تعداد بازدید: ۱۱۸۷
کد خبر: ۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ - 2020 26 July
#هشتگ_نوشت
امین رجبی- سردبیر

به نظر شما بزرگترین آفت زندگی این روزهای ما انسانها چیست؟

کرونا؟ جنگ؟ تنهایی؟ فقر؟ فاصله طبقاتی، جاه‌طلبی و غرور؟ 

همه اینها هست؛ ولی یک عامل پنهان وجود دارد که باعث همه اینها می‌شود و آن «نا هماهنگی» است.

ما انسانها هر روز بیشتر از دیروز با جهان هستی و کائنات ناهماهنگ‌تر می‌شویم و هزینه‌های بیشتری برای این ناهماهنگی می‌پردازیم.

این ناهماهنگی باعث رنج بیشتر و آرامش کمتر ما می‌شود.

جهان هستی قانونمند است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان به موقع می‌آیند و می‌روند و طبیعت هماهنگ با آن تغییر می‌کند. جفت‌گیری و زاد و ولد حیوانات به موقع انجام می‌شود و گیاهان به موقع و هماهنگ رویش و ریزش می‌کنند. ماه و خورشید و ستارگان در نظمی حیرت‌انگیز به سر می‌برند. همه اینها هماهنگ است و آن که از همه ناهماهنگ‌تر عمل می‌کند انسان است؛ چرا؟ چون «اختیار» دارد.

در یک خودرو، معمولاً وقتی یک قطعه خراب می‌شود، صدا می‌دهد. عملکرد خودرو به همین واسطه مختل می‌شود. برای رفع عیب ناچار باید هزینه کرد و رنج کشید.

یا یک تلفن همراه وقتی دچار اختلال می‌شود یا ویروس می‌گیرد و به هم می‌ریزد، قابل استفاده نیست و باید تعمیر شود. تعمیری که همراه رنج است.

و اما انسان که پیچیده‌ترین مخلوق جهان است بیشتر از هر مخلوقی نیاز به هماهنگی دارد و البته از همه ناهماهنگ‌تر است.

یک انسانِ هماهنگ با کائنات، در جهت حفظ طبیعت عمل می‌کند، منابع زیرزمینی و رو زمینی را از بین نمی‌برد، در مصرف زیاده‌روی  نمی‌کند، به اندازه می‌خورد و می‌پوشد و سرپناه می‌سازد، به سلامت خود اهمیت می‌دهد، به موقع زاد و ولد می‌کند، و سهم خود را از جهان هستی به اندازه می‌خواهد.

در زمینه اخلاقیات، قانونمدار است، ظلم نمی‌کند (به خود و دیگران و خدا)، راست می‌گوید، عشق می‌ورزد، شکرگذار است، به خداوند تکیه دارد و شرک نمی‌ورزد، دنبال پارتی و رشوه نیست، غرور و حسد ندارد، به جان و مال دیگران طمع ندارد، تلاشگر است، همواره می‌آموزد و ...

نمره هر یک از ما در ملاک‌های بالا چند است؟ معدل بشریت چند است؟ آیا رفوزه می‌شود؟ ما چقدر از این هماهنگی به‌دور هستیم؟ و چقدر بابت این دوری هزینه می‌دهیم؟

اکنون همانند قطعه‌ای خراب در یک خودرو که صدای آن در می‌آید، صدای بشریت به در آمده است.

نداشتن آرامش، جنگ و خونریزی، نابودی محیط‌زیست، انواع بیماری‌ها، کمبود منابع، خشکسالی، تبعیض نژادی، فاصله طبقاتی، فقر فرهنگی، فقر اقتصادی، بیکاری، تنهایی همه و همه آیا به واسطه همین ناهماهنگی ما با کائنات نیست؟ آیا می‌شود رابطه‌ای بین ناهماهنگی و کرونا یافت؟ و آیا داروی کرونا و هزاران بیماریِ در کمین بشریت، هماهنگ‌تر شدن انسانها با جهان هستی نیست؟

اکنون هزاران محقق و دانشمند در تلاشی تحسین‌برانگیز شبانه‌روز کار می‌کنند و میلیاردها دلار خرج می‌شود تا واکسن کرونا را بسازند. ولی اگر کرونا یک جهش کوچک کند، ممکن است همه این زحمات به باد برود.

باید ریشه را اصلاح کرد تا درخت ثمر دهد.  

هر کدام از ما به سهم خودش.

#واکسن_کرونا

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها