تعداد بازدید: ۶۴۷
کد خبر: ۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸ - 2021 18 April
مردم: حیف است / مالکان: سنگفرش می‌کنیم
راه بیشه پلنگان یکی از مکانهای طبیعی و دست نخورده نی‌ریز است که این روزها خبرساز شده، گویا مالکان این مسیر بنا دارند مسیر را ماشین‌رو کنند.

تعدادی از خوانندگان نی‌ریزان فارس با ارسال تصاویری نسبت به این مسئله معترض شدند.

در تصاویر درخت بنه‌ای وجود دارد که از زیبایی و قدمت زیادی برخوردار است و شائبه قطع آن وجود دارد!

یکی از مالکان این مسیر پس از انتشار این تصاویر در فضای مجازی نی‌ریزان فارس نامه‌ای را به شرح زیر خطاب به منتقدان ارسال کرد:‌

باسلام خدمت عزیزان طبیعت دوست وتشکر فراوان به خاطر حساسیت نسبت به اقدامات تخریبی و خلاف قانون و عقل که توسط برخی افراد سودجو در طبیعت صورت می‌گیرد و اما در خصوص مطالبی که در سایت خبری نی‌ریزان فارس تحت عنوان تعریض راه چشمه خانم‌گل(خنی‌گل) واقع در مسیر بیشه تفرجگاه پلنگان طرح گردید لازم دانستیم مطالبی را به اطلاع عزیزان برسانیم.

مالکان منطقه در طول مسیر تاکنون هیچگونه درختی را قطع ننموده و هدف بهبودی، ترمیم و ایمن‌سازی راه موجود بوده و در این راستا زحمات زیادی را متحمل شده‌اند و به جای استفاده از ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی مخرب با کار یدی  اقدام به بهسازی راه به عرض ٢,٥ متر نموده‌اند تا خسارت و لطمه به طبیعت زیبای این نقطه به صفر برسد.

در خصوص حفظ درخت بنه مورد نظر دوستان نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که از آن حفاظت شود، گواه این موضوع بازدید چند باره عزیزان تلاشگر جهاد کشاورزی شهرستان از جمله شخص جناب مهندس بصیری مدیریت جهاد کشاورزی می‌باشد.

لذا از دوستان طبیعت دوست و مراجع ذیصلاح در خواست می‌شود با در نظر گرفتن مشکلات ناشی از صعب‌العبور بودن مسیر و مشکلات ناشی از آن جهت تأمین آب شرب ۴ماهه برداشت محصول از چشمه، حمل کود به مناطق بالادست باغات، انتقال محصولات باغی و مناطق بالادست به پایین که با مشقت فراوان همراه می‌باشد، رساندن آب در فصول گرم و خشک به درختان و از همه مهمتر جلوگیری از تکرار حادثه دلخراش از دست دادن جان عزیزی که به خاطر مسدود بودن راه و عدم امکان کمک‌رسانی جان خود را از دست داد، با کمکهای فکری و مالی به مالکان این مسیر که به حق زیبایی‌های آن را از الطاف پروردگار بی‌همتا و تلاش اجدادشان و خودشان دانسته و حفظ و نگهداری از آن را وظیفه خود تلقی می‌کنند.

در بهسازی مسیر پیاده‌روی عموم و ایمن‌سازی کناره‌ها از طریق سنگچین و در صورت امکان سنگ فرش نمودن این مسیر ۵۰۰ متری و مرمت محدوده چشمه خانم گل (خنیگل)که به حق از مناظر و نقاط بسیار زیبای بهشت گونه باغ بیشه پلنگان می‌باشد، امکان برخورداری از مواهب طبیعی این مکان را برای بازدید کنندگان از آن فراهم آورند. 

بصیری مدیر جهاد کشاورزی در گفتگو با ما با بیان اینکه این مسیر در میان ملک افراد می‌باشد و ما اجازه دخالت نداریم گفت: من مسیر را دیده‌ام و گزارش آن را به استان و دیگر مراجع ارسال کرده‌ام اما هنوز جوابی به من نداده‌اند و این حضور دلیل بر تأیید یا رد این مسیر توسط جهاد کشاورزی نیست.

ضمن اینکه اگر تخریبی در حوزه درختان و منابع طبیعی رخ دهد پاسخگو منابع طبیعی است.

جمالی رئیس منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز گفت: مشکلی که در این رابطه وجود دارد آن است که این مسیر جزو مستثنیات است و به مردم منتهی می‌شود و در عمل نمی‌توان جلوی کار آنها را گرفت اما در ارتباط با قطع درختان جنگلی به صراحت اعلام شده که ممنوع می‌باشد حتی اگر در ملک شخصی‌اشان باشد و به آنها حضوری و تلفنی تذکر داده‌ایم.

در این مسیر ٣ درخت بنه قدیمی وجود دارد که مالکان می‌گویند بنا به قطع آنها ندارند و فقط می‌خواهند تکه سنگ چسبیده به این بنه را بردارند.

به هر روی قطع درخت ممنوع می‌باشد و در صورت انجام این کار جریمه خواهند شد و حتی برای این کار حبس هم پیش‌بینی شده است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها