تعداد بازدید: ۹۰۷
کد خبر: ۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ - 2020 14 November
در نی‌ریز:
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز از مرگ 15 مبتلا به کرونا فقط در آبان‌ماه خبر داد.
دکتر زهراسادات خامسی در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان که امروز صبح در فرمانداری برگزار شد، عنوان داشت: «تنها از اول تا ۱۵ آبان ۳۸۳ تست مثبت کرونا داشته‌ایم که می‌توانیم بگوییم آمار واقعی دو برابر این است؛ چون خیلی‌ها مراجعه نمی‌کنند و همچنین تستهای منفی کاذب هم زیاد است. همچنین 25 دانش‌آموز و 10 معلم نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

وی با بیان این که قرنطینه خانگی حرف اول را می‌زند، گفت: «ما از نظر میزان ابتلا به علت حضور در دورهمی‌های خانوادگی، بالاترین آمار را در استان داریم. ۱۵ فوتی بر اثر کرونا در آبان ماه داشته‌ایم که بر اساس آنالیز همکاران ما، علت ابتلای بیشتر آنها حضور در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی بوده است.»

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری نیز گفت: «هم‌اکنون 37 بیمار بستری مبتلا به کرونا داریم که حال ۷ نفرشان وخیم است و ۴ نفر نیز در آی‌سی‌یو به سر می‌برند. متأسفانه امروز دو نفر فوتی به آمار ۱۵ نفره شهرستان اضافه شده است. اوایل شیوع کرونا 10 درصد تستها مثبت بود؛ اما حالا ۸۰ درصد تستها مثبت است.»

میرزایی به مصوبات ستاد کرونای کشور و استان اشاره کرد و گفت: «کلیه اصناف به جز گروه شغلی یک، مجاز به فعالیت بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر نیستند. (لیست مشاغل گروه یک در انتهای متن خبر آورده شده است*.)

فعالیت بانکها به شکل غیر حضوری باشد؛ به گونه‌ای که خدمات ضروری به مردم ارائه شود و اثر منفی بر روی تولید و معیشت مردم و پرداخت تسهیلات ضروری نداشته باشد.
حضور کارمندان به نصف کاهش می‌یابد؛ البته به صورت یک روز در میان که امکان سفر نداشته باشند.

جلسات شهرستان بیشتر از ۱۵ نفر نباشد و حتی تمهیداتی اندیشیده شود که به شکل غیر حضوری و به وسیله ویدیو کنفرانس برگزار گردد.

مراسم تدفین در دارالرحمه بیشتر از ۲۰ نفر نباشد و آن هم با رعایت پروتکلها انجام شود.
 نماز‌های یومیه کماکان تعطیل است.

 با برگزار‌کنندگان مراسم ختم و عروسی به طور جدی برخورد می‌شود.

تمامی آموزشها صرفاً به شکل مجازی باشد.»

دکتر خامسی معاون بهداشتی شبکه بهداشت نی‌ریز با بیان این که روزانه بین ۸۰ تا ۹۰ تست کرونا انجام می‌شود، اظهار داشت: «متأسفانه به علت شلوغی تستها، هنوز جواب تستهای 16 آبان‌ماه به بعد را نگرفته‌ایم. کسانی که علائم دارند، نیازی به مراجعه برای تست نیست؛ مگر افراد دارای بیماری زمینه‌ای. هرکسی که علامت دارد باید خودش را مثبت تلقی کند و قرنطینه خانگی شود. در خانه هم در یک اتاق خودش را ایزوله کند. البته مواردی که دارای تنگی نفس و تب زیاد هستند، باید به اورژانس بیمارستان مراجعه کنند.»

وی به شدت از پخش اطلاعیه‌های ترحیم و اعلام زمان و مکان در آن برای حضور افراد در مراسم تدفین انتقاد کرد و در جایی دیگر گفت:«متأسفانه محل شستشوی متوفیان کرونایی و افراد دیگر یکی است و باید مرتب از طرف شهرداری ضدعفونی شود تا آلودگی انتقال پیدا نکند. اگر امکان داشته باشد، مجدداً طبق قبل باتیمم این کار انجام شود؛ نه به شکل شستشو.»

به گزارش وی، در ماه جاری از اصناف و اماکن عمومی ۲۳۲ بازدید انجام شده که ۶ اخطار داده و ۱۱ مورد پلمب شده است. همچنین از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی ۴۵۰ بازدید انجام شده که 24 اخطار داده و ۲۰ مورد نیز پلمب شده است. 

خامسی افزود: «ماسکهای پارچه‌ای اثری ندارد و بهتر است از فروشگاه‌ها جمع‌آوری شود. همچنین اگر داروخانه‌ها تخلفی در قیمت فروش ماسک دارند، مردم به شبکه‌بهداشت اطلاع دهند تا برخورد شود.»

در ادامه جلسه، رئیس اتاق اصناف با بیان این که از ساعت 18 به بعد گشتهای اتاق اصناف با واحدهای صنفی متخلف به شدت برخورد و آنها را پلمب خواهند کرد، گفت: «درخواست ما این است که زحمات همکاران ما را هدر ندهید. مواردی بوده که  مغازه‌ پلمب شده؛ ولی صبح فردا به دلایل نامعلومی باز شده‌اند. این کار باید با هماهنگی ستاد کرونا باشد تا اثربخش شود.»

علیرضا سلمانی‌نژاد و خانم صادقپور رئیس صنف آرایشگاه‌های زنانه که در جلسه حضور داشت، با بیان این که آرایشگاه‌های زنانه بیش از 40 روز است که تعطیل هستند، درخواست بازگشایی آنها را به شکل نوبت‌دهی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی دادند.

سلمانی‌نژاد گفت: «فشار کرایه و هزینه‌ها باعث می‌شود آنها کارشان را در خانه‌ها بدون نظارت بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها ادامه دهند.»

هر چند میرزایی گفت تصمیمات را ستاد مبارزه با کرونای استان و کشور می‌گیرد و بازگشایی آنها منوط به هماهنگی با استان است که سعی می‌کنیم آن را انجام دهیم.

در ادامه جلسه سرهنگ امیری جانشین فرماندهی سپاه ناحیه نی‌ریز، با بیان این که پاسداران در قالب تیم‌هایی برای کمک به بیمارستان اعزام می‌شوند، گفت: «ما گشتهای محله محور سلامت را انجام می‌دهیم و تورهای ایست و بازرسی سلامت برای رفع آلودگی داریم. همچنین افراد مبتلا که قرنطینه خانگی شده‌اند، مرتب از طرف ما رصد و با تماس، تذکر و آموزش داده می‌شوند.»

وی با بیان این که اثرگذاری طرح ممنوعیت فعالیت برخی اصناف از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد پایین است، عنوان داشت: «با توجه به سرمای هوا، بازار خود به خود از این ساعت به بعد تعطیل می‌شود. به نظر می‌رسد همه صنوف باید برای سه هفته به طور کامل تعطیل شوند تا اثر داشته باشد. »

حاجی‌محمدی معاون خدمات شهری شهرداری نی‌ریز با بیان این که دارالرحمه مرتب ضدعفونی می‌شود، گفت:«باید فکری به حال کسانی شود که بعد از چهارده روز ابتلا و زمانی که تستشان منفی می‌شود، فوت می‌کنند و توسط شبکه بهداشت منفی اعلام می‌شوند. چنین کسانی، اطرافیان آنها ممکن است آلوده باشند و حضور مردمی که از بیماری فرد خبر ندارند در اطراف آنها، ممکن است به این بیماری دامن بزند.»

*گروه شغلی 1:
فروشگاه های زنجیره‌ای مایحتاج مردم - نانوایی - مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی - داروخانه‌ها - مراکز و فروشگاه های دامپزشکی - سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی و سبزی‌فروش‌ها - میادین میوه و تره بار - مراکز فروش محصولات پروتئینی نظیر قصابی‌ها، مرغ فروشی و ماهی فروشی - جایگاه های سوخت - لبنیات فروشی ، تولیدوعرضه فرآورده های لبنی - مراکز تأمین آمبولانس دولتی وخصوصی - مراکز تهیه غذا‌های آماده بیرون بردر همه نوع فعالیت اعم از رستوران و فست فود و طباخی - پخش دارو و مواد غذایی - محلهای نگهداری سالمندان ، معلولین وآسایشگاه ها - صنایع و معادن، کشاورزی، شیالت و حمل و نقل بار آن ها و خدمات وابسته شامل کلیه واحدهای تولیدی اعم از صنفی و صنعتی - تأمین برق، گاز، بخار و تهویه هوا - آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضالب و فعالیت های تصفیه - مراکز ، ادارات و مراکز امنیتی، امدادی ، ضروری و استراتژی - فروشگاه قطعات یدکی، لوازم یدکی دستگاه های صوتی و تصویری، لوازم یدکی ماشین آلات کشاورزی، لوازم یدکی و ملزومات - ماشین آلات صنعتی بازرگانی، لوازم یدکی تهویه مطبوع، لوازم یدکی موتور پمپ، خرده فروشی لوازم یدکی و اصلی اتومبیل،فروش لوازم یدکی موتورهای محرکه بنزینی و گازوییلی، فروش لوازم یدکی وسایل نقلیه به صورت عمده - مصالح فروشی - آهن فروشی - جوشکاری ،کابینت، تراشکاری ، نجاری و فعالیت های مشابه - تعمیرات لوازم خانگی، اتومبیل، منازل ،موبایل و مشاغل مشابه

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها