تعداد بازدید: ۷۸۴
کد خبر: ۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲ - 2021 13 January
خسارت ٥٠٠ میلیونی به یک دامدار
مسئول اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز از تلف شدن ١١٥ رأس گوسفند بر اثر بیماری باکتریایی «لپتوسپیروز» در روستای عباس‌آباد اول بخش مرکزی خبرداد.

خسارت ٥٠٠ میلیونی
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، علی قرایی گفت:  با توجه به مراجعه یکی از دامداران در خصوص تلفات دامهایش بر اثر یک بیماری ناشناخته، پیگیریها توسط این اداره و شبکه دامپزشکی شهرستان صورت گرفت و «سربی» دامپزشک اعزامی از استان به اتفاق ممتازیان رئیس شبکه دامپزشکی نی‌ریز به دامداری مورد نظر مراجعه کردند که پس از چند ساعت بررسی و کالبد شکافی چند رأس گوسفند و نمونه‌برداری از اجزاء داخلی و ارسال به آزمایشگاه، بیماری لپتوسپیروز توسط آزمایشهای صورت گرفته تشخیص داده و به سرعت دارو تجویزشد.

وی ادامه داد:  متأسفانه بیماری در چند روز تمامی دامها را به کام مرگ کشاند  و خسارت مالی ٥٠٠ میلیون تومانی به بارآورد.

قرایی با اشاره به این که این بیماری مشترک بین انسان و دام است و اغلب از طریق خاک و آب آلوده به ادرار حیوانات به ویژه جوندگان(موش) منتقل می‌شود، تأکیدکرد: دامدارانی که قصد خرید و انتقال دام دارند، حتماً شبکه دامپزشکی و اداره تولیدات دامی را مطلع سازند تا در صورت وجود بیماری باعث انتقال نشوند.

بیماری لپتوسپیروز ریه دام را درگیر می‌کند و تب بالا و بی اشتهایی از علامتهای آن است.

بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام
در همین خصوص دکتر امیدرضا امرآبادی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای استان اظهار داشت: «این بیماری توسط ادرار جوندگان منتقل می‌شود و بیماری مشترک انسان و دام است. هنگامی که گزارش وقوع تلفات را به ما دادند، کارشناسان ما به منطقه اعزام شدند و با نمونه‌برداری و کالبدگشایی و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه مرکزی استان، این بیماری تشخیص داده شد.

بیماری لپتوسپیروز، یک بیماری خطرناک است؛ اما میزان وقوع آن بالا نیست. اگر ما بتوانیم مهمترین مسئله یعنی ارتباط جوندگان را با دام حذف کنیم یا به حداقل برسانیم، یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری را انجام داده‌ایم.»

وی در گفتگو با رادیو فارس نیز گفت:«عامل اصلی این بیماری در بدن جوندگانی مثل موش صحرایی است. در اثر تماس ادرار این جونده با خوراک دام یا محیطی که آب راکد باشد، این بیماری به دام منتقل می‌شود.»

امرآبادی افزود:«از سال ١٣٩٢ تا کنون کمتر از ٢٠ مورد کانون بیماری داشته‌ایم. اگر گوشت دام آلوده شود و انسان هم در معرض بیماری باشد و رعایت نکند، انسان هم آلوده می‌شود و بیماری خطرناکی است؛ هر چند تلفات انسانی آن کمتر از دام است. برای پیشگیری از این بیماری، باید با جوندگان و با استفاده از سموم مناسب مبارزه کرد.»

بیمه فایده ندارد
ایمان زارع، صاحب این واحد دامداری در روستای عباس‌آباد اول، با بیان این که تنها در مدت دو روز ١٥ دام به این بیماری مبتلا شدند، گفت: «ابتدا یک دامپزشک را برای بررسی این بیماری به واحد دامداری خود بردم و از روز سوم شبکه دامپزشکی را در جریان گذاشتم. آنها ابتدا بیماری را تشخیص ندادند و بعد از تشخیص بیماری هم دارو درمانی اثر نکرد؛ به طوری که در کمتر از سه هفته ١١٥ گوسفند از ١٣٠ گوسفند من تلف شدند.»

او که به جز این خسارت ١٥ میلیون تومان هم هزینه خرید دارو برای نجات دامهای خود کرده، عنوان داشت: «بیمه فایده ندارد؛ یک سال دامهایم را بیمه کردم و دو تای آن تلف شد. اما بیمه تنها ١٠ درصد خسارت را تخصیص داد؛ برای همین دیگر بیمه نکردم.»

این بیماری از دام به دام منتقل نمی‌شود
در همین خصوص دکتر ممتازیان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نی‌ریز با بیان این که تشخیص اولیه درگیری تنفسی بود، عنوان داشت: «ما برای دامها دارو تجویز کردیم و به صاحب واحد دامداری گفتیم نتیجه را اعلام کند. او سه روز بعد تماس گرفت و گفت که داروها اثر نکرده و تلفات رو به افزایش است. دو روز بعد کارشناسان استان آمدند و نمونه را به آزمایشگاه شیراز بردند. آنجا اعلام کردند که دامهای ایشان د  رگیر بیماری لپتوسپیروز است.»

وی افزود: «با توجه به شدت این بیماری باکتریایی، از داروها جواب نگرفتیم. هر چند روند بیماری و شدت آن رو به کاهش بود، اما تلفات ادامه داشت.»

ممتازیان در مورد اقدامات شبکه دامپزشکی برای مهار این بیماری خطرناک مشترک بین دام و انسان اظهار داشت: «با شبکه بهداشت و درمان و بخشدار مرکزی جلسه گرفتیم و قرار شد به منطقه عباس‌آباد برویم و جونده‌کشی داشته باشیم. سپس با کمک جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت عملیات جونده‌کشی را با استفاده از گذاشتن طعمه گندم آغشته به سم در شعاع ٥٠٠ متر انجام دادیم. در ادامه اطلاعات لازم به صاحب دامداری و اهالی روستا داده شد.»

وی افزود: «وضعیت دامها به هیچ وجه به گونه‌ای نبود که دامی سر بریده شود و کاملاً هر روز تحت نظر بود. لاشه تب‌دار دام گوشت پرخونی دارد و کاملاً مشخص است. ضمن این که درمان و تزریق دارو و دفن بهداشتی را خودمان انجام می‌دادیم. »

به گفته ممتازیان، راه انتقال این بیماری از دامی به دام دیگر نیست. وی عنوان داشت:«راه انتقال همان ارتباط با جوندگان است و در این دامداری چون همه از یک منبع غذایی یا آب آلوده استفاده کرده بودند آلوده شدند.»

رئیس شبکه دامپزشکی با بیان این که برای حمایت از این واحد دامداری با بنیاد برکت رایزنی شده، گفت: «با توجه به این که نزدیک به یک ماه از این جریان گذشته، خوشبختانه در واحدهای دیگر دامداری آن منطقه و دیگر مناطق گزارشی از این بیماری نداشته‌ایم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها