تعداد بازدید: ۱۴۹۵
کد خبر: ۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ - 2020 22 November
گفتگو با راضیه محقق نائب رئیس هیئت بسکتبال نی‌ریز
سمیه نظری / گروه ورزش
اصالتاً لاری است و از ١٥ سالگی وارد زمین بسکتبال شده. راضیه محقق نائب رئیس هیئت بسکتبال نی‌ریز است.

«متولد سال ١٣٧١ هستم.  برادرم ورزشکار بود و پدر و مادرم هم ذوق زیادی داشتند و همین بهانه‌ای شد که مرا هم به ورزش علاقه‌مند کنند.

از زمانی که پا به مدرسه گذاشتم شروع به ورزش کردم. ١٥ساله بودم که به همراه دوستانم برای ورزش به زمین بسکتبال رفتم و آنجا بود که به این رشته ورزشی علاقه‌مند شدم. این تنها ورزشی است که هیچ‌وقت از آن خسته ‌نشده‌ام و حاضر نیستم برای لحظه‌ای آن را کنار بگذارم. بسکتبال را برای اولین‌بار زیرنظر سرکار خانم رستمی در شیراز شروع کردم و به همراه تیم رستمی شیراز  موفق به کسب مقام‌های متعدد در سطح شهرستان و استان شدم. زمانی هم به همراه تیم لار در مسابقات لیگ دسته ٢ باشگاه‌های کشور شرکت کردم و مقام سوم را به دست آوردم».

محقق بعد از ازدواج به نی‌ریز نقل مکان می‌کند و از سال ١٣٩٦ به عنوان مربی در هیئت بسکتبال این شهرستان مشغول فعالیت می‌شود. اکنون هم به عنوان  نائب رئیس هیئت و هم به عنوان مربی فعالیت می‌کند.

«خوشبختانه از رشته بسکتبال در نی‌ریز بخصوص در بخش آقایان استقبال زیادی می‌شود و در سطح استان و کشور حرف برای گفتن دارد؛ اما در بخش بانوان  حدوداً ٥٠  بسکتبالیست از رده سنی ٧ سال به بالا فعال هستند و این برای شهرستانی مثل نی‌ریز بسیار کم است. بانوان بسکتبالیست نی‌ریزی زیر نظر من و خانم تقوانژاد فعالیت می‌کنند. 

بسکتبال بانوان نی‌ریز به دلیل نوپا بودن هنوز نتوانسته‌ در مسابقات استانی ‌شرکت کند و به همین دلیل تا الان بسکتبالیستی از نی‌ریز نداشته‌ایم که به تیم استان راه پیدا کند. اما این هیئت چند مسابقه دوستانه با بسکتبالیستهای شهرستان استهبان داشته که با توجه به زمان کمی ‌که ورزشکاران ما داشتند، عملکرد خیلی خوبی به جا گذاشتند.

دیگر اقدامات ما در زمینه داوری بسکتبال بانوان بوده که با همکاری خانم سلیمی ‌به عنوان داور قدمهایی برداشته شده است و همین جا از کسانی که به داوری بسکتبال علاقه دارند، دعوت می‌کنم بیایند و دوره داوری را بگذرانند؛ حتی اگر تا الان بسکتبال بازی نکرده‌اند و یا از بسکتبال چیزی نمی‌دانند؛ چرا که هیئت بسکتبال این آمادگی را  دارد به  کسانی که به داوری علاقه دارند، رشته داوری را آموزش دهند.

ما در طول سال دو بار استعدادیابی می‌کنیم یکی از طریق مدارس در طول سال تحصیلی با همکاری انجمن بسکتبال اداره آموزش و پرورش و یکی هم  از طریق تبلیغات بسکتبال در اوایل تابستان که امسال متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستیم استعدادیابی را انجام بدهیم.

بانوان نی‌ریزی در زمینه ورزشی استعداد‌های خوبی دارند و تعداد زیادی از بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند. باتوجه به اینکه نی‌ریز بسکتبال‌خیز است، اما در این رشته تعداد کمی‌فعال هستند.‌ هرچند این احتمال را می‌دهم که  بعضی از خانواده‌ها  هنوز نمی‌دانند بسکتبال در بخش بانوان فعال است. چون بسکتبال بانوان رشته‌ای نو پا در شهرستان است. ما در این چند سال تلاشمان بر این بوده که استعدادها را شناسایی و جذب کنیم و آموزش بدهیم و امیدواریم با اقداماتی که انجام شده  بسکتبال بانوان هم درسطح استان و کشور مطرح شود و بتوانیم بازیکنان با استعداد را شناسایی و به استان معرفی کنیم.

او معتقد است با توجه به حمایت‌های اداره ورزش و هیئت بسکتبال مشکل خاصی ندارند، و ‌ادامه می‌دهد: امیدواریم هر چه زودتر بیماری کرونا ریشه‌کن شود و ما دوباره تمرین را شروع  کنیم تا تیمهایمان را در رده‌های مختلف سنی تفکیک و آموزش  دهیم و تیم نوجوانان و جوانان را بعد از چند سال  در مسابقات استانی شرکت دهیم که اگر شرایط به همین روال پیش  برود چند مسابقه مهارتهای انفرادی را  بصورت مجازی در نظر گرفته‌ایم تا اجرا کنیم.»


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها