تعداد بازدید: ۵۹۹
کد خبر: ۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶ - 2021 02 May
شهردار نی‌ریز در ارتباط با خانه شمشیری گفت: این منزل در حال مرمت می‌باشد و با پیشرفت ۶۰ درصدی روبرو است.

حامد فرغت با بیان اینکه این خانه ثبت ملی شده است گفت: در ابتدا و در سالیان پیش شهرداری این خانه را تملک و در اختیار میراث فرهنگی قرار داد اما از آنجا که اداره میراث اعتبار مناسبی برای مرمت آثار تاریخی نی‌ریز ندارد این خانه به دلیل عدم رسیدگی دچار آسیب‌های فراوانی شده بود تا اینکه به شورای شهر پیشنهاد دادیم تا در سال ۱۳۹۹ این ساختمان از اداره میراث فرهنگی پس گرفته شود.


در ادامه از پاییز ۱۳۹۹ مرمت آن را آغاز کردیم و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا تابستان امسال به بهره برداری برسد.


این خانه فاخر در حال تعمیرات پایه‌ای است؛ در این رابطه شهردار نی‌ریز گفت: سفیدکاری، گچ‌کاری، مرمت و خشت فرش سقف و حیاط، حوض و آبنما، درها و دریچه‌ها و حذف بناهای زائد که در این چند سال به صورت غیر اصولی ساخته شده است، در برنامه قرار دارد.


حیاط این مجموعه متأسفانه با کج سلیقگی پر شده بود و تا حدود یک تا یک و نیم متر بالا آمده و این در حالی است که ساختمان‌های قدیمی خشت ساختمان را از خود ساختمان خاکبرداری می‌کردند و معمولاً دارای حیاط گودی بودند و همین مسئله سبب شده بود تا حوض، آبنما و غیره به کل از بین بروند؛ اینها را به صورت دستی خاکبرداری کرده‌ایم و از پیشرفت خوبی برخورداریم.


وی درباره کاربری این ساختمان گفت: نیت ما این است تا نگهداری آن بر عهده شهرداری باشد و متولی شهرداری بماند اما با هماهنگی اداره میراث فرهنگی که همیشه تعامل بسیار خوبی با هم داشته و همچنین نهادهای فرهنگی شهر به عنوان یک خانه گفتگو استفاده می‌کنیم تا اساتید برجسته  بیایند آنجا سخنرانی کنند و یا آثار هنرمندان در آنجا در معرض دید قرار گیرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها