تعداد بازدید: ۷۹۶
کد خبر: ۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹ - 2021 10 January
مسئولان: جای نگرانی نیست

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:
این روزها بحث مازوت(نفت کوره) در کشور به بحث داغ رسانه‌ای تبدیل شده است اما گویا هنوز این سوخت کثیف پایش به نی‌ریز به شکلی گسترده باز نشده است.


استفاده از سوخت مازاد در حال حاضر و به دلیل آنچه که مسئولان حاصل کمبود انرژی از جمله گاز و برق می‌دانند سبب شده تا در ابتدا کارخانه‌های سیمان مجبور به استفاده از مازوت شوند؛ البته آن هم نه به عنوان سوخت اصلی بلکه به عنوان سوخت جایگزین و در مواقع بحرانی.


فقط کارخانه‌های سیمان
خصوصی رئیس اداره گاز نی‌ریز با اعلام اینکه تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام کارخانه‌ها سوخت مازوت استفاده کنند در کشور گرفته می‌شود گفت: مسئولان شهرستانی و استانی در این رابطه دخالتی ندارند اما آنچه که در نی‌ریز اجرا شده این است که سیمان سفید به صورت یک کارخانه دوگانه می‌باشد یعنی هم گاز و هم مازوت استفاده می‌کند که البته سوخت اول آنها گاز است اما سیمان خاکستری سیستم دومی ندارد و تنها از گاز طبیعی بهره می‌گیرد ولی محدویتی که تاکنون به ما اعلام کرده‌اند در رابطه با کارخانه‌های سیمان بوده و دیگر کارخانه‌ها از جمله فولاد نیازی به استفاده از سوخت مازوت ندارند.

استفاده از مازوت ممنوع است
بر اساس اعلام رئیس محیط‌زیست شهرستان نی‌ریز استفاده از سوخت مازوت ممنوع می‌باشد مگر اینکه در شرایط بحرانی و با مجوزهایی که داده می‌شود.


صفایی در این ارتباط گفت: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسیده و دولت را موظف کرده است تا سوختهای فسیلی را کنار گذاشته و به سمت سوختهای پاک برود که در ایران سوخت پاک همان گاز طبیعی است اما در پیک مصرف گاز و برق ممکن است کمبودهایی ایجاد شود که بنابراین باید از سوختهای جایگزین مثل مازوت استفاده کرد.


اما از نظر ما کلاً استفاده از مازوت ممنوع می‌باشد و اگر کارخانه‌ای یا واحد تولیدی از این سوخت استفاده کند ملاک ما پایش آنلاین و پایشهای روزانه می‌باشد و اگر کارخانه‌ای اصرار داشته باشد که از سوخت مازوت استفاده کند باید فیلترینگ خود را به شدت قوی کند تا جلوی ورود گازهای خطرناک به فضا گرفته شود.


در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی اجازه استفاده از مازوت را ندارند و در صورت استفاده اگر خروجی کوره‌ها به حالت هشدار برسد به آنها تذکر می‌دهیم و حتی به تعطیلی کارخانه خواهد انجامید.


وی در رابطه با کارخانه سیمان سفید که از سوخته مازوت استفاده می‌کند گفت: در حال حاضر و با پایشهایی که انجام داده‌ایم آلودگی خاصی به ما گزارش نشده است.

دوست داریم از گاز استفاده کنیم
بنا بر منابع آگاه از کارخانه سیمان آنان اعلام کرده‌اند که تمایل دارند از گاز استفاده نمایند چون هم به صرفه‌تر است و هم استهلاک دستگاههای کارخانه کمتر  می‌شود.

مجبوریم تعطیل کنیم
شریفی مدیر عامل سیمان خاکستری با اعلام اینکه سوخت کارخانه سیمان خاکستری گاز می‌باشد گفت: برای استفاده از سوخت مازوت امکانات لازم را نداریم و اگر ما را مجبور به استفاده از مازوت کنند مجبور به تعطیلی کارخانه خواهیم بود.


وی به نقل از دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: تاکنون گاز ۶۴ کارخانه تولید سیمان در سراسر کشور قطع شده است.


شریفی اضافه نمود: در حال حاضر به صورت ماهانه بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان هزینه گاز مصرفی را پرداخت می‌کنیم اما اگر بخواهیم از سوخت مازوت استفاده نماییم هزینه ما به ٥ میلیارد تومان خواهد رسید و اگر این چنین شود عملاً کارخانه سیمان ضررده خواهد شد.


وی بار دیگر تأکید نمود که در صورت اجبار به مصرف سوخت مازوت مجبور به تعطیلی کارخانه هستیم.


شریفی اعلام کرد در حال حاضر کارخانه در حال تعمیرات می‌باشد و فعالیتی ندارد.

کارخانه با سوخت مازوت نداریم
امیرزاده رئیس پخش فرآورده‌های نفتی نی‌ریز اعلام کرد: خوشبختانه در نی‌ریز کارخانه‌هایی که به تنهایی از سوخت مازوت استفاده ‌کنند، نداریم و تنها محموله‌ای که تحویل شده مربوط به کارخانه آسفالت سویل تونل در مهرماه می‌باشد که برای آسفالت گردنه لای‌رز بوده است.


امیرزاده همچنین تأکید کرد: به دلیل کاهش انرژی باید کارخانه‌ها آمادگی کامل داشته باشند که اگر با کمبود سوخت روبرو شدند از نفت کوره یا همان مازوت استفاده کنند.

فارس درگیر خاموشی برق نمی‌شود


همچنین به د‌‌نبال تشد‌‌ید‌‌ نگرانی‌ها برای اعمال خاموشی‌های گسترد‌‌ه معاون هماهنگی امور اقتصاد‌‌ی استاند‌‌اری فارس تأکید‌‌ کرد‌‌ که تاکنون هیچ خاموشی رسمی د‌‌ر فارس به د‌‌لیل کمبود‌‌ گاز نیروگاه‌ها ند‌‌اشته‌ایم.


ظفر افشون تأکید‌‌ کرد‌‌ که با پیش ‌بینی‌های انجام شد‌‌ه برای تأمین سوخت مورد‌‌ نیاز نیروگاه‌ها، احتمال بروز خاموشی د‌‌ر فارس بسیار اند‌‌ک است.


وی از ذخیره کافی سوخت برای نیروگاه‌های برق استان به مرد‌‌م اطمینان خاطر د‌‌اد‌‌ و افزود‌‌: پیش‌‌بینی ما این است که فارس د‌‌رگیر خاموشی‌‌ها نمی‌شود‌‌.


البته وی این اطمینان خاطر را به کارخانه‌د‌‌اران ند‌‌اد‌‌ و تأکید‌‌ کرد‌‌ که آنان و به ویژه کارخانه‌های سیمان باید‌‌ از قبل مخازن خود‌‌ را از مازوت پر می‌کرد‌‌ند‌‌ تا با مشکل کمبود‌‌ سوخت روبه‌رو نشوند‌‌.


د‌‌ر عین حال معاون استاند‌‌ار از مکاتبات و پیگیری‌ها برای رفع مشکلات احتمالی این واحد‌‌های صنعتی، هم خبرد‌‌اد‌‌.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها