تعداد بازدید: ۹۱۶
کد خبر: ۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹ - 2020 08 November

*/ داماد: یساری میهمان ما بود؛ نه خواننده
*/ مسئولان: برخورد جدی و قانونی می‌کنیم

عروسی شلوغی نبود
البته داماد ریزابی که حالا پدرش به عنوان برگزار کننده مراسم در بازداشت به سر می‌برد، در گفتگو با ما گفت که «عروسی شلوغی نبود؛ یک عروسی بود مثل عروسی‌های دیگر، همه جمعیت ٢٠٠ - ٣٠٠ نفر هم نبود». مراد هدایت سرپرست فرمانداری نی‌ریز و رئیس ستاد مبارزه با کرونا شهرستان هم گفت: «شایعه کرده بودند چند هزار نفر، شاید نهایتاً ٥٠٠ - ٦٠٠ نفر بودند. حجم حیاط خانه مشخص است.»


هر چند او معتقد است رسانه‌ای شدن آن به دلیل انتشار خبر بازداشت یک ساعته جواد یساری بود. کسی که به گفته هدایت، مقام قضایی به صراحت به او گفته بود اگر بیایی بازداشتت می‌کنیم. به همین دلیل هفتم آبان به طور مخفیانه آمد و هیچ کس نمی‌دانست آمده است.


تأخیر مشکوک
اما سؤال اینجاست که آیا نمی‌شد در این وضعیت بحرانی شیوع بیماری کرونا جلوی آن را گرفت؟
مسئولان می‌گویند تمرکز آنها روی هفتم آبان بوده، تاریخی که از یک هفته قبل اطلاعیه زده و اعلام کرده بودند جواد یساری قرار است در این مجلس بخواند. اما در شرایطی که همه تمهیدات برای همان هفتم آبان‌ماه چیده شده بود، مراسم اصلی یک روز بعد (٨ آبان) گرفته می‌شود. 
هدایت و دکتر آل داود دبیر ستاد مبارزه با کرونا هم این مطلب را تأیید می‌کنند.


هر چند رئیس شبکه بهداشت و سرپرست فرمانداری می‌گویند همان روز رئیس پاسگاه انتظامی محل در یک مأموریت مجروح و برای درمان از منطقه خارج شده بود، اما فرمانده انتظامی شهرستان معتقد است: «در مورد مسائل بهداشتی همه چیز به شبکه بهداشت و ستاد کرونا مربوط می‌شود و آنها در رأس هستند. فصل‌الخطاب در ستاد کرونا شبکه بهداشت است. آنها می‌توانند بیایند دستور دادستان را بگیرند تا پاسگاه اقدام کند. آنچه مربوط به پلیس است، اماکن عمومی است؛ نه خانه شخصی. »


آل‌داود هم گفت: «ما هشدارهای لازم و نامه رسمی به دادستان داده بودیم و دادستان هم دستور اکید داده بود که برخورد شود. اما از بدشانسی، رئیس پاسگاه در یک مأموریت ضربه‌ای به سرش خورده و برای درمان از منطقه خارج شده بود. وقتی خبر شدند که دیگر انتهای مراسم بود.» 

٣ هزار ماسک برای ٢٠٠ نفر!
در این میان داماد ریزابی ناراحت است. او گفت: «بیخودی عروسی ما را رسانه‌ای کردند. این هم یک عروسی بود مثل بقیه مردم که عروسی می‌گیرند؛ اما آمدند آبروی ما را بردند و ما را سر زبان انداختند. حتی از عروسی ما شلوغتر در منطقه بوده؛ اما فقط عروسی ما را زشت کردند.»


به گفته سرپرست فرمانداری، پدر داماد تعهد داده بود چنین مراسمی برگزار نکند؛ هر چند داماد و برادرش اظهار بی اطلاعی می‌کنند.


هدایت گفت: «تمهیدات لازم صورت گرفته بود. ما از قبل و از طریق شورای محل، دهیار و بخشدار مطلع شدیم. طبق قانون، در پاسگاه انتظامی محل و بخشداری از پدر داماد تعهد گرفتند و گفتند این عروسی به صلاح نیست. هر چند او  پروتکلهای بهداشتی را در ظهر عروسی و مراسم ناهار رعایت کرد؛ اما بعد از آن بود که این اتفاق افتاد.»


برادر داماد هم در گفتگو با ما از تلاشش برای رعایت پروتکلهای بهداشتی گفت. وی افزود :«من نزدیک به ٣ هزار ماسک گرفته بودم. درست است؛ در فیلمها هیچ کس ماسک نزده بود. ولی من ٤ - ٥ نفر را مأمور کرده بودم و هر کس از ماشین پیاده می‌شد،  به او ماسک می‌دادیم و الکل کف دستشان می‌زدیم؛ ولی متأسفانه ماسک نزدند و رعایت نکردند.»


برخی مسئولان می‌گویند الآن دیگر عروسی برگزار نمی‌شود و اگر هم شود، حتماً جلویش گرفته و با عوامل آن برخورد می‌شود. اما داماد این مراسم گفت: «قبل و بعد از عروسی ما ٣ - ٤ تا عروسی در منطقه بوده است. ما ٢٠٠ نفر مهمان  هم دعوت نکرده بودیم؛ خود مردم برای تماشا  آمدند.»
برادر داماد هم گفت: «‌ما ناهارمان را برای ١٥٠ نفر درست کردیم. وقتی دیدیم قرار است این همه بیایند، اعلام کردیم حضور جواد یساری کنسل شده؛ اما باز هم آمدند.»


عروسی را تعطیل کردیم
خیلیها می‌گویند جنجال این عروسی به دلیل حضور این خواننده معروف بوده، اما داماد ریزابی به ما گفت: «یساری ربع ساعت هم نخواند. او مهمان ما بود؛ نه خواننده. ما با هم آشنا هستیم. این همه مراسم مختلف در سراسر کشور گرفته می‌شود، فقط برای ما بیماری است؟»


به گفته آنها پدرشان با برگزاری چنین مراسمی مخالف بوده و به آنها گفته بود عواقب بدی دارد؛ ولی اطرافیان به حرفش عمل نکرده بودند.


به گفته سرپرست فرمانداری، برگزارکننده مراسم باید پاسخگوی موارد بیماری که پیش می‌آید باشد.


بر خلاف گفته‌های برادر داماد، هدایت گفت: «موقعی که ما  از مراسم باخبر شدیم، بلافاصله تعطیلش کردیم. هنوز عروسی برقرار بود که نیروی انتظامی مراجعه کرد و با صاحب مجلس به سرعت تماس گرفته شد که این کار خلاف است و به تعهدات خود عمل نکردی. عروسی تعطیل و خواننده هم یک ساعت بازداشت شد.»


وی افزود: «ما با همه این موارد به طور جدی برخورد می‌کنیم. مردم باید آگاه باشند که این یک نوع قتل نفس است. این نباشد که به هر قیمتی بخواهند عروسی بگیرند. البته این یک همکاری همگانی می‌خواهد و تنها به وسیله قانون و قوه قهریه نمی‌شود با آن برخورد کرد. باید همه مردم کمک دهند تا از این وضعیت عبور کنیم.»

با کسی شوخی نداریم
رئیس ستاد مبارزه با کرونا در عین حال گفت: «کسی که با چند تا قوم و خویش درجه یک می‌خواهد یک عروسی کوچک بگیرد، نباید جلویش را گرفت. عروسی که نباید کلاً قطع شود. جاهایی که حجم بیماری زیاد نباشد، با رعایت پروتکل به شکل محدود اجازه می‌دهند که اجرا شود؛ اما موقعی هم که لازم باشد با تهدیدکنندگان بهداشت عمومی برخورد قاطعانه می‌کنیم و در مورد سلامت مردم با کسی شوخی نداریم. در مورد عروسی ریزاب هم مسئولان کار خودشان را کرده اند.»


دکتر آل‌داود هم گفت: «ما کاری را که از نظر قانونی از دستمان برمی‌آ‌مد،  انجام دادیم. الان هم مکرراً دستورات مختلف داده می‌شود. شنبه هفته گذشته ما ۴ آشپزخانه را در منطقه قطرویه پلمب کردیم. آشپز آن مراسم را هم آوردیم و به او گفتیم اگر شروع به غذا پختن کردی، کاری می کنیم که مجوزت باطل شود؛ دادستان هم به او تذکر جدی داد.»


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها