تعداد بازدید: ۱۲۶۲۰
کد خبر: ۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹ - 2020 21 June
١٤ خردادماه رضا کیانیان، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون، تصویری از یک گل عجیب را در صفحه‌ اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و نوشت: «گل صبر» هر ۷ سال یکبار می‌روید و حدود هفت روز دوام می‌آورد؛ این گل در منطقه «نی‌ریز» می‌روید.

سایت زیست بوم در این باره نوشت: این روزها هر بار نام یک شهر و استان کنارش می‌آید، اما واقعاً این گیاه به کجا تعلق دارد؟


دکتر حسین آخانی استاد گیاهشناسی دانشگاه تهران در این خصوص نوشت: چند روز پیش دوستی عکس گیاهی غیرعادی برای من فرستاد و نام علمی آن را طلب کرد. به او گفتم محل جمع آوریش کجاست؟ 


پاسخ داد: کوهنوردی این عکس را از ماکو گرفته. از آنجایی که شکل و شمایلش بسیار غیر عادی بود و برای من بسیار ناآشنا است. گفتم که این فرد بایستی حتماً نمونه گیاهی آن را جمع کند تا بتوان قضاوت کرد.


این استاد دانشگاه که مدرک دکتری گیاه شناسی خود را از مونیخ اخذ کرده است می‌افزاید: از روزنامه همشهری با من تماس گرفتند و گفتند که از طرف سردبیری روزنامه می‌خواهند این گیاه به نام «طاووسی» که در سیستان و بلوچستان می‌روید را منتشر کنند. درستی مطلب را از من خواستند. وقتی به دقت عکس نگاه کردم دیدم این محل نمی‌تواند سیستان و بلوچستان باشد و با پوشش انبوه سرخس ما جایی در ایران نداریم که چنین رویشگاهی داشته باشد.


آخانی بیان داشت: به فکرم رسید با جستجوی عکس گوگل نام درست آن را پیدا کنم. این شد نتیجه: 


نام جنس این گیاه Argyroxiphium از تیره کاسنی است. کلیه گونه‌های این گیاه بومی جزائر هاوایی است و نام این عکس هم احتمالاً Argyroxiphium sandwicense DC  است.


این بوم شناس در پایان آورد: متأسفانه فضای مجازی، بسیار مسموم شده است. احتمالاً کسی از روی شوخی و بد جنسی و یا بی‌سوادی دست به پخش چنین اطلاعات نادرستی زده است. عادت کپی- پیست در بین کاربران تلگرام هم باعث شده هر موضوع نادرست علمی و شایعه به راحتی در سطح جامعه پخش شود.


به نظر می‌رسد این داستان هم کنار داستان‌های عامه پسند یوزپلنگ‌هایی که دست نوازش سر آهو می‌کشند، پشیمانی گاوباز، شکار دلفین در دانمارک، شیری که سکته کرد، عکس دروغین جاده چالوس، مردی که خرس صورتش را خورد، کشف ببر در جهرم، طاووس صورتی و در ساحل چالوس موجودی عجیب مشاهده شد... قرار می‌گیرد که زیست بوم تلاش کرد حقیقت آنها را برای خوانندگان افشا کند اما عده‌ای انگار کماکان به دروغ‌های قدیمی دل بسته‌اند و حقیقت تازه را دوست نمی‌دارند.


پس از آن تماسی با فقیهی روابط عمومی جهاد کشاورزی داشتیم و او وجود این گیاه را در نی‌ریز تکذیب کرد.


همچنین در تماس با رئیس اداره منابع طبیعی نی‌ریز هم این موضوع رد گردید.


حامد جمالی در این ارتباط گفت: نام علمی گیاه Argyroxiphium sandwicense  از تیره آفتاب‌گردان‌ها است که  بومی ایران نیست و رویشگاهش  آمریکای مرکزی و جنوبی  است.


وی افزود: برنامه‌ای اندرویدی به نام«plannet» وجود دارد و کافی است تصویر هر گیاهی را در برنامه آپلود کنید تا تمام مشخصات گیاه را در این باره داشته باشید.


فکر می‌کنم آقای کیانیان هم مطلب را از فضای مجازی برداشته‌اند که واقعیت نداشت هر چند یک خوبی داشت که اسم  نی‌ریز را در فضای مجازی پخش کرد!


و این چنین پرونده‌ی زائیده شده در فضای مجازی به نام نی‌ریز بسته شد.


غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
ناتور
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
مردم ایرانی بسیار زودباور می باشد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها