تعداد بازدید: ۷۳۳
کد خبر: ۹۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶ - 2021 27 February
اتاق مشاوره
دکتر جواد فرزانفر/ مشاور و استاد دانشگاه
پرسش: واقعیت این است که فرزندم علاقه چندانی به انجام دادن تکالیفش ندارد و معمولاً به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار این کار وظیفه من است. چگونه می‌توانم این مشکل را رفع کنم؟

پاسخ:

واقعیت دردناک این است که دانش‌آموزان در برابر انواع مختلف رفتارهای نادرست از سوی ما، نسبت به مدرسه‌ و انجام تکالیف خویش گریزان شده‌اند. این موضوع جای بحث فراوان دارد اما در حال حاضر به راهکارهای زیر بسنده می کنیم:

١- باید از هرگونه حساسیت بیش از حد و دخالت افراطی دوری کنید و این مسئولیت و وظیفه را به عهده خود فرزندانتان بگذارید. چرا که به هر اندازه حساسیت و مسئولیت شما در این رابطه بیشتر باشد، به همان اندازه نیز، پشت‌گوش‌اندازی و سهل‌انگاری او بیشتر می‌شود. بنابراین در این رابطه بیشتر به جای دخالت و حساسیت بیهوده، یک نظارت و مدیریت غیر‌مستقیم داشته باشید.

٢-   بهتر است برای انجام دادن تکالیف مدرسه توسط فرزندتان، یک مکان ثابت و زمان مشخصی را تعیین کنید. برای مثال پس از صرف صبحانه در یکی از اتاق‌های خانه  که در آن وسایل باعث حواس‌پرتی کم باشد. خوبی مکان و زمان ثابت و مشخص در این است که فرزند شما در اثر گذشت زمان به صورت ناخودآگاه ذهنش برای انجام دادن تکالیف عادت می‌کند و این وظیفه را به آسانی انجام می‌دهد.

٣-  پیشنهاد می‌گردد خود شما نیز هنگام انجام دادن تکلیف، نزد فرزند خود بنشینید و کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید. این کار خوبی‌های زیادی دارد که به دو مورد از آن اشاره می‌شود:

الف: فرزندتان شما را الگو قرار می‌دهد و بدینسان انجام تکالیف برایش آسانتر می‌شود. نه اینکه فرض کنید او را مجبور می‌کنید تا تکالیفش را انجام دهد و شما هم مشغول می‌شوید به نگاه کردن به سریال مورد علاقه خود. در چنین مواقعی چه بسا شما به چشم او مانند همان بازیگر نقش منفی سریال می‌شوید.

ب: هنگامی که نزدیک فرزندتان مشغول مطالعه هستید به راحتی می‌توانید به سؤالاتی که او حین انجام تکالیف برایش پیش می‌آید پاسخ دهید.

٤- با معلم فرزند خود صحبت کنید و از وی بخواهید که مثلاً روز جمعه هر هفته یادداشتی را که همراه با امضای خودش است مبنی بر انجام مرتب تکالیف فرزندانتان همراه با تشویق برایش ارسال کند.

٥- مدت زمان انجام تکالیف فرزند خود را به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و متناسب با توانایی او تقسیم کنید. مثلاً ۲۰ دقیقه انجام تکلیف ۱۰ دقیقه استراحت.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها