تعداد بازدید: ۹۷۲
کد خبر: ۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ - 2021 24 January
به رغم اینکه پاییز با باران‌هایش همه را غافلگیر کرد اما دی‌ماه بدون باران تمام شد.

کامران کامرانی کارشناس هواشناسی نی‌ریزان فارس گفت: اصولاً از اواخر تابستان مشخص می‌شود که وضعیت بارش چگونه است و امسال مشخص بود که وضعیت باران در ایران نامناسب است . 


دلایل متعددی برای این پیش بینی وجود داشت از جمله : 


- فعال نبودن اقیانوس هند (شرایط بد دور پیوندی دو قطبی اقیانوس هند)


- وجود شرایط لانینا که عموماً شرایط خشک را برای ایران رقم می‌زند.

- تضعیف نشدن شرایط پر فشار جنب حاره‌ای که مانع از ورود سامانه‌ ها به ایران می‌شد.


در هر صورت متأسفانه هنوز عوامل دور پیوندی امید بخش نیست و احتمالاً بهمن‌ماه نیز بدون بارش و یا با بارشهای مختصر سپری خواهد شد. 


پیش‌بینی‌ها خبر از شروع بارش‌ها از  ۱۰ اسفند تا ۱۰ فروردین می‌دهد. امید است طی این بازه زمانی شانس ورود سامانه‌های باران‌زا به ایران و استان فارس را داشته باشیم.


در تحلیل نهایی بعید است که بارش امسال نی‌ریز به نرمال (میانگین چندین ساله حدود ۲۰۰ میلیمتر) برسد و احتمالاً در مجموع سال خوبی را در پیش نخواهیم داشت.


البته امیدواریم که شرایط حدی، رخ دهد و همچون سالهای گذشته  کارشناسان را غافلگیر  کند. 


شرایط حدی به صورت یک اتفاق زودگذر و غیر قابل پیش‌بینی بروز می‌کند و گاهی معادلات را بر هم می‌زند. برخی‌ها تغییر اقلیم را علت بروز این شرایط می‌دانند.


شرایطی که در پاییز امسال رخ داد، می‌تواند به وجود شرایط حدی پیوند زده شود. با وجود اتفاق نظر بر شرایط خشک برای کل ایران از دید تمامی مدلها اما مشاهده گردید مکانهایی مانند کهگیلویه و شمال فارس، پاییز تَر سالی را تجربه کردند.


در این راستا نی‌ریز نیز در گروه تَر سالی پاییز قرار گرفت. اما با کمال تعجب استهبان، فسا و داراب شرایط خشکسالی را از دیدگاه هواشناسی طی کردند.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها