تعداد بازدید: ۳۴۹۳
کد خبر: ۸۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱ - 2020 30 August
از کازرون تا خاطرات کودکی
نامش محمدرضا سرشار است؛ اما خیلی‌ها او را با نام مستعار رضا رهگذر می‌شناسند.

نویسنده‌ای توانا که در زمینه ادبیات کودک سابقه‌ای طولانی دارد و خیلی از کودکان دهه شصتی با قصه‌های ظهر جمعه‌اش خاطره دارند.


نویسندگی، قصه‌گویی، ترجمه و بازنویسی متون تاریخی از جمله فعالیت هایی است که در طول این سال‌ها انجام داده.


«انواع ادبیات کودک محور»، «نگاه داستانی به قصه یوسف در قرآن مجید» و «راز شهرت صادق هدایت» سه کتابی است که همین اواخر از او منتشر شده است.


سرشار متولد ۲۳ خرداد ۱۳۳۲ اهل شهرستان کازرون  گوینده برنامه رادیویی «قصه ظهر جمعه» است.


او پس از اخذ دو دیپلم فنی و ریاضی و طی دوره سربازی در کسوت سرباز معلم (سپاهی دانش) در سال ۱۳۵۴، با رتبه دوم در رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به تحصیل شد. اما به خاطر علاقه‌ای که به نویسندگی داشت وارد عرصه هنر گردید.


در سال ۱۳۸۵ از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان مستقر در وزارت ارشاد، که متشکل از نمایندگان سه وزارتخانه و اشخاص حقیقی منصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برای مجموعه فعالیتهای ادبی سرشار، به وی گواهینامه درجه یک هنری داده شد که معادل مدرک تحصیلی دکتری محسوب می‌شود.


همچنین در پیامی از رهبر انقلاب اسلامی ایران، برای مراسم بزرگداشت او در سال ۱۳۸۵ -که مشترکاً توسط صدا و سیما و جشنواره داستانهای قرآنی، پیامبران و ائمه(ع) - برگزار شد آمده است: «آقای سرشار حق بزرگی بر ادبیات انقلاب دارند.»


کوتاه از رهگذر
- در سال ۱۳۵۹ در شیراز ازدواج کرد.


- سرشار فعالیت سیاسی در دوران پهلوی را با داستان‌های خود پی می‌گرفت. در دوران اوج‌گیری انقلاب ۵۷، در اواخر دوره صدارت تیمسار ازهاری دستگیر و اوایل نخست وزیری شاهپور بختیار همراه با زندانیان سیاسی کشور، آزاد شد.


- سرشار تاکنون، دست کم ۳۶ جایزه را در سطح کشور به خود اختصاص داده و برخی از آثارش، در داخل و خارج کشور، به زبانهای عربی، ترکی استانبولی، ترکمنی، روسی، انگلیسی و اردو، ترجمه شده‌است.


- نشریه بین‌المللی who is who، در سال ۱۳۷۳، نام وی را به عنوان یکی از مشاهیر فرهنگ ایران به ثبت رساند.


- او برای نگارش کتاب جایزه برگزیده اولین دوره کتاب سال ایران شد با این حال کتابهای وی مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت.


- ۲۴ سال گویندگی قصه ظهر جمعه را بر عهده داشت و به یک نوستالژی در این رابطه مبدل گشت.


- اجرای ده‌ها برنامه قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان در شبکه‌های قرآن، دو و پنج سیما و نریشنهای(روایت قصه) چندین فیلم مستند تلویزیونی برای شبکه افق را در کارنامه دارد.


- سردبیر گاهنامه‌های تخصصی ادبی «قلمرو ادبیات کودکان»، ماهنامه «دانش‌آموز»، «سوره نوجوانان»، دبیر گروه ادب و هنر روزنامه کیهان و جوان و سردبیری ماهنامه اقلیم نقد را در کارنامه دارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها