون این اتفاق رخ می‌دهد، تماشاگر را به دنیای تاریک این خانواده هدایت کند و زندگیشان را مقابل دیدگان مخاطب قرار دهد.


اما تفاوت عمده «ابد و یک روز» با دیگر آثاری که در این حال و هوا ساخته شده‌اند در این است که این بار کارگردان به خوبی شخصیت‌های داستان و جغرافیایی که داستان در آن رخ می‌دهد را شناخته است.


سعید روستایی با تسلطی که به ندرت می‌توان در یک کارگردان ٢٦ ساله جستجو کرد، شخصیت‌های پر تعداد داستانش را به حدی خوب و درست پرورش داده که مخاطب را به راحتی با خود همراه می‌نماید و دردها و ناراحتی‌های آنان تبدیل به درد ذهنی مخاطب در هنگام تماشای فیلم می‌شود.


ابد و یک روز محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم در طول نمایش مورد توجه عموم و منتقدین قرار گرفت و توانست ۹ سیمرغ بلورین (۶ سیمرغ در بخش اصلی، ۲ سیمرغ  بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.


تعریف واژه «ابد و یک روز» در خود فیلم معلوم می‌شود. مرتضی (پیمان معادی) معنای این واژه قضایی را این‌گونه بیان می‌کند: «وقتی به مجرمی ابد می‌دهند، بعد از ۱۵ سال او می‌تواند تقاضای فرجام خواهی کند و از مدت حبسش کم کند. اما وقتی قاضی حکم ابد و یک روز می‌دهد دیگر امکانی برای کم کردن مدت حبس نیست. مجرم تا یک روز بعد از مرگش هم باید در زندان بماند.» این فیلم از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شده است و به فروش گیشه ١١,٤٨٣.٦٧٥.١٠٠تومان دست یافت.


روایت خانواده‌ای که درگیر مشکلات مختلفی همچون اعتیاد، تهی دستی، بیکاری و از همه مهم‌تر روابط عاطفی میان اعضاء خانواده می‌باشد و به دنبال رهایی از این مشکلات داستان‌هایی در حین تدارک دیدن مراسم عروسی سمیه شکل می‌گیرد که منجر به اتفاقاتی و تغییراتی در رابطه افراد خانواده می‌شود…


پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، شبنم مقدمی، ریما رامین‌فر، مهدی قربانی و...  در این فیلم جذاب نقش‌آفرینی می‌کنند.


ابد و یک روز، هرچند برنده جایزه بهترین فیلمنامه هم شد، اما شاید نتوان در تعریف قصه، خلاصه یک خطی‌اش را به خط دوم رساند. به معنای دقیق‌تر این اثر، فیلمی مبتنی بر پرداخت، کارگردانی و فضاسازی است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها