تعداد بازدید: ۷۰۲
کد خبر: ۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴ - 2021 21 February
دو هفته پیش، پیچ تند و خطرناک بولوار سرداران باز هم حادثه‌آفرین شد و یک خودروی برلیانس را واژگون کرد.

این خودرو که روبروی تالار کوثر کنترل خود را از دست داد، از بولوار سرداران به سمت خیابان قائم شرقی می‌رفت که واژگون شد و راننده ٢٢ ساله آن از ناحیه هر دو دست آسیب دید و به بیمارستان شهدا انتقال یافت.


شهردار نی‌ریز اما اعتقادی بر غیراستاندارد بودن این پیچ ندارد. حامد فرغت می‌گوید: «هر مسیر و خیابانی را بر اساس طرح هندسی و سرعت مجازی که دارد، می‌توانیم بگوییم استاندارد است یا نه. ما استاندارد مشخصی که بگوید مثلاً باید یک پیچ در یک بولوار از فلان شعاع کمتر نباشد یا از فلان زاویه تنگتر نباشد نداریم. در مسائل راه‌سازی و مباحث مربوط به طرح هندسی راه، این را می‌دانیم که برای جاده‌های مختلف با سرعتهای مجاز مختلف که اصطلاحاً به آن می‌گویند سرعت طرح، استانداردهای مشخصی وجود دارد. مثلاً اگر آزادراه باشد، ما نباید در آن تقاطع همسطح داشته باشیم. اگر یک بزرگراه باشد، نباید پیچهای آن کمتر از شعاع مثلاً هزار متر باشد. اما وقتی در یک نقطه درون شهری به اقتضای شرایط مالکیت و با توجه به محدودیتهای شهری معبری طراحی می‌شود که شاید زاویه و انحراف خیلی تندی داشته باشد، طبیعتاً با پایین آوردن سرعت طرح، سعی می‌شود آن پیچ استاندارد شود.»


وی با بیان این که این پیچ در طرح تفصیلی شهر نی‌ریز هم تقریباً به همین شکل دیده شده بود، اضافه می‌کند: «همان اصلاحات جزئی هم نیازمند یکسری تملکهایی است که هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ مالی ممکن است در وسع و توان شهرداری نباشد. اما همان طور که در سایر نقاط شهری ما تابلوهای محدودیت سرعت نصب شده، به طور مشخص در تمام طول این بولوار هم محدودیت سرعت مشخص است و اگر سرعت مجاز رعایت شود، خطری کسی را تهدید نمی‌کند. متأسفانه بیشترین اتفاقاتی که آنجا پیش می‌آید، ناشی از توجه نکردن راننده به سرعت مطمئن و ضوابط راهنمایی و رانندگی یا نداشتن مهارت کافی است. »


شهردار نی‌ریز در عین حال می‌گوید: «این که این استاندارد است یا نه، من هم با شما هم عقیده هستم که اگر شعاع این پیچ ملایمتر و نرمتر بود، شاید این مشکلات را نداشتیم و عملاً سرعت طرح بیشتری می‌توانستیم داشته باشیم. اما با وضعیت فعلی طرح، رانندگان باید رعایت سرعت مجاز را داشته باشند.»
فرغت با بیان این که با توجه به ارزش معاملاتی خیلی زیاد زمین در این منطقه، مشکل اصلی هزینه‌های بسیار زیاد تملک اراضی پیرامونی است، پیشنهاد احداث یک میدان در این نقطه را رد می‌کند و می‌گوید: «احداث میدان در طرح تفصیلی پیش‌بینی نشده و فعلاً هم با توجه به وضع موجود، به عنوان یک مهندس نقشه‌برداری، احداث میدان را منطقی نمی‌دانم. همچنین احداث خیابان موازی هم در طرح تفصیلی پیش‌بینی نشده و باید توجه داشته باشیم که شهرداری مجری طرح تفصیلی است.»


یک کارشناس هم که نمی‌خواهد نامش فاش شود، در این رابطه می‌گوید: «در مورد خیابانها،جاده‌ها و معبرها، هم اِشکال هندسی مطرح است و هم حادثه‌آفرینی. این دو از هم جدا است و برای این که بگوییم جایی حادثه‌آفرین است، باید در یک بازه زمانی، تعداد حوادث خسارتی، جرحی و فوتی را کنار هم بگذاریم و به این نتیجه برسیم که من فکر نمی‌کنم در مورد بولوار سرداران چنین باشد.»


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها