تعداد بازدید: ۲۹۳۹
کد خبر: ۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹ - 2020 09 September
برداشت پسته از نی‌ریز قطب استان فارس آغاز شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از شروع برداشت پسته در سطح 11هزار هکتار خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 10هزار تن پسته از باغ‌های این شهرستان  برداشت شود.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز، علیرضا بصیری با بیان اینکه نی‌ریز از دیرباز قطب پسته استان فارس بوده و مقام اول سطح و تولید آن را به خود اختصاص داده است افزود: این شهرستان 12هزار هکتار پسته دارد که هزار هکتار آن غیر مثمر است.

وی اظهارکرد: 20 درصد از پسته تولیدی به صورت کال فروشی برداشت و عرضه و بقیه محصول پس از فرآوری توسط 17 ترمینال پسته شهرستان، به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه ارقام مختلف پسته شهرستان نی‌ریز شامل اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و اوحدی است، تصریح کرد: برداشت پسته در این شهرستان از پانزدهم شهریورماه آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه دارد.

بصیری افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف نی‌ریز برای تولید پسته، به علت کاهش سطح آبهای زیر زمینی و افت کیفی آن در سال‌های اخیر، بسیاری از کشاورزان با ایجاد باغ‌های پسته به تولید این محصول روی آورده‌اند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با وجود بارندگی‌های بی‌موقع در زمان گرده افشانی، نوسانات شدید دمایی و گرمازدگی در سال جاری؛ به دلیل انتقال یافته‌های جدید کشاورزی از سوی کارشناسان این مدیریت به کشاورزان همچون نحوه تغذیه مناسب، هرس به موقع و مبارزه غیرشیمیایی با آفات، خوشبختانه با کاهش سال‌آوری مواجه شده و نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم.

به گفته وی؛ در چند سال اخیر، تولید محصولات سالم و گواهی شده در دستور کار این مدیریت قرارگرفته است به طوری که در سال‌جاری اولین پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌های پسته استان فارس در نی‌ریز برای باغ محمود خزایی پسته کار نمونه این شهرستان، در سطح ۲۵ هکتار صادر شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز در پایان با تأکید بر لزوم تکمیل زنجیره تولید این محصول در شهرستان تصریح کرد: در حال حاضر نبود تعاونی پسته‌کاران و مرکز خرید در شهرستان باعث شده است که پسته تولیدی به استان‌های همجوار همچون کرمان ارسال و به نام آنان  صادر شود که در صورت رفع این مشکل و با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان، محصولات فرآوری شده با نشان منطقه تولید کننده محصول به بازارهای خارجی صادر شده و در نتیجه باغداران از ارزش افزوده این محصول بهره‌مند می‌شوند.




نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها