تعداد بازدید: ۲۹۱۱
کد خبر: ۸۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳ - 2020 06 September
گفتگو با فاطمه معین زاده ورزشکار موفق نی‌ریزی
سمیه نظری گروه ورزش

/  برای یک جلسه تمرین مفید باید به شیراز می‌رفتم
/به دلیل نبود امکانات رشته تیراندازی در نی‌ریز، نمی‌توانم آن را دنبال کنم

سپاسگزار مربی‌ای است که او را با پینگ‌پنگ آشنا کرد.‌ مشوقش بود و صادقانه و دلسوزانه او را راهنمایی کرد‌ تا بتواند به جایگاهی برسد که حقش بود.
فاطمه معین‌زاده از بانوان موفق نی‌ریزی است که ثابت کرده معلولیت نمی‌تواند مانع پیشرفت باشد.


او اکنون نائب رئیس هیئت تنیس شهرستان،‌ مربی  و بازیکن مقام‌آور استان، عضو تیم پینگ‌پنگ جانبازان و معلولین استان فارس و همچنین بازیکن لیگ برتر استان است و تا امروز توانسته به چند مقام کشوری و آسیایی دست پیدا کند.


در مورد آشنایی با رشته ورزشی‌اش می‌گوید: «اهل ورزش بودم اما نه پر و پاقرص. تا حدودی در مدرسه و کوچه با بچه‌ها بازی می‌کردم، اما نه به صورت حرفه‌ای تا اینکه ‌کلاس اول دبیرستان استارت ورزش تنیس را زدم.


آن زمان خانم خدیجه راهنمایی معلم ورزش ما بود. وقتی برای اولین‌بار بازی تنیس من را دید خیلی دلسوزانه من را راهنمایی کرد و همین باعث پیشرفت من شد.


بعد از تمام‌شدن دوره پیش دانشگاهی ایشان من را به خانم فروغ‌بخش که از مربیان معروف شیراز بود، ‌معرفی کردند و من عضو تیم آنها شدم.»


معین‌زاده از مقام‌های به دست آورده  می‌گوید: «دقیق یادم هست؛ سال ١٣٧٧ بود که من  به تیم شیراز پیوستم و از آن جالبتر اینکه  چند روز بعد از رفتن من به آن تیم، آنها عازم مسابقات کشوری بودند که همان لحظه تستی هم از من گرفتند و من را نیز به عنوان یکی از بازیکنان آن تیم انتخاب کردند و خوشبختانه توانستم در آن بازی مقام اول کشوری را به دست بیاورم و بعد از برگشت از مسابقه تمریناتم را زیر نظر خانم فروغ‌بخش در باشگاه حجاب شیراز شروع کردم و تا الان که سال ١٣٩٩ است مقام‌های زیادی را کسب کردم هم در کشور خودمان و هم در آسیا. 


سال ١٣٨٤ که مسابقات کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد و همه کشورهای اطراف آمده بودند من در تیم ایران مقام اول تیمی و سوم انفرادی را داشتم و در سال ٢٠١٠ میلادی در مسابقات اپن که در پکن برگزار شد مقام سوم تیمی و در سال ۲۰۱۱ هم در مسابقات کشورهای با عنوان خاورمیانه که در اصفهان برگزار شد مقام اول انفرادی و سوم تیمی را کسب کردم».


معین‌زاده از استقبال بانوان نی‌ریزی گلایه‌مند است و می‌گوید:‌ «خدا را شکر الان از لحاظ امکانات خیلی خوب شده. مربی، میز تنیس، سالن اختصاصی و دیگر امکانات را داریم.  اما متأسفانه در بخش بانوان اصلاً استقبال نمی‌شود. ما فقط ٦ بانوی تنیس‌کار در نی‌ریز داریم. این در حالی است که آن زمان نه وسایل اختصاصی نداشتیم، نه سالن، نه مربی و من واقعاً از همه اینها محروم بودم و برای یک جلسه تمرین مفید باید به شیراز می‌رفتم،‌که در این زمینه خانواده خیلی حمایتم کردند، چون واقعاً رفت و آمد به شیراز برایم سخت بود. و اگر واقعاً حمایت آنها نبود شاید من الان به این جایگاه نرسیده بودم.»


این بانوی پینگ‌پنگ‌باز که الان نزدیک ده‌سال نائب رئیس هیئت تنیس نی‌ریز است، ‌می‌گوید: «چند سال پیش از طرف هئیت یک دوره کلاس مربیگری پینگ‌پنگ در نی‌ریز برگزار کردم. سرکارخانم دستغیب که هم مربی خودم و هم یکی از مدرسان خوب شیراز بودند، چند روز مهمان ما شدند و کلاس را  برگزار کردند ولی فقط ۱۶ شرکت‌کننده داشتیم که همه آنها در کلاس مربیگری شرکت کردند و کارت برایشان صادر شد. صدور کارت به این شرط بود که به سالن بیایند و کار کنند، اما متأسفانه بعد از گرفتن کارت دیگر هیچ کدام را من در سالن ندیدم.»


فاطمه معین‌زاده علاوه بر بازی در لیگ برتر پینگ‌پنگ کشور،‌ در رشته تیراندازی هم کار می‌کند.‌ می‌گوید:‌« من هر دو رشته را دوست دارم، اما به دلیل اینکه امکانات رشته تیراندازی در نی‌ریز نیست، متأسفانه نمی‌توانم آن را دنبال کنم.


اما تنیس را هم در نی‌ریز آموزش می‌دهم و هم خودم کار می‌کنم. چند نفری که پیش من آموزش می‌بینند، واقعاً خوب کار می‌کنند و استعدادهای خوبی دارند. آنها را در چند مسابقه استانی  شرکت داده‌ام هر چند که مقامی کسب نکردند، اما خوش درخشیدند و دوست دارم در آینده‌ای نزدیک پینگ‌پنگ بانوان نی‌ریز را به سطح استانی و کشوری برسانم. اما در مورد خودم متأسفانه چون پینگ‌پنگ‌باز در نی‌ریز کم است و حریف تمرینی در بخش خانم‌ها ندارم، نمی‌شود، مسابقه شهرستانی داشته باشم.»


این بانوی ورزشکار معتقد است که کمبودها و کاستی‌ها بهانه خوبی برای ورزش‌نکردن نیست و می‌گوید: «در زمینه تنیس هم مثل همه رشته‌ها مشکلاتی داریم ولی در حدی نیست که بخواهیم بهانه‌جویی کنیم برای تمرین نکردن. چرا که هر ورزشی حتی در شهرهای  بزرگ کمبودها و نواقصی دارد چه برسد به شهرستانها؛ مخصوصاً پینگ‌پنگ. پس این ما هستیم که باید در هر شرایطی ورزش کنیم. من همین‌جا از خانم‌های نی‌ریزی می‌خواهم که ورزش را در برنامه روزانه‌شان قرار بدهند و حرفهایی را نزنند که اکثر بانوان مخصوصاً خانمهای نی‌ریزی می‌زنند که «دیگر از ما گذشته!!». ورزش را فقط و فقط به خاطر سلامتی و سلامت روح و روان خودشان شروع کنند و ادامه دهند. الان به دلیل کرونا مدتی از استادیوم و ورزش دور بودیم ولی با امید و یاری خدا از شهریور کار را شروع کرده‌ایم و درخدمت بانوان نی‌ریزی هستیم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها