تعداد بازدید: ۸۲۴
کد خبر: ۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵ - 2020 24 October
در جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا شهرستان نی‌ریز مطرح شد:
جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا شهرستان نی‌ریز امروز صبح (شنبه 3 آبان) با حضور مدیران و نمایندگان ادارات عضو ستاد، در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار و مصوبات آن اعلام شد.
در ابتدای جلسه دکتر آل داود دبیر ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا شهرستان با بیان این که ۲۰۰ نفر در ۲ هفته گذشته در شهرستان نی‌ریز به کرونا مبتلا شده‌اند گفت: «مهمترین علت این مسئله حضور در تجمعات و میهمانی‌های خانوادگی است.»

وی افزود: «ویروس جهش پیدا کرده و قدرت انتقال و علامت‌دار شدن مبتلایان به آن بیشتر شده است. این ویروس تهاجمی‌تر شده و بیماران علامت‌دار با درد شدید بدنی و درگیری ریوی و نفس تنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

رئیس شبکه بهداشت با بیان این که این بیماری بسیار راحت دارد انتقال پیدا می‌کند عنوان داشت: «مراسم مختلف از جمله عروسی‌ها در شهرستان دارد انجام می‌شود؛ پیگیری‌هایی از طریق دادستانی شهرستان انجام شده، ولی نیاز است برخورد جدی‌تری انجام و از آن جلوگیری شود. متأسفانه مردم با کرایه صندلی، در دارالرحمه مراسم خود را برگزار می‌کنند. 

همچنین در ادارات شلوغ از جمله بانکها تجمعات بسیار زیادی ایجاد  و پروتکلهای بهداشتی رعایت نمی‌شود.»

آل داود گفت: «پیامد شدت بار ویروسی در زمان اولیه ورود به بدن ثابت شده؛ اگر کسی بار زیادی ویروس وارد بدنش شود، شانس علامت‌دار بودنش بیشتر می‌شود؛ از جمله در فضاهای سربسته و ماشینها. علت بدحال شدن خیلی از افراد این بوده که خیلی از آنها به مدت طولانی سوار ماشین یا اتوبوسی بوده‌اند که افراد مبتلا حضور داشته‌اند. بنابراین باید شیشه‌ خودروها را پایین کشید تا باعث گردش هوا شود.

بهبود یافتن افراد و شدت بیماری در هر فردی متفاوت است و بستگی به شرایط مختلف دارد.  کسی که دچار درگیری ریوی می‌شود، آثار آن برگشت ناپذیر است و تا آخر عمرش توانایی فعالیت‌های شدید را نخواهد داشت.»

وی افزود: «زدن ماسک، حجم بار ویروسی و شانس انتقال آن را به شدت کاهش می‌دهد. هم‌اکنون در آی‌سی‌یو بیمارستان شیراز نصف بیشتر افراد بدحال جوانها هستند که به نسبت کمتر رعایت می‌کنند و فکر می‌کنند مبتلا نمی‌شوند.»

دبیر ستاد کرونا از کارخانجات و شرکتهای خصوصی خواست تا اگر کسی از افراد و کارگران علامتدار شد، به راحتی به او مرخصی بدهند؛ نه این که کارگر از ترس اخراج شدن، بیماری‌اش را مخفی کند.»
در ادامه جلسه، مراد هدایت سرپرست فرمانداری شهرستان نی‌ریز با بیان این که استان فارس در وضعیت هشدار قرار دارد و وضعیت شهرستان استهبان بحرانی اعلام شده است، مصوبات ستاد کرونا را اعلام و درخواست کرد که به شکل جدی‌تری پیگیری و اجرا شود.

وی گفت: «ما دو تیم بازرسی داریم؛ یکی برای بازدید از ادارات و سازمانها و دیگری برای بازرسی از بازار. باید بازرسی از بازار جدی‌تر شود.

- ادارات و سازمانهای دولتی حق ندارند بدون ماسک باشند و شخص خطاکار به تخلفات معرفی و با وی برخورد شود.

- سالنهای پذیرایی حق ندارند مهمان بگیرند و فقط باید به شکل بیرون‌بر فعالیت کنند.

- مراسم عروسی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

- پایگاه‌های بسیج با خانه‌های بهداشت بخشهای شهرستان و مراکز درمانی آنها همکاری کنند.

- پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان حمل و نقل شهری با تاکسی‌هایی که رعایت نمی‌کنند برخورد کنند. تاکسی‌ها نباید مسافر بدون ماسک سوار کنند.

- پارکها تعطیل بماند و چراغ هایش خاموش باشد.

- باشگاه ها و سالنهای ورزشی و گیم‌نت‌ها تعطیل باشند.

- جلوی تجمعات در تفرجگاه‌ها گرفته شود.

- در مساجد هیچ مراسمی به جز در فضای مجازی برگزار نشود.

- آرایشگاه‌های زنانه مجاز به فعالیت نیستند و آرایشگاه‌های مردانه هم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، نوبت‌دهی تلفنی داشته باشند.

- مهمانسراهای دستگاه‌های دولتی بسته باشند و مسافر نپذیرند.

- درِ قهوه‌خانه‌ها بسته باشد و فقط به شکل بیرون‌بر فعالیت کنند.

- نظارت کافی روی وضعیت بهداشتی نانوایی‌ها که یکی از مهمترین علت شیوع بیماری است انجام و با خاطیان به طور جدی برخورد شود.

- در زمینه حمل و نقل برون شهری، پلیس‌راه با کسانی که رعایت نمی‌کنند به طور جدی برخورد کند. از همه ظرفیت اتوبوس استفاده نشود؛ نهایتاً ۲۰ مسافر بگیرند و با شرکتهای مسافربری که رعایت نمی‌کنند از طرف دادستانی برخورد شود.

- مراسم فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها در شهرستان ممنوع است.

- کارکنان اورژانس مسائل بهداشتی و پیشگیری را به طور کامل رعایت کنند. قبلاً چند نفر از آنها مبتلا شدند و اگر باز هم مبتلا شوند، کار مردم و خدمت‌رسانی آنها با مشکل مواجه می‌شود.

- رسانه‌ها از طریق اطلاع‌رسانی به شبکه بهداشت کمک دهند.

- هر گونه مراسم در دارالرحمه و گلزارشهدا ممنوع است و مداحان هم حق ندارند در آنجا مراسم اجرا کنند.

- بر تأمین ماسک و قیمت تولید و عرصه آن نظارت شود.

- همه آموزشگاه‌ها باید به شکل آنلاین و مجازی کار کنند.

- بانکها و ادارات نوبت بندی کنند تا تجمع نباشد. در بانکهایی که رعایت نشود، ما رئیس شعبه را می‌شناسیم و اگر تخطی کند با وی برخورد می‌کنیم.

- برخی مطبها خیلی شلوغ است. باید تنها موارد ضروری در مطبها و موارد اورژانسی در  بیمارستان حضور پیدا کنند.

- کپسولهای اکسیژنی که بلااستفاده در واحدهای صنعتی است، به صورت امانت به شبکه بهداشت تحویل داده شود.

این مصوبات تا چهارشنبه برقرار است و در صورتی که شرایط به قبل برنگردد، احتمالاً تمدید می‌شود.

در ادامه جلسه، شعبانی‌نیا فرمانده سپاه ناحیه نی‌ریز از آمادگی مجموعه بسیج و سپاه برای راه‌اندازی تیمهای تذکر لسانی خبر داد و گفت: «بسیج آمادگی دارد که در صورت دسترسی به اطلاعات افراد مبتلا، با آنها تماس بگیرد و تذکرات عدم خروج از منزل را به آنها بدهد تا دیگران را مبتلا نکنند.»

سرهنگ یوسفی فرمانده انتظامی شهرستان نیز در این باره اعلام آمادگی کرد و در ادامه شهردار نی‌ریز گفت: «از شهروندان می‌خواهیم رعایت زمانبندی بیرون گذاشتن پسماندهای زباله را داشته باشند. نگه داشتن پسماند در منزل یکی از اصول بهداشتی است و همه پسماندها حکم پسماند عفونی دارد و نباید در زمان غیر مقرر در بیرون منزل رها شود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها