تعداد بازدید: ۱۱۷۲
کد خبر: ۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹ - 2021 04 January
گفتگو با محمد الوندی ورزشکار ٧٣ ساله
گزارش: احمد رضا فنونی

سن شناسنامه‌ای او ٧٣ ساله است ولی شور و عشق‌اش به ورزش، نشانی از پیری ندارد. او در ٦٥ سالگی اولین قهرمانی خود را به دست آورد.


محمد الوندی از پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای و باستانی نی‌ریز و همچنین قهرمان پرس‌سینه استان و شهرستان در رده سنی پیشکسوتان است که دقایقی را با او به گفتگو نشستیم.


می‌گوید: «در کودکی به صورت جدی ورزش نمی‌کردم ولی چون برادرم ورزشکار بود گاهی اوقات با او در خانه  ورزش می‌کردم. در زمان ما ورزش مدارس خیلی جدی نبود و من ورزش خاصی در مدرسه انجام نمی‌دادم. در ٢٠ سالگی به صورت جدی به ورزش رو آوردم. آن زمان در نی‌ریز نبودم و در سرچشمه کار می‌کردم. در آنجا به ورزش باستانی و پهلوانی مشغول شدم و هر روز به زورخانه می رفتم.


به نی‌ریز که برگشتم به زورخانه حضرت امیر رفتم و در آنجا با احمد دژبخش، زنده‌یاد پاسخ و علیرضا شیری ورزش باستانی را ادامه دادم».


الوندی از ٤٠ سالگی با ورود به باشگاه بدنسازی به رشته پرس‌سینه روی آورد. در آنجا برای اولین‌بار موفق به کسب چند مقام شهرستانی و استانی شد.


می‌گوید: «در ٦٥ سالگی با حضور در جام فیروزآباد توانستم مقام قهرمانی را به دست آورم و ٢٠ روز بعد در رقابت‌های استانی این رشته نیز موفق به کسب عنوان قهرمانی شدم».


به گفته خودش در رشته پرس سینه در استان بی‌رقیب است و رکورددار مهار وزنه سنگین در رده پیشکسوتان است و در مسابقات فیروزآباد توانسته وزنه ١١٠ کیلو را پرس کند.


ادامه می‌دهد: «در ٦٠ سالگی ٤٨٠ کیلو پرس پا کار کرده‌ام که البته مربیان مرا از این کار منع کردند».


الوندی به جوانان توصیه می‌کند هیچگاه از ورزش دور نشوند و حضور در مساجد و مکان‌های ورزشی را سرلوحه کار خود قرار دهند.


پیشکسوت و قهرمان پرس‌سینه استان معتقد است وقتی به باشگاه ورزشی و گود زورخانه پا می‌گذارد حس جوانی به او دست می‌دهد و با شور و نشاط بیشتری ورزش می‌کند.


او می‌گوید: «اگر به ورزش نپردازم بیمار می‌شوم. علت اینکه ورزشکاران امروزی دچار مصدومیت‌های پیاپی می‌شوند، مصرف داروهای نیرو زا است».


به گفته وی، هم سن و سالان او در سنین جوانی علاقه‌ای به ورزش نشان نمی‌دادند و بیشتر وقت خود را صرف کار می‌کردند.


او به ستایش از محمدرضا شاهمرادی مربی خود در ورزش باستانی و امین دیمه‌کار، مجید رضائیان و رحیم عسکریان در بدنسازی و پرس‌سینه پرداخت.
الوندی در حال حاضر روزانه به مدت ٢ ساعت در منزل ورزش می‌کند و می‌گوید: «حتی با وجود بیماری کرونا آن را ترک نخواهم کرد».


او که بازنشسته اداره آب است و ٣ فرزند دارد ‌در این باره می‌گوید: هرچند فرزندانم اهل ورزش نیستند ولی دو نوه دارم که در ورزش موفق هستند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها