تعداد بازدید: ۸۴۷
کد خبر: ۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱ - 2020 29 November
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفری که به نی‌ریز داشت پتانسیل‌های گردشگری این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفری که به نی‌ریز داشت پتانسیل‌های گردشگری این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.


در جلسه‌ای که در روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه برگزار شد فرماندار نی‌ریز با بیان مسائل و مشکلات میراث فرهنگی در نی‌ریز گفت: مسجد جامع کبیر نی‌ریز یک اثر ثبت شده ملی می‌باشد و بنا داریم آن را ثبت جهانی کنیم و اگر در این ارتباط اقدامی برای مرمت آن نشود قطعاً پاسخگو نخواهیم بود.

مراد هدایت به نمایندگی بودن میراث فرهنگی اشاره کرد و از معاون وزیر درخواست نمود تا به اداره تبدیل شود؛هدایت در این ارتباط گفت: الان این اداره با دو نیرو، دو شهرستان نی‌ریز و بختگان را پوشش می‌دهد.


وی در ارتباط با کاروانسرای سروی گفت: شهرداری بنا دارد این کاروانسرا را مرمت کند و نیاز است تا وزارتخانه اعتباراتی را در این رابطه در نظر بگیرد و اگر این اتفاق رخ دهد نی‌ریز پتانسیل گردشگری مناسبی را خواهد داشت.


فرماندار نی‌ریز همچنین گریزی هم به سرای فاتح زد و خواستار حل اختلاف میان شهرداری و میراث فرهنگی شد. متأسفانه طولانی شدن این پروسه سبب شده تا پرونده در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد.


هدایت با بیان اینکه منطقه بهرام‌گور منطقه‌ای طبیعی و گردشگری بسیار مناسب می‌باشد خواستار کمک‌هایی در این حوزه شد.

توقع مالی نداریم
شهردار نی‌ریز ارتباط بین شهرداری و میراث استان را رابطه‌ای دوستانه خواند و گفت: من خیلی ساده خدمتتان عرض می‌کنم که مجموعه شهرستان نی‌ریز توقع مالی از وزارتخانه ندارد و تنها خواسته ما این است که در برخی از امور اداری ما را حمایت کنید تا بتوانیم پرونده‌های بغرنجی که شکل گرفته است، به سرانجام برسانیم برخی از اینها می‌تواند با دستور ویژه وزارت و حضرتعالی حل شود.

سرای فاتح و داستان تمام ناشدنی
یکی از آنها سرای تاریخی فاتح می‌باشد که یک اثر ملی ثبت شده است. این خانه حدود ۱۵۰۰ مترمربع عرصه و در مرکز شهر قرار دارد که ۷۰۰ مترمربع از اعیانی سرپاست و هزینه‌های بسیار زیادی برای مرمت آن انجام شده است و حدود ۷۰۰ متر شمال آن تخریب و از دست رفته است و در حال حاضر یک زمین بایر زشت و ناپسند می‌باشد.


در طرح تفصیلی تمام این عرصه تثبیت شده است.


٩ سال پیش توافقی انجام شده که ۷۰۰ متر از شمال این خانه را تغییر کاربری دهند و جنوب نیز به شهرداری واگذار شود.


در طرح تفصیلی ١٥٠٠ مترمربع که کاربری میراثی بود، تغییر داده شد به این نیت که بتوانیم توافق ٩ ساله را به نتیجه برسانیم اما به دلیل آنکه کل این ۱۵۰۰ متر ثبت ملی می‌باشد با مشکل روبرو هستیم.


آقای فرماندار فرمودند که در آستانه صدور رأی قرار دارد ولی من باید خدمتتان عرض کنم که امروز نوبت آخر رسیدگی به این پرونده است و رأی در این رابطه صادر شده است اگر دستور ویژه‌ای برای این مسئله صادر نشود حد جنوب آن نیز از دست ما خارج خواهد شد.

اس‌پی‌آر را به ما بدهید
حامد فرغت در مورد قلعه اس پی آر گفت: با هماهنگی‌هایی که با میراث استان انجام شد توانستیم دیوارهای این مجموعه را مرمت کنیم اما متأسفانه علی‌رغم اینکه کل اراضی آن قسمت از شهر متعلق به شهرداری نی‌ریز می‌باشد این مجموعه به اداره کل آموزش و پرورش فارس واگذار شده و از طرفی چون آموزش و پرورش نیازی به آن ندارد و همچنین نمی‌تواند مرمت آن را انجام دهد ما حاضریم زمین مرغوب به متراژ ۱۵ هزار مترمربع بدهیم تا این زمین به نام شهرداری سند بخورد. همچنین ما ١٥هزار متر مربع از زمین‌های مرغوب اطراف این مجموعه را با کاربری فضای سبز در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم آن را شبیه ارگ کریم خان شیراز در آوریم؛ نقشه‌های آن آماده و حتی متمم بودجه برای امسال گرفته شده تا کار را انجام دهیم اما نگرانی شورا از این است که شهرداری کاری را در جایی انجام می‌دهد که مالک آن نیست.

کاروانسرای سروی و تملک آن
شهردار نی‌ریز در مورد کاروانسرای سروی هم گفت: این کاروانسرا مربوط به اواخر دوران صفویه می‌باشد؛ بنا داریم آن را مرمت کنیم چون در حال فروپاشی است اگر این کار انجام شود قطعاً نی‌ریز تنها با نام مسجد جامع کبیر شناخته نخواهد شد و قطعاً تأثیر بسزایی در اقتصاد شهر نی‌ریز خواهد داشت.


امروز که با شما صحبت می‌کنیم تملک بخش زیادی از این مجموعه در مدت یک سال و انرژی فراوان انجام شده است. اگر تسهیلات مالی باشد استقبال می‌کنیم اما اگر نباشد هم باز با اعتبارات شهرداری کار را به جلو خواهیم برد.

نگاهمان شهرستانی است
معاون وزیر در این جلسه گفت: نگاه دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شهرستان‌ها نگاه ویژه‌ای است و دستور دادند که شهرستان‌ها و روستاها در اولویت کار قرار گیرند.


اما مسئله‌ای که شما به خوبی بدان اشاره کردید و نقطه ضعف ما می‌باشد همان مسائل مالی است! علیرغم اینکه وزارت شده‌ایم نصف بودجه‌ی آخرین وزارتخانه به ما می‌رسد، به عنوان نمونه مجموعه پرسپولیس (تخت‌جمشید) را با ۵ میلیون تومان اداره می‌کنیم که این درست نیست.


همه موارد مطرح شده در این جلسه را در شورای معاونان مطرح خواهم کرد و با این نگاه که ما به نی‌ریز آمده‌ایم و قولی داده‌ایم حتماً پیگیری می‌کنیم.


در مورد تبدیل شدن نمایندگی به اداره این مربوط به سازمان امور اداری و استخدامی کشور می‌باشد ولی ما هم استقبال می‌کنیم. اگر این مسئله به عنوان مصوبه جلسه گذرانده شود ما پیگیری خواهیم نمود.


در بحث مرمت محدودیتی نداریم و به هر شکل ممکن به شما کمک خواهیم کرد. من در این جلسه به این نتیجه رسیدم که نگرانی‌های شما همانی است که ما داریم و قطعاً اثری مثل مسجد جامع‌ کبیر نباید از بین برود و وقتی می‌بینیم که این مسجد ظرفیتی دارد برای ثبت جهانی باید تمام تلاش خود را بکنیم.

هر کشور در سال یک سهمیه جهانی
ولی تیموری در ارتباط با ثبت جهانی مسجد جامع کبیر گفت: متأسفانه هر کشور برای ثبت جهانی هر سال یک سهمیه دارد ما برای اینکه بتوانیم آثار بیشتری را ثبت کنیم اقدامات خلاقانه‌ای را انجام داده‌ایم مثلاً تقاضای ثبت جنگل‌های ایلکانی را کرده‌ایم و این می‌تواند چندین استان و وسعت جغرافیایی فراوانی را تحت پوشش قرار دهد و یا در سال‌جاری راه‌آهن سراسری را در برنامه قرار داده‌ایم که بیست و چند استان را تحت پوشش قرار می‌دهد و یا اینکه کاروانسراها را به ثبت می‌رسانیم تا تمام کاروانسراهای کشور زیر مجموعه این مسئله قرار گیرند.


برای مسجد جامع کبیر نی‌ریز سعی خواهیم کرد به همین شکل وارد عمل شویم.

تسهیلات می‌دهیم
معاون وزیر در پایان گفت: هر کدام از سرمایه‌گذاران بخواهند در زمینه میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند و پروژه را شروع نمایند پس از ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌توانیم تسهیلاتی نامحدود از صندوق توسعه ملی برای آنها در نظر بگیریم.

اعتبار برای مسجد جامع کبیر
مدیرکل میراث فرهنگی استان در ارتباط با مرمت مسجد جامع کبیر گفت: خوشبختانه در سال گذشته اعتبارات بسیار زیادی را برای آن در نظر گرفته‌ایم.


امیری در ارتباط با مسئله خانه فاتح گفت: تاکنون دو جلسه در این ارتباط برگزار شده است. واقعیت این است که وقتی اثری ثبت می‌شود اختیار آن از دست ما خارج می‌شود اما پیگیری خواهم کرد ولی نمی‌دانم که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ من مطمئن هستم که اگر می‌شد راهکاری برای آن پیدا کرد پرونده ۹ سال کشیده نمی‌شد اما باز هم پیگیری می‌کنم.

خبرنداریم
در آخرین پیگیری‌ها از جلسه معاونان وزارت میراث فرهنگی و مصوبات برای شهر نی‌ریز، حامد فرغت گفت: متأسفانه اطلاعاتی جدیدی به دستمان نرسیده و خبری از برگزاری و مصوبات آن جلسه نداریم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها