تعداد بازدید: ۲۵۳۷
کد خبر: ۸۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶ - 2020 30 August
انتشار اثر جدید از حسین ایثارگر هنرمند نی‌ریزی
یکی از هنرهایی که همواره بزرگان ما به آن آراسته بوده‌اند، خط خوش است. در قدیم هر کس سواد مکتبی می‌آموخت، همزمان تعلیم خط نیز می‌دید؛ و همین است که بیشتر بزرگان ما خوش‌خط بوده‌اند.

این هنر این روزها کمرنگ‌تر شده و شوربختانه بدخطی رواج دارد که در مراودات روزانه نیز فراوان می‌بینیم.


خوشنویسی تقریباً در تمام فرهنگ‌ها به چشم می‌خورد اما در مشرق زمین و به‌ویژه در سرزمین‌های اسلامی و ایران اهمیت بسیاری در میان هنرهای بصری دارد. 


یکی از انواع شاخه‌های خوشنویسی، خط تحریری است که با خودکار یا مداد انجام می‌شود.


اهمیت آموزش خط تحریری در دوره‌های تحصیلی بر کسی پوشیده نیست و جای خالی آن زیاد به چشم می‌خورد.


باخبر شدیم اخیراً کتاب «روش تدریس و آموزش خط تحریری نی‌ریزان» به همت حسین ایثارگر از هنرمندان باسابقه‌‌ی نی‌ریز منتشر شده که به آموزش خط تحریری می‌پردازد.


در مقدمه‌ی این کتاب که به خط تحریری این آموزگار هنرمند نگاشته شده آمده است:
«کتاب پیش رو کتابی متفاوت در زمینه‌ی آموزش خط تحریری است که به روشی ساده مطالب آموزشی در آن بیان شده است. الگوهای روش تدریس در این کتاب به صورتی طراحی شده است که همکاران ارجمند در مدرسه و اولیای محترم در منزل به راحتی می‌توانند خط تحریری را به دانش‌آموز آموزش دهند.


پس از سال‌ها تدریس در مقطع ابتدایی و آموزش خط تحریری و بررسی و مطالعه‌ی کتابهای آموزش خط تحریری که حاصل سال‌ها زحمت و تلاش خوشنویسان عزیز و بزرگوار است، متوجه شدم که آموزش خط تحریری در کتاب‌ها، آموزشگاه‌های آزاد هنری و همچنین آموزش خط از طریق فضای مجازی، بیشتر آموزش خوشنویسی با مداد و خودکار است که برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب باید سال‌ها تلاش و ممارست نمود که در حوصله‌ی بیشتر دانش‌آموزان نیست، ضمن این‌که هدف از آموزش خط تحریری در مقطع ابتدایی و حتی عموم مردم، خوشنویسی با مداد و خودکار نیست بلکه خوانا و رسانویسی است؛


پس روشی را با توجه به تفاوت‌های فردی در بین دانش‌آموزان به کار گرفتم که در مدتی کوتاه نتیجه‌ی آموزش برای دانش‌آموز، آموزگار و اولیاء کاملاً ملموس خواهد بود.


ضمناً از تعدادی از همکاران نیز درخواست کردم که در کلاس‌های خود از این روش تدریس استفاده کنند که آن‌ها نیز از نتایج آن در یک مدت کوتاه راضی بودند. بنابراین تصمیم گرفتم این روش تدریس و تجربیاتی را که در این زمینه داشتم در اختیار همه‌ی علاقه‌مندان به خط تحریری قرار دهم.»


در این کتاب، تمرین‌هایی برای هنرآموزان آورده شده که می‌توانند گام به گام انجام داده و پیش بروند.


در پشت جلد کتاب هم آمده است:
«کتاب نی‌ریزان متفاوت‌ترین و بی‌نظیرترین کتاب در زمینه‌ی نحوه‌ی آموزش خط تحریری در دوره‌ی ابتدایی می‌باشد که مطابق با اهداف آموزش و پرورش و متناسب با نیاز دانش‌آموزان این دوره طراحی شده است.»


ایثارگر در گفتگو با ما از صرف یک سال زمان برای آماده‌سازی کتاب خبر داد و گفت:  با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم استفاده از این کتاب می‌تواند در زیبانویسی دانش‌آموزان و رفع اختلالات املایی مؤثر و مفید باشد. این کتاب جلد اول آموزش خط تحریری است و به تعداد هزار جلد چاپ شده است. انشاءالله در آینده‌ نزدیک جلد دوم کتاب و مجموعه ٤ جلدی نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. 


برای تهیه این کتاب که با قیمت ٢٠ هزار تومان عرضه شده، علاقه‌مندان می‌توانند به پخش کتاب صادق، کتابفروشی کالج، و فروشگاه رؤیای کودکانه مراجعه کنند و یا با شماره ٠٩١٧١٣٣٤٢١٢ تماس بگیرند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها