تعداد بازدید: ۸۶۷
کد خبر: ۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ - 2020 20 December
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول

۳۰ آذر روز ولادت حضرت زینب (سلام خداوند بر او باد) و روز پرستار در ایران است. پرستاران در حدود یکسال گذشته وارد فاز جدید و پیش‌بینی نشده‌ای گردیدند؛ البته بهتر است دقیقتر بگوییم  پزشکان،پیراپزشکان و کل کادر درمان بخش دولتی و غیردولتی در جهان با یک جنگ جهانی روبرو شده است. در واقع ویروس کرونا یک مرتبه، در مدت بسیار کوتاهی و با سرعت بسیار زیادی سلامت بشریت را هدف قرار داد و میلیون‌ها نفر را بیمار و بیش از یک و نیم میلیون نفر را کشت.

در این جنگ جهانی تعداد مدافعان در برابر مهاجمان قابل مقایسه نیست. تعداد مدافعان در بخشهای درمان کشورها بسیار کمتر از حجم ویروس مهاجم است. به همین خاطر در یک سال گذشته پرستاران همراه با پزشکان بار فوق‌العاده‌ سنگینی را تحمل کرده و متأسفانه روز به روز بر سنگینی این بار افزوده می‌شود. شوربختی اینجاست که درجنگهای نظامی مردم کشورهای درگیر از راه‌های گوناگون، مدافعان مرزهای هوایی، زمینی و دریایی‌اشان را حمایت می کنند. اما در این جنگ تمام عیار جهانی کرونا علیه سلامت انسان‌ها، متأسفانه حمایت و همراهی آنچنان که باید باشد، نیست. هنوز بسیاری انسانها کم توجه اند و هشدارهای متخصصان سلامت را جدی نمی‌گیرند.

روز پرستار امسال درست همزمان با شب یلداست. شب یلدایی که همیشه خوشایند بود و شادی آفرین؛ چون اعضای خانواده دور هم جمع می شدند و با بزرگان و سالمندان دیدار می‌کردند؛ اما امسال درست پدیده‌ای است به نفع دشمن جهانی سلامت انسانها.

روز پرستار بهانه خوبی است که ما از هر راه ممکن زحمات بسیار دشوار  یکساله آنان را ارج نهیم و بهترین هدیه برای آنها این است که اندکی از سنگینی کار آنان بکاهیم.

اگر دورهمی شب یلدا را تا حد امکان تعطیل کنیم یا به حداقل ممکن برسانیم، هم سلامتی پدربزرگان و مادربزرگان حفظ می‌شود و هم یک خسته‌نباشید عملی است به کادر درمان به ویژه پرستاران. راضی نشویم «یلدای» امسال، تن و روح و روان خسته پرستاران را خسته‌تر کند و خدای ناکرده خود و خانواده‌مان را هم راهی تختهای کرونای بیمارستان نماید.


به هر حال به عنوان شهروندی کوچک صمیمانه به کادر درمان به ویژه کسانی که در خط مقدم درمان بیماران کرونایی قرار دارند، خداقوت می‌گویم و همراه با عرض تبریک به فردبه فرد این عزیزان از خداوند بزرگ برای آنان سلامتی، مقاومت و بهروزی خواهانم.

 امید است هر چه سریعتر شعله‌های این جنگ‌جهانی خاموش شود و انسانها به آرامش جسمی، روانی و روحی مجددی برسند و البته قدرآن را بدانند. کرونا حداقل درسی که به بشریت داد این است که سلامتی نعمت بسیار گرانبها و بزرگی است که باید قدر آن را شناخت و پاس‌داشت.

شاد سالم و موفق باشید


/  بخش کرونای بیمارستان شهدای نی‌ریز/ آذر ١٣٩٩/ عکس: ‌امیرمحمد تصوری

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها