تعداد بازدید: ۸۷۲
کد خبر: ۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ - 2020 02 December
دورهمی های خانوادگی و انتقال بیماری بین اعضای خانواده مهم ترین عامل انتشار بیماری کرونا (کووید19) در نی ریز است.
طبق بررسیهای بعمل آمده توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز، مهم ترین راه انتشار ویروس کرونا در یک ماه اخیر، دورهمی های خانوادگی و انتقال بیماری بین اعضای خانواده می باشد. 

کل موارد مثبت قطعی کرونا (کووید19) تا 7 آذر 99، 1259 مورد می‌باشد.

 از این تعداد، از ابتدای شروع بیماری کرونا (اسفند 1398) تا پایان مهر ماه 1399 طی 8 ماه، 422 مورد مثبت کرونا گزارش شده است که شامل 33.5% کل موارد می باشد. 

در آبان ماه 1399، 610  مورد بیماری کرونا گزارش شده است که 48.5% موارد را شامل می شود و در هفته اول آذر سالجاری نیز 227 مورد بیماری کرونا گزارش شده است که شامل 18% کل موارد می باشد که انتظار می رود آمار بیماران کرونا در آذر ماه افزایش بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته داشته باشد.

در صورتی که از حضور در دورهمی های خانوادگی و دید و بازدیدها پرهیز نشود و اصول قرنطینه خانگی رعایت نشود شاهد افزایش بیشتر موارد مثبت، موارد بستری و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا خواهیم بود. 

همچنین افرادی که دارای علایم بیماری کرونا شامل تب و لرز، بدن درد، ضعف شدید بدنی، سر درد، گلو درد، سرفه و تنگی نفس می باشند می بایست خود را به عنوان بیمار مشکوک به کرونا تلقی کرده و حداقل 14 روز در قرنطینه خانگی بمانند تا از انتقال بیماری به سایر افراد پیشگیری شود.

اصول قرنطینه خانگی

-  به محض مشاهده علایم کرونا حداقل بمدت 14 روز در قرنطینه خانگی بمانید.
-  اختصاص یک اتاق مجزا برای استراحت فرد دارای علایم کرونا
-  استفاده از ماسک توسط فرد مبتلا و سایر اعضای خانواده در صورت تماس نزدیک (کمتر از 2 متر) با یکدیگر
-  وسایل غذا خوری و خواب بیمار از سایر افراد خانواده مجزا باشد.
-  رعایت اصول تغذیه صحیح بیمار (استفاده از سوپ و مایعات گرم، عدم استفاده از غذاهای سرخ کردنی و فست فودها، استفاده از ویتامین های C و D، عدم استفاده از سفیده تخم مرغ، ترشیجات، گردو، استفاده از دمنوش هایی مثل آویشن و گل گاو زبان و به)
-  ضدعفونی کردن روزانه دستگیره درب اتاقها (محلهایی مثل فرش، دیوارها، حیاط و ... نیازی به ضدعفونی نیست)

پس از پایان دوره قرنطینه

اگر سه روز پایانی 14 روز دوره قرنطینه، فرد بیمار بدون علایمی مثل تب، سرفه های قطاری و تنگی نفس بود می تواند از شرایط قرنطینه خارج شود ولی در عین حال باید اصول پیشگیری کرونا مثل زدن ماسک، رعایت فاصله 2 متری و عدم حضور در تجمعات را رعایت کند.

اصول بازگشت به کار 

بمنظور بازگشت کارکنان مبتلا که در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار هستند، فرد بیمار بایستی دوره قرنطینه 14 روزه را سپری کرده باشد اگر پس از طی دوره قرنطینه، فرد بیمار بهبود پیدا کرده بود نامه ای رسمی از شبکه بهداشت و درمان واقع در خیابان بهداشت جهت متبت قطعی بودن یا منفی بودن تست کرونا (برای افراد علامتدار با تست منفی) دریافت می کنند و سپس جهت دریافت فرم بازگشت به کار به پزشک مرکز منتخب کووید (مرکز شهید فقیهی) مراجعه می نمایند. 
توصیه: افراد دارای علامت بیماری کرونا که در دوره قرنطینه هستند بمنظور جلوگیری از انتشار بیماری به هیچ وجه به شبکه بهداشت مراجعه نکنند و یکی از اطرافیان بدون علایم، جهت پیگیری امورات کرونا به واحد واگیر مراجعه نمایند.

تعیین تکلیف افراد دارای علایم کرونا با بیش از دو هفته

-  در صورتی که فرد بعد از دو هفته از قرنطینه خانگی، هنوز بهبودی پیدا نکرده باشد مجدد به پزشک مرکز منتخب کووید (مرکز شهید فقیهی) مراجعه می نماید تا پزشک بر حسب شرایط فعلی بیمار برای وی مرخصی استعلاجی جهت ادامه قرنطینه خانگی و استراحت در منزل تجویز نماید.

به کوشش دکتر محمد رسولیان، مسئول واحد واگیر شبکه بهداشت نی ریز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها