تعداد بازدید: ۶۰۸
کد خبر: ۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲ - 2021 04 April
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول

سال نو بر همگان مبارک و فرخنده باد.


شعار امسال «تولید، پشتیبانی‌ها، و مانع‌زادیی‌ها» معین شده است شاه بیت اقتصاد هر کشور تولید است. شاخصهای اقتصادی متنوعند؛ از جمله تولید ناخالص ملی (درآمد ناخالص ملی)، توزیع درآمد ملی، درآمد سرانه، سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در تولید ناخالص ملی و... تولید ناخالص ملی برابر با ارزش ریالی کل کالای تولید شده و خدمات ارائه شده در یک سال در یک کشور است.

 عوامل مؤثر در تولید عبارتند از: سرمایه، نیروی‌کار و تکنولوژی (دانش فنی). مدیریت تولید این عوامل را تأمین، ترکیب و هدایت می‌کند. بحث از تولید بر روی کاغذ چندان مشکل نیست، هرچند در علم اقتصاد و کتابهای تخصصی چندان هم ساده نیست، اما سختی و پیچیدگی تولید در فرآیند عمل خود را نشان می‌دهد: تولید کننده در میدان کار با تمام وجود زحمت و سختی موانع را حس و لمس می‌کند؛ به همین جهت هر کشوری که بتواند تولید را روانتر و آسانتر کند از اقتصادی پویاتر با ثروت، درآمد و رفاه بیشتری بهره‌مند خواهد شد. البته در رفاه اجتماعی، میزان توزیع درآمد بین افراد یک جامعه نقش کلیدی دارد.

سالیانی است که تولید ناخالص ملی کشور ما با موانعی روبرو است که امید است امسال حداقل بخشی از آنها برداشته شوند و مانع‌زدایی گردد. از مهمترین موانعی که در کشور ما در برابر تولید وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:


١- کمبود سرمایه شامل زمین، آب، پول و مواد اولیه


٢- نیروی کار ماهر، با تجربه، کار آمد و سخت‌کوش


٣- تکنولوژی روز 


٤- فساد گسترده اداری و اقتصادی 


٥- دولتی بودن بخش زیادی از اقتصاد به رغم خصوصی‌سازی و برون سپاری‌ها


 ٦- کاهش تقاضا برای محصولات تولید شده


٧- تورم و گرانی و کاهش شتابان ارزش پول ملی


٨- وام های گرانقیمت بانک‌ها 


٩- تحریمهای گسترده که صادرات و واردات را با مشکلات بسیاری رو برو کرده است.


در نگاهی گذرا - حتی غیرکارشناسی- به صنایع دستی، کارگاهی،  نیمه‌سنگین و سنگین، کشاورزی اعم از زراعت، باغداری، دامداری،پرورش طیور و خدمات اعم از تجارت، توزیع، آموزش، بهداشت و درمان، امور بانکی، بیمه‌، گردشگری، ترکیبی از مشکلات بالا و دیگر مشکلاتی که پرداختن به آنها در این نوشتار میسر نیست، در شهرستان نی‌ریز به چشم می‌خورد. امید است گامهای اساسی -به دور از هرگونه شعارنویسی و شعار دادن و حرف زدن و عمل نکردن- در راستای حذف موانع تولید در کل کشور،  استان فارس و شهرستان نی‌ریز برداشته شود و در طول سال شاهد افزایش کمّی و کیفی تولید در همه بخش‌های اقتصادی باشیم. انشاا...


 شاد و سالم و موفق باشید.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها