تعداد بازدید: ۱۰۴۴
کد خبر: ۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ - 2020 11 October
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور / مدیر مسئول

این روزها رایزنی در مورد ادامه تحصیل در دوره آموزش عالی بین خانواده‌ها، همکلاسیها و دیگر مشتاقان ادامه دارد. عده‌ای انتخاب رشته نکرده و درصدد شرکت در کنکور سال آینده‌اند، عده‌ای انتخاب رشته کرده و منتظر نتیجه‌اند، عده‌ای هم در کنکور شرکت نکرده اما بی تمایل به ادامه تحصیل نیستند و در حال سبک و سنگین کردن برای رفتن به دانشگاه هستند. 


انشاا... همه کسانی که انتخاب رشته کرده‌اند در رشته مورد علاقه‌اشان پذیرفته شوند و با موفقیت مدارج علمی را طی کنند. سخنم در این نوشتار با دوستانی است که قبول نمی‌شوند و بر سر دوراهی حضور در دانشگاه و طی دوره آموزش عالی قرار گرفته‌اند.


خوشبختانه واحدهای دانشگاهی در شهرستان نی‌ریز عمدتاً از امکانات خوب و در برخی از رشته‌ها بسیار خوب برخوردارند. به جز رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی در حد مطلوبی در سطوح کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در شهرستان نی‌ریز وجود دارد. این دوستان به راحتی می توانند در این رشته‌ها مشغول ادامه تحصیل شوند. تحصیل در زادگاه مزایای نسبی خوبی دارد از جمله:


١- نیاز به مسکن و خوابگاه ندارند.


٢- در کنار خانواده‌اند و با آرامش می‌توانند مشغول درس خواندن شوند.


٣- هزینه آنها بسیار کاهش می‌یابد؛ چه اینکه ادامه تحصیل در استان و شهرستان دیگر هزینه‌ هایی همچون رفت و آمد، خوابگاه، غذا و ... را به همراه دارد.
٤- پدران و مادران آرامش خواهند داشت و با میل و رغبت بیشتری مشوق ادامه تحصیل فرزندشان می‌شوند.


٥- همراه با تحصیل می توان مشغول به کار مورد علاقه شد و کسب درآمد نمود.


بررسیها نشانگر آن است که هزینه ادامه تحصیل در رشته‌های روزانه دانشگاه های دولتی بدون شهریه در سایر شهرستان‌ها و استان‌ها کمتر از هزینه‌ رشته‌های شهریه‌دار داخل شهرستان نیست؛ لذا مخصوصاً کسانی که بر سر دوراهی ادامه دادن یا ندادن قرار دارند می‌توانند با خیال راحت در شهر خودشان ادامه تحصیل دهند و مشغول کار موردنظرشان هم شوند.


از نظر اعتبار مدارک نیزخوشبختانه قوانین مصوب هیچ فرقی بین مدارک دانشگاهی اعم از دولتی و غیردولتی نگذاشته است. آنچه مهم است کسب علم و مهارت است که مستلزم تلاش دانشجو است. اگر دانشجو خودش تلاش کند و مهارت و دانش کسب کند مهمترین ابزار لازم برای اشتغال را به دست می‌آورد. در همین وانفسای بیکاری، کسانی که در رشته خود توانمند و کارایی لازم را دارند بیکار نمی مانند.


امکان خوب دیگری که وجود دارد پذیرش بدون کنکور در همه رشته‌های کاردانی و کارشناسی است که فرصت خوبی در اختیار کسانی قرار می‌دهد که در کنکور شرکت نکرده یا در رشته مورد علاقه قبول نمی‌شوند.


 برای همه خواهندگان و کوشندگان عرصه علم و دانش و مهارت‌آموزی موفقیت و پیروزی همراه با سلامتی دارم.
شاد و سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها