تعداد بازدید: ۱۹۰۵
کد خبر: ۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶ - 2020 16 July
این جرم درست بعد از تاریک شدن هوا در افق جایی که خورشید غروب می کند ظاهر می‌شود.
دنباله‌دار نئووایز که اخیرا کشف شده به تدریج در آسمان شب، ساعتی بعد از غروب، خودنمایی می کند. برای دیدن این دنباله‌دار که از نظر درخشندگی در ربع قرن گذشته سابقه ندارد باید شتاب کنید.
دنباله دار نئووایز بر فراس کلیسایی در روسیه / عکسALEXANDER RYUMIN / GETTY IMAGES

ستاره دنباله‌دار نئووایز را تماشا کنید

به گزارش بی بی سی؛ در منظومه شمسی دنباله‌دارهای زیادی وجود دارد اما بیشتر آنها کوچکتر و محوتر از آن هستند که با چشم غیرمسلح قابل رویت باشند.

آخرین باری که یک دنباله‌دار نمایشی خیره کننده به راه انداخت هیل-باپ بود که در سال ۱۹۹۷ به زمین نزدیک شد.

دنباله‌دار نئووایز که نام رسمی آن "سی/۲۰۲۰ اف۳" است روز ۲۷ مارس کشف شد و هفته قبل، پیش از سپیده دم در آسمان دیده می شد.

اما این جرم از روز دوشنبه درست بعد از تاریک شدن هوا در افق جایی که خورشید غروب می کند ظاهر شد.

اگر امکان دارد برای دیدن آن به نقطه ای دور از آلودگی نوری - عمدتا دور از شهرهای بزرگ - با افقی باز بروید.

دنباله دار به عکاسان شب فرصت خلافیت داده است. این عکس را اولیور ۱۲ ساله در ولز گرفته

ستاره دنباله‌دار نئووایز را تماشا کنید

دنباله دار این شب ها بالاتر از افق و زیر "ملاقه" دب اکبر قابل مشاهده است. دنباله دار به تدریج در آسمان بالاتر می رود تا اینکه در ۲۳ ژوئیه در نزدیک ترین فاصله از زمین قرار گیرد یعنی در فاصله حدودا ۱۰۳ میلیون کیلومتری از ما.

یک دوربین چشمی کمک زیادی به پیدا کردن و تماشای این جرم و دنباله بلند آن خواهد کرد.

منجمان می گویند این دنباله‌دار فقط در نیم‌کره شمالی دیده می شود و احتمالا تا اواسط ماه اوت همچنان قابل رویت خواهد بود.

دانشمندان تلسکوپ فضایی نئووایز ناسا، که این دنباله دار را کشف کرد، می گویند قطر این جرم حدود ۵ کیلومتر است و هسته آن متشکل از مواد دوده مانندی است که از زمان تشکیل سیارات یعنی ۴.۶ میلیارد سال قبل به جا مانده.

جو ماسیه‌رو از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که حدود هفت هزار سال طول خواهد کشید تا این دنباله دار بازگردد "پس پیشنهاد من این است که منتظر عبور بعدی نباشد.