تعداد بازدید: ۸۵۲
کد خبر: ۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷ - 2021 16 May
برکت ٤ درصدی برای
بنیاد برکت امسال اعتبار ۲۰ میلیاردی برای نی‌ریز در نظر گرفته و قرار است ۴۰۰ طرح اشتغالزایی را در روستاهای هدف اجرا کند.

مجری استانی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی در استان فارس در گفتگو با ما با بیان این خبر افزود: سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان به شهرستان نی‌ریز اختصاص یافت که ۳۷ میلیارد آن واریز شده و تا هفته آینده ۳ میلیارد دیگر نیز واریز خواهد شد تا پرونده سال ۱۳۹۹ بسته شود.

محمدحسین شاهسونی با اعلام اینکه در سال گذشته ١٠٠٠ طرح در نی‌ریز اجرا شده است گفت: خوشبختانه شهرستان نی‌ریز در میان شهرهای کشور دارای جایگاه مناسبی است.

وی علت کاهش اعتبارات در سال جدید را اینگونه عنوان نمود: سال گذشته شهرستان بختگان با نی‌ریز محاسبه می‌شد و به همین دلیل اعتبار ۲ شهرستان یکی بود.

همچنین حجم شهرستان‌های تحت پوشش بنیاد برکت افزایش یافته است و در کل کشور در حال حاضر ۳۸۰ شهرستان از این طرح استفاده می‌کنند.

 

 شاهسونی با بیان اینکه اگر ادارات مرتبط همکاری لازم را با بنیاد برکت داشته باشند امکان جذب اعتبار بیشتر نیز وجود دارد گفت: در حال حاضر دو تسهیل‌گر در ۱۲ روستا مشغول به کار هستند و بناست پس از جلسه کارگروه اشتغال شهرستان، روستاهای دیگری نیز به مکانهای تحت پوشش اضافه شود.

در نی‌ریز این بخشها تحت پوشش هستند:

بخش قطرویه: وزیره، کارگاه، ریزاب، بنه‌کلاغی و کت‌ آباد

بخش پشتکوه: دهچاه و غوری

بخش مرکزی: تل‌مهتابی، حیدرآباد، نصیرآباد، حاجی‌آباد و قلعه شور.

مجری استانی بنیاد برکت هدف این بنیاد را محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال و همچنین کمک به کارآفرینی در مناطق محروم روستایی عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که شرایط وام‌های این بنیاد جهت اشتغال‌زایی چگونه است؟ گفت: وام‌ها به صورت قرض‌الحسنه ۴ درصد می‌باشد و به افراد بیکار و همچنین کسانی که درآمد آنها کمتر از ۵۰ درصد حقوقی که شورای عالی کار مصوب کرده است، پرداخت می‌شود. همچنین به افرادی که درآمدزایی کنند و بتوانند بیکاران را به کار گیرند این وام داده می شود.

در کل حمایت از مشاغل خرد و خانگی مدنظر بنیادبرکت می‌باشد.

او بازپرداخت این وام را ۵ ساله عنوان کرد و گفت: بستگی به نوع قراردادی که افراد با بانک امضا می‌کنند، بازپرداخت‌ها متفاوت است؛ به عنوان نمونه برخی‌ها هر ۶ ماه یک بار سررسید قسطشان فرا می‌رسد و برخی سالانه؛ اما افرادی که به صورت ماهانه باید اقساط را پرداخت کنند در ۴ ماه نخست با تنفس روبه‌رو می‌شوند.

شاهسونی با بیان اینکه بنیاد برکت بنا دارد تا  بروکراسی‌های اداری را کم کند، گفت: سعی کردیم تا ضعیف‌ترین افراد روستاها نیز بتوانند از این وام استفاده کنند و در گرفتن ضامنین سخت نگرفته‌ایم و با توجه به این مسئله و علیرغم اینکه تبلیغات بسیاری می‌شد که این وام، بازپرداختی نخواهد داشت، باید عنوان کنم که بازپرداخت وام‌ها توسط کسانی که از آن استفاده کرده‌اند بسیار خوب بوده است.

جالب است بدانید که تسهیلگران به روستاهای هدف مراجعه می‌کنند و با مردمان روستا جلسه تشکیل می‌دهند و در همانجا پرونده آنها کامل شده و چه بسا کمتر از یک ماه وام اشتغال به آنها پرداخت گردد.

وی در ارتباط با کسانی که متقاضی کار در شهر نی‌ریز هستند نیز گفت: اگر افراد متقاضی بتوانند کار تولیدی ایجاد کنند، ما از آنها حمایت می‌کنیم و محدودیتی برای پرداخت وام به آنها نداریم.

وی نظارت مستمر بر آنانی که این وام‌ها را گرفته‌اند از وظایف بنیاد برکت خواند و گفت: ما تا ۵ سال روستا را زیر نظر می‌گیریم و دائماً اشتغال آن افرادی که وام را دریافت کرده‌اند، بررسی می‌کنیم و تا جایی در آن روستا حضور می‌یابیم که افراد بیکار تماماً توانسته باشند مشغول به کار شوند و تا زمانی که این روستاها از تحت پوشش خارج نشوند، نمی توانیم به روستاهای دیگری مراجعه کنیم.

وی در پایان از همکاری هدایت فرماندار نی‌ریز و سرهنگ شعبانی‌نیا فرمانده سپاه ناحیه نی‌ریز همچنین در همکاری با بنیاد برکت تقدیر نمود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها