تعداد بازدید: ۱۱۶۷
کد خبر: ۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷ - 2020 20 July
آتشک مهمترین بیماری درختان دانه دار بوده و بیشترین خسارت را به درختان گلابي، به و سیب وارد مي كند.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شرستان نی ریز، زهرا مستفیضی  با بیان اینکه خسارت ناشي از این بیماری در باغ های آلوده قابل توجه و در مواردی غیر قابل جبران است  تاکیدکرد: با توجه به مهیا شدن شرایط در سال جاری برای خسارت زا شدن این بیماری ، لازم است باغداران ضمن آشنایي با آن، نسبت به محافظت از باغ خود اقدام نمایند .

وی افزود: در پی مشاهده آتشک در برخی از باغ های این شهرستان ، جاوید عباسی معاون حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی فارس از مناطق آلوده بازدید و وجود بیماری را تاییدکرد.

مستفیضی خاطرنشان کرد: استفاده از نهال سالم و دارای گواهي بهداشت گیاهي و عدم انتقال نهال از مناطق آلوده به مناطق سالم، كنترل سایرآفات خصوصا تریپس و چوبخوارها و سوسک های پلن خوار، جلوگیری از كشت توام ارقام حساس به بیماری از جمله سیب و گلابي و به در یک باغ، هرس زمستانه و حذف سر شاخه و شاخه های آلوده و جمع آوری و سوزاندن بقایای آلوده و  ضدعفوني وسایل هرس از جمله قیچي ، اره و ... از یک درخت به درخت دیگر با وایتکس 10 درصد ازموارد مهم در كنترل و كاهش منبع بیماری و گسترش آلودگي هستند.

او درجه حرارت 16 تا 32 درجه سانتي گراد ، رطوبت نسبي بالای 70درصد، بارندگي بهاره و هوای مرطوب، فعالیت زنبور عسل وسایر حشرات و استفاده از نهال آلوده را زمینه ساز این بیماری برشمرد و تصریح کرد: سم پاشي باغ هابا استفاده از تركیبات مسي در سه مرحله و قبل از گلدهي در زمستان با سم بردوفیکس به میزان 10 در هزار و یا سم نوردوكس به میزان 2 در هزار، در زمان گلدهي با سم بردوفیکس به میزان 5 در هزار و یا سم نوردوكس به میزان 1 در هزار و پس از گلدهي با سم اكسي كلرور مس به میزان 3 در هزار و یا سم نوردوكس به میزان 1 در هزار انجام می شود.

این کارشناس  متذکرشد: پس از انجام هرگونه عملیات هرس در زمستان و بهار و یا شرایط نامساعد محیطي از جمله باران ، تگرگ و یا طوفان انجام و تکرار عملیات سم پاشي ضروری است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها