تعداد بازدید: ۱۴۶۲
کد خبر: ۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ - 2021 11 January
با تلاش نفس‌گیر و در آخرین دقایق:
مرد 60 ساله که دچار سکته قلبی شده و علائم حیاتی نداشت، در آخرین دقایق و با تلاش نفس‌گیر کادر درمان بیمارستان شهدا به زندگی بازگشت.
ساعت 18:20 پانزدهم دی‌ماه را نشان می‌داد که آمبولانس 115 به سرعت وارد محوطه بیمارستان شهدا شد. 

بیماری را با عجله روی برانکارد به داخل اتاق احیاء بخش اتفاقات بردند که ظاهراً فاقد هوشیاری و علائم حیاتی بود. پیش از آن هم کارکنان اورژانس 115 و زمانی که بیمار در آمبولانس دچار ایست قلبی شده بود، عملیات احیاء را انجام داده بودند.

بیمار هنگام ورود به اتفاقات فاقد نبض و علائم حیاتی بود. عملیات احیاء به سرعت با حضور تیم احیاء از جمله دکتر کوثر تواضع متخصص طب اورژانس بیمارستان و پرستاران آموزش دیده این بخش آغاز شد.

در ادامه، دکتر داور آل داود متخصص قلب و عروق و رئیس شبکه بهداشت و درمان بر بالین بیمار حاضر شد. 

این پزشک متخصص درباره آن دقایق دلهره‌آور نوشته است: چشمان پر تمنای همراهان بیمار ملتمسانه می‌گویند هر کاری می‌شود برای او انجام دهید. بیمار بر تخت احیاء قرار می‌گیرد و وسایل مراقبتی به او وصل می‌شود. ریتم قلبی نشان از نامنظمی بطنی و سکته قلبی دارد. سکته قلبی یکی از خطرناکترین بیماریها و شایعترین علت مرگ در شهرستان نی‌ریز ودومین علت مرگ در دنیا است. 

با توجه به ریتم نامنظم قلبی، نیاز به شوک دادن است. مراحل احیاء همراه با چندین بار شوک انجام می‌شود؛ اما متأسفانه گرفتگی عروق قلب آنقدر بد است که ریتم منظم قلبی برقرار نمی‌شود. داروهای لازم دوباره داده و شوک دادن ادامه پیدا می‌کند. بالاخره ریتم ناپایدار پایدارتر می‌شود. اما در حین احیاء ، خونریزی معده هم رخ می‌دهد. 

شرایط سخت‌تر می‌شود. بیشتر داروهایی که برای درمان بیماریهای قلبی داده می‌شود، رقیق‌کننده خون است و شانس خونریزی را بیشتر می‌کند. کم‌کم همه نا‌امید شده‌اند و نفسهای بیمار به شماره افتاده است.  بیمار را برای این که استرس کمتری به او وارد شود، بیهوش و به دستگاه تنفسی متصل می‌کنند.

سکته قلبی معمولاً به علت بسته شدن عروق قلب با لخته‌هایی است که در آن گیر می‌کند. داروهایی وجود دارد که می‌تواند لخته‌های موجود در بدن را حل کند؛ اما چون این دارو‌ها در کل بدن پخش می‌شود و هر جایی از آن را که لخته باشد حل می‌کند‌، باعث خونریزی شدیدی در زخمهای موجود در بدن می‌شود. در حال حاضر هم چون این بیمار خونریزی معده داشت، دادن این دارو خطرناک بود. همچنین به دلیل احیاء طولانی، مطمئناً دچار آسیبهای فشار به قفسه سینه هم شده بود.

هر چه می‌گذرد، بیمار به مرگ نزدیکتر می‌شود. باید تصمیم نهایی گرفته ‌شود. قبل از تزریق داروی حل‌کننده لخته، مایع بسیار خنکی در معده تزریق می‌شود تا زخم کمی بسته شود و بعد داروی ضد لخته را تزریق می‌کنند. 

کم‌کم آثار تغییر نوار در مانیتور نمایان می‌شود. چشمان کادر درمان به مانیتور و لوله دهانی بیمار است. آیا ریتم و شرایط نوار تغییر می‌کند‌؟ آیا خونریزی معده فعالتر می‌شود؟

نفس همراهان بیمار نیز در سینه‌ها حبس است. مرگ و زندگی دست معبودی است توانا... نوار تغییر می‌کند. البته خونریزی معده هم بیشتر می‌شود؛ اما نه به اندازه‌ای که برای بیمار کشنده باشد. محلول سرد بسیار کمک‌کننده واقع شده است. فشار بیمار بالا می‌آید. عرق سرد پیشانی کادر درمان هم کم‌کم خشک می‌شود. آرامشی نسبی به تیم درمان باز می‌گردد؛ اما هنوز مطمئن از پاسخ نیستند. تنها می‌شود گفت فاز حاد بیماری گذر کرده است؛ اما آیا در این ماراتن سخت که بر بیمار گذشته، اکسیژن‌رسانی به مغز کافی بوده و مغز آسیبی ندیده است؟ آیا بیمار بعد از گذشت چند ساعت پر تنش شانس به هوش آمدن دارد‌؟ مطمئناً تمامی اندامهای درونی تحت تأثیر این شوک بزرگ قرار گرفته‌اند. 

بیمار در ساعت 22 به ICU منتقل می‌شود. میزان و مراقبت در این بخش باید بسیار هنرمندانه باشد؛ از یک طرف قلب کم‌کار و آسیب دیده است و از سویی دیگر اندامهایی که نیاز شدید به اکسیژن رسانی و خونرسانی دارند. 

رئیس شبکه بهداشت ادامه داده: تیم خوب بخش ICU با هدایت پزشک معالج توانستند بیمار شوک‌زده را در شرایط پایدار قرار دهند. بیمار بعد از ۲۴ ساعت به هوش آمد و از دستگاه تنفسی جدا شد.

شوق دیدار چنین بیماری که از آن دنیا برگشته است، با هیچ چیز قابل قیاس نیست. اینجا است که به ارزش این جمله قرآنی می‌رسیم:

«ومن احیاها فکانما احیاالناس جمیعا»
«هرکس انسانی را از مرگ نجات دهد، گویا همه مردم را از مرگ نجات داده است.»(سوره مائده، آیه 32)

من از تمامی کارکنان شریفی که در حفظ جان بیماران تلاش می‌کنند بسیار سپاسگزارم و قدردان زحمات شما هستم.

دکتر آل داود در ادامه نوشته است: رشته قلب را برای این انتخاب کرده‌ام که بتوانم نتیجه کمک درمانی خودم را زودتر در بیمار ببینم. بیمار با مشکل قلبی را اگر زود درمان کردی، می‌توانی نتیجه تلاشت را ببینی؛ اما اگر تأخیر داشته باشی، یا جان بیمار از دست می‌رود یا این که یک عمر با ناتوانی همراه است.

به گفته بخش‌پور رئیس اورژانس بیمارستان شهدا، ماهیانه 5 تا 10 ده عملیات احیاء در این بیمارستان انجام می‌شود که حدود 50 درصد آن موفقیت‌آمیز است و کارنامه خوبی برای بیمارستان محسوب می‌شود؛ چرا که درصد احیاء موفق انجام شده، از شاخصهای ملی اورژانس در کشور است. اما این احیاء به جهت زمان زیاد و بار علمی - تخصصی آن، خاص و کم‌نظیر بوده  است. در این بین، پزشکان و پرستاران آموزش دیده و آماده بودن تجهیزات اورژانس در طول شبانه‌روز نقش بسزایی در این موفقیتها دارد.

بنا بر اطلاع ما از منابع بیمارستانی، بیمار 60 ساله پس از سه روز بستری در ICU، به بخش CCU  منتقل شده و هم‌اکنون حال رضایت‌بخشی دارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها