تعداد بازدید: ۹۷۰
کد خبر: ۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶ - 2021 24 January
بر اساس نقشه‌هایی که از سوی سازمان توانیر اعلام شده است نی‌ریز مکان مناسبی برای راه‌اندازی انرژی خورشیدی می‌باشد.
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:

در همین رابطه تاکنون ٢٦ نیروگاه خانگی و یک مزرعه خورشیدی در نی‌ریز فعال شده‌اند.


به گفته قنبری مسئول انرژی خورشیدی توزیع برق نی‌ریز متقاضیان می‌توانند با بهره‌گیری از پشت بام منازل خود نسبت به نصب پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.


وی با ارائه جدولی از نحوه محاسبه میزان مبلغی که توزیع برق برای خرید برق تولیدی می‌پردازد، گفت: نرخی که برای خرید برق از تولیدکنندگان انرژی خورشیدی پرداخت می‌شود بالاترین نرخ تولید برق است و سالانه نیز این نرخ تغییر و غالباً افزایش می‌یابد.


توزیع برق بابت برق‌های تولیدی و برای هر کیلووات ساعت ١٠٤٠ تومان پرداخت می‌کند و برای احداث هر کیلو وات پنل در ماه حدود سیزده میلیون تومان باید هزینه نمود.


وی در پاسخ به سؤال ما که این تولید برق سبب خواهد شد مشترک همیشه برق داشته باشد و دچار قطعی نگردد گفت: خیر! این کاملاً سیستم جداگانه‌ای دارد و ربطی به برق خانگی ندارد. 

ضمن اینکه هزینه‌ای که مشترکان بابت برق خانگی پرداخت می‌کنند بابت هر کیلو وات ۶۰ تومان است در حالی که هزینه‌ای که بابت تولید برق به مشترکان پرداخت می‌شود بیش از هزار تومان است.


قنبری در مورد تسهیلاتی که برای این طرح در نظر گرفته شده گفت: توزیع برق استان به متقاضیان چهل میلیون تومان وام ٤ درصد قرض الحسنه پرداخت می‌کند.


وی در پاسخ به این سؤال که این اقدام با توجه به هزینه‌های بالای راه‌اندازی، مقرون به صرفه می‌باشد؟ گفت: بستگی به خود افراد دارد. شخصی می‌تواند مبلغ ۱۰ میلیون را ظرف چند ماه یا سال به چند برابر آن تبدیل کند و برخی دیگر خیر؛ در واقع تولید انرژی برق مسئله‌ای است که توسط توانیر مصوب شده و در قرارداد هم می‌آید که تا ۲۰ سال خرید برق تولیدی را تضمین می‌کند.


در همین رابطه معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق فارس گفت: تسهیلات بانکی برای نصب و راه اندازی نیروگاه خورشید‌ی تا سقف ۴۰ میلیون تومان با بهره ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ماهه برای هر مشترک برق، پیش بینی شده است.


برای نصب پنج کیلو وات نیروگاه خورشید‌ی بر روی پشت بام منازل در شرایط فعلی حدود ٦٥ میلیون تومان نیاز است.


حمیدرضا جلایر در خصوص هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح افزود: برای نصب پنج کیلو وات نیروگاه خورشیدی بر روی پشت بام منازل در شرایط فعلی حدود ٦٥ میلیون تومان نیاز است که در این راستا برای حمایت از متقاضیان، قرارداد خرید تضمینی ۲۰ساله منعقد و در تمام طول دوره بهره‌برداری، نرخ خرید پایه بر مبنای دو عامل تغییرات ارزی و نرخ تورم سالیانه به روز رسانی شده و بعد از خرید و نصب این نیروگاه‌ها حدود ۶ سال بعد، سرمایه اولیه بازگشت و درآمد ماهیانه‌ای از ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزارتومان برای هر مشترک سودآوری خواهد داشت.


همچنین اسماعیل خاتمی مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰۰ کیلووات در محدوده توزیع نیروی برق استان فارس به بهره‌برداری رسیده است و شهرستانهای لار با ۴۶، بوانات با ۴۱ و فسا با ۳۸ نیروگاه، بیشترین تعداد نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در فارس را به خود اختصاص داده‌اند.


خاتمی با اشاره به اینکه یک نیروگاه ۶۰۰ کیلوواتی در شهرستان اقلید به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ۲ نیروگاه ۶۰۰ و ۵۰۰ کیلوواتی نیز در شهرستانهای داراب و نی‌ریز در مرحله اتصال به شبکه قرار دارند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها