تعداد بازدید: ۸۳۴
کد خبر: ۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ - 2021 28 February
شاید شما هم بارها دیده باشید که به یکباره دکلی چند متری از یک خانه در نزدیکی شما سربلند می‌کند!

وقتی پیگیر ماجرا می‌شوید می‌بینید که همسایه بغل دستی‌اتان حیاط خانه‌اش را به شرکتهای خدمات اینترنتی یا تلفن همراه اجاره داده است و بر اساس بررسی‌های نی‌ریزان فارس، سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون درآمدی از حیاط خانه دریافت می‌کند! ... اما در اینجا ٢ سؤال قابل طرح است:


١- آیا همسایه‌ها می‌توانند نسبت به این اقدام شاکی باشند؟


٢- چگونه می‌توان از  نصب کنندگان این دکلها شکایت کرد؟


در ابتدا با رئیس مخابرات نی‌ریز گفتگو کردیم و با او موضوع را مطرح نمودیم.


رضوی در ارتباط با این سؤالها گفت: در ابتدا باید عنوان کنم که دکل‌های ایرانسل و دیگر شرکت‌های مخابراتی مربوط به ما نمی‌باشد و تنها ما در برابر دکلهای مخابراتی همراه اول پاسخگو هستیم .


تا امروز که با شما گفتگو می‌کنم دکل‌های همراه اول در منازل مسکونی نصب نشده است و تنها در اماکن عمومی و ادارات دولتی این کار انجام گرفته مثل پارک معلم، جهادکشاورزی، استادیوم و دیگر اماکن عمومی در شهر نی‌ریز. شرکت مخابرات به دنبال قرارداد با ادارات دولتی است تا افراد حقیقی.
از وی در مورد آسیب‌رسانی این دستگاه‌ها سؤال کردیم و او گفت: این دستگاه‌ها همگی دارای استانداردهای بین‌المللی است و فرکانس‌های آن بر اساس این استانداردها مجوز گرفته‌اند و دارای کمترین آسیب هستند اما قطعاً بدون آسیب هم نیست. این مسئله مثل بنزین می‌باشد نه می‌توان از آن استفاده نکرد و نه می‌توان عنوان کرد که هیچ ضرری ندارد اما تاکنون دستگاه‌هایی که نصب شده‌اند تماماً استانداردهای جهانی را دارند.


اما مسئول مرکز حقوقی جنوب و شرق ایرانسل در نی‌ریز متفاوت‌تر از رئیس مخابرات ابراز نظر می‌کند و می‌گوید: ۱۵ دکل در شهرستان نی‌ریز مربوط به ایرانسل می‌باشد. آسیب رسانی این دکلها هنوز در هیچ نهادی تأیید نشده و اگر همسایه‌ای بر اساس این مسئله شکایتی داشته باشد راه به جایی نخواهد برد.


حتی ما مواردی هم در نی‌ریز داشتیم که در نهایت رأی به نفع ایرانسل داده شد.


مختار نوروزی همچنین تأکید می‌کند که هر چه افراد نزدیک به دکل باشند عوارض آن کمتر است؛ برای تأکید گفته‌هایش می‌گوید: اگر شما دقت نمایید در طول جاده گوشی برای اینکه بتواند فرکانسهای مناسب را دریافت کند دائماً در حال جستجو است و گوشی به شدت داغ می‌شود به همین دلیل کارشناسان توصیه کردند که در جاده گوشیهای خود را خاموش کنید اما وقتی شما نزدیک دکل قرار داشته باشید این اتفاق رخ نمی‌دهد.


وی با بیان اینکه امکان جابجایی این دکلها وجود ندارد گفت: شاید در نی‌ریز ۵۰۰ نفر نزدیک یک دکل قرار داشته باشند اما همین دکل در شیراز یا تهران بیش از هزار نفر را پوشش می‌دهد و به هیچ عنوان جای نگرانی نیست و در واقع وجود دکل‌ها یک مزیت به شمار می‌آید و آن اینکه شما همیشه دارای آنتن‌دهی و سرعت بالاتری از نظر اینترنت هستید.


در همین رابطه ایسنا در گزارشی آورده است:


از سوی نهادهای مسئول بارها اعلام شده که تشعشعات پرتوهای رادیویی کمتر از میزان استاندارد تعیین ‌شده است، با این وجود شهروندان در صورت نگرانی از نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند تا اندازه‌گیری‌های لازم انجام و نتایج آن اعلام شود.


با توجه به پروانه‌های واگذارشده به اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به پاسخگویی به شکایات مردم از تشعشعات آنتن‌های اپراتورهای یاد شده اقدام می‌کند. این فرآیند به‌ صورت ثبت شکایت در سامانه شکایات سازمان توسط افراد حقیقی یا حقوقی؛ بررسی شکایت و انجام اندازه‌گیری‌های لازم توسط اپراتور یا اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مربوطه و اعلام نظر سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان متولی تشعشعات در کشور درباره نتایج اندازه‌گیری انجام می‌شود.


تاکنون فاصله مشخصی جهت نصب آنتن‌های مخابراتی از اماکن مسکونی تعیین نشده است، چرا که فاصله در کنار پارامترهای دیگری چون توان تشعشعی و زاویه تابش آنتن تعیین کننده استاندارد یا غیر استاندارد بودن حدود تشعشعات یک آنتن است.


مقادیر تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان «پرتوهای غیر یونساز- حدود پرتوگیری» آمده است، کمتر باشد.


اما بسیاری از شهروندان سؤال دارند که در صورت نگرانی از برپایی، سازه، استحکام پایه و محل نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس چه اقدامی باید انجام دهند؟ 


نحوه و مراحل ثبت شکایت از تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه و وایمکس به این صورت است که جهت ثبت شکایت در پایگاه اطلاع رسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با آدرس www.cra.ir به شاخه پاسخگویی به شکایات مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده در هر قسمت شکایت خود را ثبت کرده و با گرفتن کد رهگیری مراحل اقدامات انجام شده در آن مورد را پیگیری کنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها