تعداد بازدید: ۵۰۵۷
کد خبر: ۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳ - 2016 18 December
مصاحبه اختصاصی نی‌ریزان فارس با امید جهان
سجاد صمیمی‌پور گروه هنر

امید جهان خواننده آبادانی و جوان کشورمان است که تاکنون دو آلبوم رسمی با عنوان «وایسا تند نرو» و «صد در صد» منتشر کرده است.


وی با همکاری مدیر برنامه‌هایش سرکار خانم مریم ناظران در غرفه نی‌ریزان فارس در نمایشگاه مطبوعات تهران حضور یافت و در گفتگویی کوتاه از برخی گلایه‌هایش نسبت به نحوه انتشار آلبومهای موسیقی و قانون کپی رایت، تعداد زیاد خوانندگان و همچنین از کارهای خودش و پدرش (محمود جهان) گفت.


پدرش محمود جهان و ناراحتی قلبی
محمود جهان را صاحب سبک موسیقی جنوب می‌داند و آخرین همخوانی که با پدرش داشته مربوط به آلبوم اولش بوده که به یک سال قبل بر می‌گردد.


درباره علت کم‌کاری پدر می‌گوید: «پدرم مشکل قلبی داشت و علت اینکه کم کار شده بخاطر عمل قلبی است که انجام داده و به توصیه پزشک معالجش کمی از موسیقی فاصله گرفته است.»


موسیقی‌های شاد جنوبی باید زنده بمانند
امید جهان خود را ادامه‌رو پدر می‌داند، و به گفته خودش می‌خواهد شعرهایی که سینه به سینه از پدرها و پدربزرگ‌های خطه جنوب خوانده شده را با سبکی جدید بازخوانی کند تا با این کار بتواند سبک موسیقی‌های شاد و قدیمی جنوب را همچنان زنده نگه دارد.


می‌گوید: «موسیقی جنوبی، موسیقی بسیار گسترده‌ای است و من قصد دارم که موسیقی خوزستان را که صاحب سبکش پدرم است، نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان معرفی کنم.


دیگر آلبوم منتشر نمی‌کنم
امید جهان استقبال از تک آهنگ را در بین مردم بیشتر از آلبوم می‌داند و از گفته‌هایش پیداست که دیگر تمایلی به انتشار آلبوم رسمی ندارد.


دل پری از رعایت نکردن قانون کپی رایت دارد و درباره علت منتشر نکردن آلبوم در آینده می‌گوید: «برای انتشار یک آلبوم ٥٠-٤٠ میلیون هزینه می‌کنیم و نزدیک به ٥٠ هزار  نسخه از آن را تهیه می‌نماییم، اما بعد از اینکه چند نسخه از آن در فروشگاه‌ها فروخته شد، می‌بینیم که روی تمام سایت‌ها رفته و همه از اینترنت آن را دانلود می‌کنند.


راه حل برطرف کردن این مشکل را از وظایف مسئولین می‌داند هر چند این را نیز اضافه می‌کند که راه حل‌های ارائه شده قبلی همه در حد شعار بوده است.


او می‌گوید: ما خواننده‌ها خوب می‌دانیم که دیگر آلبوم سودی ندارد و فقط از کنسرت‌ها و اجراها می‌توانیم درآمد داشته باشیم. اما در عین حال برگزاری کنسرت‌ها را نیز اشباع شده می‌داند.


خواننده پاپ ایران ادامه می‌دهد: «مردم دیگر رغبتی به شرکت در همه کنسرت‌ها ندارند، سایت ایران کنسرت را که باز کنی می‌بینی در بعضی از ماه‌ها از یکم تا سی و یکم هر روز در برج میلاد، کنسرت است و بعضاً مورد استقبال هم قرار نمی‌گیرند.


او این حرفها را در حالی می‌گوید که قرار است خودش  اواخر آذرماه سالجاری در برج میلاد تهران اجرای زنده داشته باشد.


در هر خانه، یک خواننده!
به کسانی که می‌خواهند پا به عرصه موسیقی بگذارند توصیه می‌کند که تحصیلات آکادمیک موسیقی  را طی کنند و با انتشار چند آهنگ در فضای مجازی آن هم با هزینه‌های زیاد، خود را خواننده ندانند.


جهان معتقد است چون در قدیم تعداد خواننده‌ها کم بود و افراد مستعد به عرصه خوانندگی ورود می‌کردند، کارهای خاطره انگیزی از آنها به جا مانده که مردم هنوز هم با آنها خاطره دارند.
اما به گفته او: «حالا آنقدر تعداد خواننده‌ها زیاد شده است که بسیاری از کارهای خوب از خوانندگان با استعداد نیز لابه‌لای این حجم زیاد آهنگ‌ها گم می‌شود. بخاطر همین هم در سالهای اخیر کمتر خواننده جدیدی توانسته به اوج شهرت برسد.


با خنده می‌گوید: این روزها تعداد خواننده‌ها بیشتر از شنونده‌ها شده و شوخی‌اش را با این نقل قول از پدرش محمود جهان تکمیل می‌کند: «الان در هر خانه‌ای را که بزنی از داخل آن حتماً یک خواننده بیرون می‌آید! »


باید صداها را درجه بندی کنند
یکی از راه‌حل‌هایی که برای حل مشکل تعدد خواننده‌ها در ذهنش پرورانده، درجه‌بندی کردن صدای خواننده‌هاست؛ به این صورت که در گروه‌هایی درجه صدای A,B,C  تقسیم‌بندی شوند و فقط به صداهای دارای درجه بالا مجوز و اجازه فعالیت داده شود. چرا که به گفته او در این صورت فقط افراد با استعداد و خوش صدا مجوز فعالیت رسمی خواهند داشت.


از او می‌پرسیم که در ذهن اکثر کسانی که کارش را شنیده‌‌اند این سؤال است که کلمه «امید جهان» که اول آهنگهایت با یک لحن خاص گفته می‌شود صدای کیست؟


با این پرسش خودش هم متعجب می‌شود و با لبخند می‌گوید: عجب سؤالی!


و وقتی می‌داند که ما اطلاع داریم که او کیست؟ کمی جا می‌خورد و فقط می‌خندد!


شاید برای اولین‌بار در همه این سالها معرفی نامش در ابتدای آهنگها را کسی بر عهده داشته که معروف است به «سلطان بغض موسیقی ایران»، و آن شخص کسی نیست جز «علی عبدالمالکی».


تلفیق صدای بغض آلود علی عبدالمالکی و آهنگ‌های شاد امید جهان تضادی در این آثار به وجود نیاورده بلکه جذابیت بیشتری برای طرفداران این سبک کارها داشته است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها