تعداد بازدید: ۷۷۱
کد خبر: ۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸ - 2021 25 April
مسئولان: این هفته مشکل حل می‌شود!

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:
مرغ این بار نه در قیمت بلکه در ماهیت وجودیش نایاب شد. 


بسیاری از مرغ فروشی‌های شهر نی‌ریز در هفته گذشته کرکره‌های خود را پایین کشیدند چون مرغی برای عرضه نداشتند!


وقتی همه مرغ فروشی‌ها یکپارچه قیمت مصوب را ۲۴۹۰۰ تومان اعلام کردند در ابتدا به نظر می‌رسید که شرایط به حالت عادی بازگشته است اما هر چه که از این ماجرا گذشت اوضاع بحرانی‌تر شد!


در همین رابطه مرغ فروشان از اینکه حداقل سودشان پایین آمده معترض بودند اما هرگز تصورش را نمی‌کردند که روزی برسد که مرغی برای عرضه نداشته باشند! حتی مرغ منجمد هم نبود چه با قیمت تعاونی ۱۵ هزار تومانی و چه با قیمت‌های بازار آزاد!


البته گوشت مابقی ماکیان از جمله بوقلمون، شترمرغ و غیره با قیمت آزاد عرضه می‌شد به عنوان مثال گوشت بوقلمون در بازار آزاد در هفته گذشته ۵۵ هزار تومان بود.


با شروع ماه رمضان انتظار می‌رفت که مشکل مرغ در بازار حل شود. در همین رابطه اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود...علت کمبود عرضه مرغ در بازار این بود که تولیدکنندگان به دلیل نبودن و گران بودن نهاده‌های دامی جوجه‌ریزی نداشتند و برای آنان به صرفه نبود که فرایند جوجه‌ریزی را آغاز کنند که این مشکل تا ماه رمضان رفع می‌شود.


اما این وعده نه تنها عملی نشد بلکه سبب شد تا در آغازین روزهای ماه رمضان مرغ در بازار وجود نداشته باشد!


نبود مرغ دو مشکل اساسی را ایجاد کرد:
یکی اینکه با گران شدن گوشت قرمز، گوشت غالب مردم از طبقات متوسط و ضعیف مرغ بود که در حال حاضر در بازار موجود نمی‌باشد.


به نبود مرغ باید بیکار شدن بسیاری از مرغ‌ فروشی‌ها که تنها منبع درآمدشان از همین طریق بوده، اضافه نمود.


با چند تن از مرغ فروشی‌های نی‌ریز که صحبت کردیم عنوان می‌کردند که نبود مرغ سبب شده تا کسب و کارشان با مشکل روبرو شود.


آنها پیشنهاد دادند با توجه به اینکه نی‌ریز قطب تولید مرغ استان فارس به شمار می‌رود پس از بارگیری مرغ‌ها و کشتار آن در مرکز استان به نی‌ریز آورده شود و در میان مردم و صنوفی که به مرغ احتیاج دارند، توزیع شود.


در ابتدای هفته گذشته اکثر مرغ فروشی‌ها بسته بودند اما در پایان هفته به صورت قطره‌چکانی مرغ در بازار توزیع شد البته با همان قیمت ۲۴۹۰۰ تومان.
با رئیس صمت در این رابطه گفتگویی انجام دادیم.


سهراب قدم‌زن با بیان اینکه مشکل تأمین مرغ به زودی حل خواهد شد گفت: بسیاری از تولیدکنندگان پیشنهاد دادند که با قیمت بالاتر مرغ را به نی‌ریز بیاورند اما از آنجایی که ما روی نرخ‌ مصوب پافشاری داریم، این کار را هرگز نخواهیم کرد.


قدم‌زن با بیان اینکه بازار مصرف مرغ در نی‌ریز بسیار زیاد است گفت: مصرف شهرستانهای سروستان و استهبان به همراه روستاهایشان به پای مصرف شهرستان نی‌ریز  نمی‌رسد و به همین دلیل علاقه‌مندی تولید کندگان به بازار نی‌ریز بسیار زیاد است، اما مطمئنیم به زودی بازار به روال عادی به خود خواهد رسید.


در ادامه با بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز به گفتگو پرداختیم.


او در پاسخ به خواسته مرغ فروشی‌ها مبنی بر اینکه مرغ تولیدی نی‌ریز پس از کشتار در این شهرستان توزیع شود گفت: کارگروه استان تصمیم‌گیری در مورد توزیع مرغ را برعهده دارد و شهرستان نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند. اتحادیه کشتارگاه‌های استان میزان ‌سهمیه را مشخص و طبق اولویت توزیع می‌کند البته ما چون خودمان تولید کننده هستیم به نسبت دیگر شهرستانها اولویت داریم.


بصیری با اعلام اینکه تا ٧ اردیبهشت‌ماه از نی‌ریز بارگیری مرغ نخواهیم داشت، گفت: پس از آن ۴۵۳ هزار قطعه آماده انتقال به کشتارگاه‌ها خواهند بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا امکان خرید بیشتر از نرخ مصوب برای رفع کمبود در بازار وجود دارد گفت: تا پیش از سال گذشته قیمت هر کیلو مرغ از مرغداری‌ها ١٤٣٠٠ تومان بود اما در حال حاضر به ١٧١٠٠ تومان رسیده است که قیمتی متعادل و مناسب می‌باشد.


با توجه به مشکل جوجه‌ریزی در سال گذشته، این کمبود احساس می‌شود اما مرغداران بر اساس تعداد جوجه‌‌ریزی‌هایی که دارند سهمیه‌هایی همچون ذرت، سویا و دیگر نهاده‌ها را با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و موظف هستند، با قیمت مصوب مرغ خود را به کشتارگاه بفرستند. پیش‌بینی ما این است که تا چند روز آینده مشکل مرتفع شود.


اما دکتر ممتازیان رئیس شبکه دامپزشکی در ارتباط با وضعیت مرغداری‌ها در شهرستان نی‌ریز گفت: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم در فروردین‌ماه نزدیک به ۴۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی شده است و با توجه به اینکه زودتر از ٥٠ روز نمی‌توانند بارگیری کنند این مشکل رخ داده است.


 ۴۵ واحد مرغداری در نی‌ریز تا قبل از عید هر شب بارگیری داشتند اما در حال حاضر مرغی برای کشتار نیست ولی پیش‌بینی ما این است که مرغداری «کیان ماکیان» اولین مرغداری نی‌ریز باشد که مرغ‌هایش را به کشتارگاه می‌فرستد.


صف مرغ در یکی از فروشگاه‌های نی‌ریز، فروردین ١٤٠٠، عکس: سجاد صمیمی‌پور
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها