تعداد بازدید: ۵۷۸
کد خبر: ۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸ - 2021 28 February
پیش‌بینی‌های بارندگی خبر از بارش‌های مناسب در اسفند و فروردین‌ماه می‌دهد اما سؤال اینجاست که گوراب‌های نی‌ریز چه وضعیتی دارند؟

اگر یک بار دیگر سیل ۱۳۹۵ رخ دهد آیا گورابی مثل ریزاب بار دیگر حادثه خواهد آفرید؟

گوراب برنجزار یا همان سیل بند مکانی است شاخص برای بارندگی در نی‌ریز و عملاً مدتی است که مسئولان تصمیم گرفته‌اند راه آب را بر روی سیل‌بند بسته یا به صورت محدود باز کنند تا خطری برای شهر ایجاد نشود.

بر اساس پیگیری‌های نی‌ریزان فارس، ۳ مسئول شهرستان نی‌ریز یعنی مدیر جهاد کشاورزی، رئیس منابع طبیعی و رئیس منابع آب عنوان می‌کنند که ترمیم و مرمت گورابها لنگ اعتبار است اما خطرساز نیستند!

مدیر جهاد کشاورزی نی‌ریز با اعلام اینکه ۲۰ حوضچه تغذیه مصنوعی در شهرستان نی‌ریز زیر نظر آنها است گفت: عمر حوضچه‌های مصنوعی در شهرستان نی‌ریز به بیش از ۲۰ سال می‌‌رسد و همه آنها نیاز به مرمت دارند اما اینکه اعلام کنیم خطرناک هستند اینگونه نیست و تنها حوضچه مصنوعی که خطرناک بوده مربوط به روستای کهتویه است که بنا به دستور داده شده دیواره‌های آن در سال گذشته خراب شد و دو اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی در سال گذشته و امسال برای آن گذاشته شده و پیمانکار نیز در حال انجام کار است.

بصیری با اعلام اینکه تنها ۲۰ حوضچه و تغذیه مصنوعی در اختیار آنهاست گفت: در حال حاضر اجازه ساخت حوضچه‌های جدید به جهاد کشاورزی داده نمی‌شود و ساخت و سازهای جدید به منابع طبیعی و منابع آب واگذار شده است؛ اما مرمت و نگهداری این حوضچه‌ها بر اساس اعتباراتی که در نظر گرفته می‌شود، بر عهده ماست.

جمالی رئیس منابع آب شهرستان نیز در گفتگو با ما عنوان کرد: تنها گورابی که شاید با مشکل روبه‌رو باشد گوراب برنجزار در بالای شهر نی‌ریز است که البته با توجه به دریچه‌های ورودی که دارد اگر سیلاب‌های شدید ایجاد شود با مجوزهایی که گرفته شده آبگیری نمی‌شود؛ هر چند در این ارتباط مالکان قنات خُبار می‌گویند باید این گوراب آبگیری شود چرا که تأثیر مستقیمی بر روی آبدهی قنات آنها دارد هرچند که نمی‌توان این گفته را کاملاً تأیید کرد.

جمالی با بیان اینکه اساساً احداث گوراب در بالادست شهر کاری درست نبوده گفت: با اقداماتی که انجام شده این گوراب خطرساز نیست و در زمان سیلاب آبگیری نمی‌شود.

وی همچنین به گوراب بنه‌کلاغی نیز اشاره کرد و گفت: این گوراب در واقع جمعیت زیر دستی ندارد و اگر برایش مشکلی ایجاد شود اراضی کشاورزی را دچار مشکل می‌کند که البته برای اینکه جلوی خطرآفرین بودن آن را بگیریم فعلاً آبگیری نمی‌شود.

وی مرمت گوراب‌ها را نیازمند اعتبار دانست.

رئیس منابع آب شهرستان نی‌ریز با اعلام اینکه ٢ گوراب در پلنگان در اختیار آنهاست گفت: متأسفانه به دلیل عدم اختصاص اعتبار برای ایجاد بند انحرافی این دو گوراب فعلاً آبگیری نمی‌شود و به همین دلیل مشکلی ندارند. البته کار ترمیم آنها تمام شده و در صورت احداث بند انحرافی آماده آبگیری هستند.

وی در مورد گوراب حادثه ساز ریزآب گفت: ترمیم گوراب شماره ۴ ریزاب در حال نهایی شدن است اما گورابهای ٢،١ و ٣ که بالا دست این گوراب است ترمیم نشده و سازمان آب منطقه‌ای فارس مجوز آبگیری آن را نداده و  ورودی آب را بسته است. هرچند اهالی اصرار دارند که این گوراب باید باز شود و بخشی از آن نیز توسط افرادی در آنجا باز شده که مسئولیت آن با خود اهالی منطقه می‌باشد.

 نمایی از سیل 95 در ریزاب نی‌ریز/ عکس: نی‌ریزان فارس
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها