تعداد بازدید: ۱۲۸۴
کد خبر: ۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ - 2020 11 October
رباب نی‌ریز بیشترین صادرات انار کشور را به خود اختصاص‌داده‌است.
روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی:

سالانه 60 هزار تن انار از 3000 هکتار باغ این شهرستان برداشت می‌شود که از ‌این ‌نظر نی‌ریز مقام اول سطح و تولید را در استان فارس داراست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: متوسط عملکرد در باغ‌های این شهرستان 20 تن در هکتار و بالاترین عملکرد بیش از 150 تن در هکتار است که متأسفانه در سال جاری به دلیل بروز شرایط خشکسالی و طغیان آفات میزان تولید انار شهرستان کاهش چشمگیری داشته است.

علیرضا بصیری افزود: به دلیل تنوع ارقام، برداشت انار در این شهرستان در ارقام زودرس مانند انواع انار شیرین و فاروق از اواخر شهریورماه و در مورد ارقام دیررسی مانند رباب تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد.

به‌گفته وی عمده‌ترین رقم انار تولیدی نی‌ریز رباب است که به‌ دلیل رنگ پوست و آریل، درصد فیبر، طعم میوه و ضخامت پوست، بسیار بازارپسند بوده و شهرت جهانی دارد؛ به طوری که بیشترین میزان صادرات انار کشور را به خود اختصاص‌داده‌است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: انار نی‌ریز علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس، کره‌جنوبی، روسیه، و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود که زمینه ایجاد 3000 فرصت شغلی موقت را فراهم‌کرده است.

بصیری با بیان اینکه در بخش صنایع تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای شهرستان، کارخانه صنعتی فرآوری انار نی‌ریز مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: از جمله تولیدات آنها آب انار، رب، سس، شربت، مارمالاد، ژله، بستنی، ترشی، سرکه و لواشک انار می‌باشد که با استقبال خوب و ارزآوری برای کشور همراه بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز خاطرنشان ‌کرد: در چند سال اخیر، تولید محصولات سالم و گواهی‌شده در دستور کار این مدیریت قرارگرفته است به طوری که در سنوات گذشته اولین گواهی ارگانیک محصول انار فارس در نی‌ریز و زیر نظر مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران «NACI» صادر شد که بر اساس آن، انطباق مدیریت فرایند تولید تا عرضه محصول شامل تولید، فرآوری، بازرسی و صدور گواهی، برچسب گذاری و بازاررسانی مواد غذایی ارگانیک، مورد تأیید است.

وی در پایان تأکید کرد: کمبود آب با توجه به خشکسالی‌های اخیر، وجود آفات و امراض به‌خصوص کرم گلوگاه انار و عدم پوشش بیمه‌ای آن از عمده مشکلات انارکاران این شهرستان است.





نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها