تعداد بازدید: ۲۰۶۵
کد خبر: ۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ - 2020 13 September
بخش عمده‌ای از سنگفرش فاز اول خیابان قدس انجام شد و این در حالی است که جداکننده‌های سواره‌رو و پیاده‌روها، نیمکت‌ها و سطل‌های زباله که به گفته شهردار از بهترین کیفیت و به صورت خاص برای خیابان طراحی شده نصب نگردیده است.

برای پیگیری موضوع با شهردار نی‌ریز در مورد چند و چون این پروژه گفتگو کردیم. همچنین نظر مردم را در این رابطه گرفتیم که در ادامه می‌خوانید:

قلب تجاری شهر
شهردار نی‌ریز در ابتدا با بیان پیشینه این خیابان گفت: در ابتدای ورود به شهرداری به فکر بهسازی معابر شهری بودیم اما اجرای دو ساله فاضلاب شهری سبب شد تا نتوانیم این کار را انجام دهیم اما پس از اینکه مشخص شد حفاری‌های گسترده دیگری در شهر نی‌ریز انجام نخواهد شد و از آنجا که خیابان قدس مرکز تجاری نی‌ریز به شمار می‌آمد حیفمان آمد که با یک روکش ساده آسفالت آن را تمام کنیم.


پس از آن مطالعات مختلف بر روی این خیابان و در ابتدا علیرغم اینکه پیشنهاد داده بودیم این خیابان به پیاده‌راه تبدیل شود اما مطالعات کارشناسان نشان داد که این پیشنهاد عملاً به دلیل نبود معابر موازی و جایگزین امکان‌پذیر نیست.

مشکلات خیابان قدس
اما خیابان قدس چند مشکل اساسی داشت:


در ابتدا و بر اساس طرح تفصیلی خیابان قدس قرار بود که به یک خیابان ۲۶ متری تبدیل شود و این در حالی است که در برخی از قسمت‌های خیابان آسفالت کمتر از ۸ متر می‌باشد همین عامل باعث ترافیک زیاد در خیابان می‌شد.


همچنین عقب‌نشینی پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی به گونه‌ای زیاد است که املاک تجاری واقع در کنار خیابان عملاً باقیمانده نخواهند داشت از طرفی مالکان هم تاکنون رغبتی به عقب‌نشینی نشان نداده‌اند.


مسئله بعدی که در ارتباط با خیابان قدس می‌توان بدان اشاره کرد آن است که عمده مغازه‌داران این خیابان فاقد سند مالکیت هستند و این اراضی فاقد سند می‌باشد و موضوع سوم ارزش معاملاتی بسیار بالای املاک واقع در خیابان قدس عملاً امکان تعریض خیابان را فراهم نمی‌کرد.


با این سه دلیل به این نتیجه رسیدیم که امکان عقب‌نشینی در خیابان قدس وجود ندارد، لذا تصمیم گرفتیم به جای آسفالت که کاری سریع و ساده بود بیاییم روسازی خیابان را با روشی جدید، اجرا کنیم.


طولانی شدن پروسه مناقصه به دلیل نوسانات قیمت، فرا رسیدن دهه فجر، انتخابات مجلس شورای اسلامی، شیوع بیماری کرونا و همچنین عدم تأیید پروژه در هیئت تطبیق وقت شهرستان سبب شد تا اجرای پروژه که قرار بود سال گذشته انجام شود به امسال کشیده شود.

توضیحات پروژه
شهردار نی‌ریز در مورد پروژه گفت: در حال حاضر قطعه اول از فاز نخست اجرا شده است و قرار است کل قطعه در دو فاز اجرا گردد از میدان پانزده خرداد تا میدان شهید رجائی (فلکه گل).


در حال حاضر در قطعه اول به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع از میدان ۱۵ خرداد تا پاساژ یکتا اجرا شده است و ظرف ۱۰ روز آینده و بعد از اینکه ترافیک اولیه شروع مدارس کاهش یافت مجدداً از ابتدای پاساژ یکتا تا کوچه بهداری پروژه ادامه می‌یابد و پس از آن فاز دوم اجرا می‌شود.


اعتبار پروژه برای فاز اول ٧٠٠ میلیون تومان است.


فرغت در مورد مزایای اجرای این طرح گفت: عرض خیابان به مقدار یک متر و ٣٠ سانتی‌متر افزایش یافت.


از طرفی برخی از کسبه جوی‌های کنار خیابان را به عنوان محلی برای دفع زباله در نظر می‌گرفتند که با اصلاح این مسیر این مشکل برای همیشه رفع گردید.


همچنین بارها پلیس‌راهور پیشنهاد داده بود که با پوشاندن جداول خیابان قدس عرض خیابان کمی افزایش یابد که با اجرای این پروژه دفع آب‌های سطحی با استفاده از لوله‌های مخصوص فاضلاب شهری کاملاً به صورت زیرزمینی اجرا کردیم و در هر ۱۲ متر طول یک دریچه برای حرکت آب‌های سطحی به شبکه‌های زیرزمینی تعبیه شد.


همچنین با توجه به تأکیدات مکرر از سمت وزارت کشور و استانداری فارس به خصوص دفتر فنی استانداری مبنی بر اینکه مصالح باید به روش صنعتی و دارای نشان استاندارد باشد و ما در این پروژه این مسئله را مد نظر قرار دادیم و علیرغم اینکه هزینه‌های اولیه افزایش می‌‌یافت ولی ما به هیچ عنوان بحث هزینه را مد نظر قرار ندادیم و بیشتر کیفیت و زمان اجرای پروژه برایمان مهم بود.


در همین ارتباط خط لوله‌های فرعی انشعاب آب خیابان قدس را با هزینه شهرداری نوسازی کردیم البته خط لوله اصلی توسط پیمانکاران فاضلاب قبلاً نوسازی شده بود.


یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه آرام سازی ترافیک در خیابان قدس است.

خیابانی بهتر از انوری و خیام
شهردار نی‌ریز کیفیت خیابان قدس را حتی بهتر از انوری و خیام شیراز و ٣٠ تیر تهران دانست و گفت: هنوز خیابان کار دارد اما علیرغم اینکه خیابان از روز یکشنبه ۱۶ شهریور باز شده اما بحث تابلوهای راهنما باقیمانده است که در حال نصب می‌باشد.


همچنین اجرای موانع سنگی «بولارد» با بهترین کیفیت در دست تولید است که با نصب آن جلوی ورود خودروها به پیاده‌رو گرفته می‌شود.


بحث نصب نیمکت‌ها و سطل‌های زباله که مورد نیاز این خیابان می‌باشد با بهترین شکل در حال تولید است که امیدواریم ظرف ۱۰ روز آینده همه این‌ها نصب شوند و امیدوارم این خیابان به یک خیابان زیبا و استاندارد تبدیل گردد.
***
در ادامه گزارش فاطمه زردشتی نی‌ریزی را که به میان مردم رفته تا نظر آنان را جویا شود، می‌خوانید:
پس از گذشت چند هفته بالاخره موزائیک بخشی از خیابان قدس به پایان رسید و مردم چشمشان به شکل و شمایل جدید این خیابان روشن شد.

خیابان کلی رو آورده!
نسرین محمودی٤٠ ساله بسیار از این طرح راضی است. 


او می‌گوید: به قول معروف خیابان کلی رو آورده و تغییر کرده. اتفاقاً همین امروز به بچه‌ها می‌گفتم حالا که زحمت کشیده‌اند، اگر کل خیابان را موزائیک کرده بودند خیلی خوب بود. البته امروز یک نفر هم می‌گفت می‌خواهند این خیابان را به صورت بازارچه در بیاورند که نمی‌دانم حقیقت داشته باشد یا نه.

خیابان قدس از همه جا مهم‌تر است
علیرضا دمیری ٣٥ ساله معتقد است این طرح باید تا کوچه‌ی بهداری اجرا می‌شد. 


می‌گوید: خیلی عالی شده ولی اگر می‌توانستند یک خیابان دیگر در همین حوالی اجرا کنند تا در این خیابان موتور و ماشین تردد نکند، خیلی خوب بود؛ مثل بازار وکیل شیراز که به صورت بازارچه درآمده. البته برای خیابان‌های دیگر هم اگر بودجه‌ای باشد، اجرای این طرح عالی است، ولی خب چون خیابان قدس، خیابان اصلی شهر است، زیباسازی آن از همه جا مهم‌تر است.

از حالت خیابان درآمده
محمد مظفری‌زاده ٧٠ ساله اما با این طرح موافق نیست.


می‌گوید: اتفاقاً خیلی هم خوب شده اما از حالت خیابان درآمده. خیابان بیشتر به محلی می‌گویند که آسفالت باشد.


او که عقیده دارد این طرح باید در خیابان‌های فرعی اجرا می‌شد، ادامه می‌دهد: خیابان که نیست، شده شبیه بازارچه‌هایی که سرپوشیده نیستند. با این کار باید حداقل تردد ماشین‌ها را قطع کنند. 

هرچیزی اول آن خوب است!
عاطفه دمیری ٢٨ ساله هم از این طرح راضی است. 


اشاره‌ای به خیابان می‌کند و می‌گوید: خصوصاً با برداشتن جوی‌های آب، خیابان خیلی بهتر شده. البته این را هم بگویم که هر چیزی اول آن خوب است و یک مدت بعد از چشم می‌افتد. خب الان موزائیک‌های این خیابان نو و مسیر هم تر و تمیز است، شاید بعد از یک مدت دوباره شبیه همان زمان قبل شود و با کثیفی خیابان همه چیز عادی شود.


عاطفه هم از کسانی است که معتقد است اگر این طرح تا مسیر بیشتری اجرا می‌شد خیلی بهتر بود.

طرح خیلی ساده است!
سید هدایت‌اله علوی ٣٠ ساله از موزائیک‌های ساده‌ی این طرح راضی نیست.


می‌گوید: با وجود اینکه ایده‌ی جالب و جدیدی بود اما می‌توانستند در اجرای آن، از رنگ‌ها و طرح‌های متنوع‌تری استفاده کنند. به نظرم طرح خیلی ساده است.


او هم به بازارچه شدن این خیابان اصرار دارد و می‌گوید: با بازارچه شدن این خیابان، تردد ماشین‌ها هم مسلماً صورت نمی‌گیرد و خیلی بهتر می‌شود.

یکی از طرح‌های خوب شهرداری
خیابان دلباز شده و دیگر خبری از آسفالت‌های تکه‌تکه نیست.


این را فرخنده‌ پولادستون ٥٠ ساله می‌گوید.


ادامه می‌دهد: یکدستی خیابان، خیلی به چشم می‌آید و به نظر من این یکی از طرح‌های خوب شهرداری بود که اجرا شد.


او که با تردد ماشین‌ها در این مسیر موافق است، ادامه می‌دهد: به هرحال نمی‌شود که جلوی ماشین‌ها را در این خیابان گرفت. ممکن است کسی کار مهمی داشته باشد و نتواند با پای پیاده به خیابان بیاید، باید چکار کند؟

عالی شده
عبدالحسین برهانی ٣٧ ساله که در بندرعباس کار می‌کند نیز از اجرای این طرح راضی است.


می‌گوید: عالی شده. در بندرعباس هم همین طرح را در خیابان‌های اصلی اجرا کرده‌اند، البته آنجا سنگ کار شده و این‌جا بتن.


ادامه می‌دهد: مسلماً اگر تردد وسایل نقلیه نباشد که خیلی بهتر است، چون به هرحال به مرور موزائیک‌ها خراب می‌شود، ولی خب اجرای این طرح مسلماً روی ترافیک شهر تأثیر می‌گذارد، چون این خیابان یکی از خیابان‌های اصلی شهر است و عبور و مرور در آن خیلی زیاد است.

آدم یاد کویر می‌افتد!
طرح جدید خیابان قدس فرزانه ٤٢ ساله را به یاد کویر می‌اندازد!


می‌گوید: نه اینکه بد شده اما یکجورهایی وقتی در آن راه می‌روم به یاد کویر می‌افتم. کلاً از طرح آسفالت بیشتر راضی بودم.

فقط خیابان قدس
ملیحه عطائیان ٣٨ ساله با اجرای این طرح تنها در خیابان قدس راضی است. 


می‌گوید: خیلی خوب شده اما اگر بقیه خیابان‌ها آسفالت باشد بهتر است، این‌طوری صورت خیابان خود را از دست می‌دهند.

نمی‌شود ماشین‌ها نیایند...
حاج صفر زردشت ٦٨ ساله از مغازه‌داران قدیمی این خیابان است. 


به عقیده‌ی او برداشتن جوی‌ها بوی گند خیابان را از بین برده و فضای بیشتری به خیابان داده است.


می‌گوید: اگر این طرح را تا فلکه گل ادامه بدهند خیلی خوب می‌شود. تردد ماشین‌ها در این خیابان هم فرقی ندارد، نه خوب است و نه بد. چون از آجرهای محکمی استفاده شده و با زیرسازیِ بتن، حالا حالاها خراب نمی‌شوند. یک چیز دیگر هم هست، نمی‌شود که ماشین‌ها نیایند، مغازه‌ها بار دارند و نمی‌شود که نیایند.


او می‌گوید: تو را به خدا این را هم بنویسید که ما سال ٨٨ پول داده‌ایم و هنوز کوچه‌امان را آسفالت نکرده‌اند. خانه‌امان در خیابان صدوقی است.

طغیان آب باران در مغازه‌ها!
اصغر شاهسوندی ٦٥ ساله از دیگران کاسبان قدیمی این خیابان است.


می‌گوید: خیلی خوب شده ولی یک ایراد دارد، با برداشتن جوی‌ها اگر بارندگی زیاد شود، ممکن است آب باران به مغازه‌ها وارد شود. البته خدا کند باران بیاید، حتماً شهرداری برای این مشکل هم فکری می‌کند. 


او عقیده دارد اگر بقیه‌ی مسیرها هم همین شکلی شود، خیلی بهتر است. 


ادامه می‌دهد: اگر شهرداری قسمت پیاده‌روی جلوی هر مغازه را به مغازه‌داران واگذار می‌کرد و در مقابل آن هزینه می‌گرفت و مسیر وسط را به صورت بازارچه در می‌آورد، خیلی بهتر بود.

 

/ عکس: روابط عمومی شهرداری نی‌ریز / شهریور ١٣٩٩


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها