تعداد بازدید: ۴۰۲۶
کد خبر: ۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ - 2016 21 December
بازگشت ریزگردها؛
ریزگردها هوای نی‌ریز را از مرحله سالم خارج کردند.
نی‌ریز بار دیگر به یک شهر ساحلی تبدیل شد و  ریزگردها کوهها را از دیده‌ها پنهان نمود . 

رئیس اداره‌ محیط زیست نی‌ریز میزان آلودگی هوا را در نی‌ریز بین 180 میکروگرم دانست و عنوان کرد: هنوز وضعیت به شرایط بحرانی نرسیده است چرا که بالای 300 میکروگرم وضعیت هشدار دهنده خواهد بود و در آن شرایط استفاده از ماسک الزامی است.

وضعیت آب و هوایی نی‌ریز در امروز چهارشنبه اول دیماه در حالت ناسالم قرار دارد چرا که استاندارد آلودگی نباید از 150 میکروگرم بالاتر رود.

با توجه به برودت هوا و پایداری آن احتمال تداوم آلودگی برای روزهای آتی ادامه دارد.

مهدی‌پور افزود: در صورت وجود چنین آب و هوایی بهتر است کسانی که دچار تنگی نفس، بیماری‌های قلبی و عروقی، زنان باردار و کودکان از خانه خارج نشوند.

 
در مقابل ریز‌گرد‌ها چه کنیم؟

پارسینه: خوردن شیر کم چرب اثرات منفی ریزگردها را کاهش می‌دهد.

عضو هیأت مدیره انجمن جراحان قلب، نارسایی‌های قلبی را مرحله‌ی بعدی آسیب‌های ناشی از ریزگردهای موجود در هوا پس از ناراحتی‌های دستگاه تنفسی دانست.

 دکتر محراب مرزبان افزایش غلظت ریزگردهای هوا تأثیر مستقیمی در قلب و بیماری‌های مربوط به آن ندارد و تأثیر آن دنباله‌ی اثراتی است که بر ریه و دستگاه تنفسی دارد.

این فوق تخصص جراح قلب افزایش فشار خون را ناشی از وجود ریزگردها در هوا دانست و گفت: اثراتی که ریزگردها بر اکسیژن مصرفی دارد برای بیماران تنفسی و به دنبال آن بیماری‌های قلبی مضر و خطرناک خواهد بود.

وی ادامه داد: با افزایش غلظت ریزگردها در هوا، درصد اکسیژن در خون شریانی کاهش پیدا می‌کند که موجب بروز مشکلات قلبی می‌شود. همچنین استرس‌های ناشی از آلودگی هوا، گرفتگی‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

این جراح و فوق تخصص قلب به افراد توصیه کرد تا در روزهایی که درصد ریزگرد در هوا بیشتر می‌شود، فعالیت بدنی خود را به حداقل برسانند چرا که در غیر این صورت، افزایش فعالیت تنفسی را به همراه می‌آورد.

مرزبان در این رابطه افزود: افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قلب بوده‌اند، لازم است تا در معرض این ریزگردها قرار نگیرند یا در صورت امکان از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

وی به مصرف برخی از مواد غذایی برای کاهش اثرات نامطلوب ریزگردها اشاره کرد و گفت: خوردن شیر کم چرب می‌تواند اثرات منفی ریزگردها را کاهش دهد و از ورود آن به خون جلوگیری کند.

شست‌‌وشوی مرتب دست‌ها و صورت و مجاری تنفسی می‌تواند در پیشگیری از اختلالات تنفسی و حاد‌تر شدن وضعیت بیماران جلوگیری کند.
برچسب ها: ریزگرد ، نی ریز ، ناسالم
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها