تعداد بازدید: ۴۵۷۸
کد خبر: ۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴ - 2020 21 June
از شعبان استخوانی تا پدرسالار سینمای ایران
محمد جلالی گروه هنر

پدرسالار سینمای ایران هم درگذشت. 


وقتی در فضای مجازی شایعه درگذشت «محمدعلی کشاورز» رسانه‌ای می‌شد همگان منتظر بودند تا هر چه سریع‌تر این شایعه رنگ ببازد.


داستان بی‌اخلاقی فضای مجازی که هر از چند گاهی این بازیگر کهنه‌کار را رنجیده خاطر می‌کرد.


در حالی که همگان هنوز درگذشت عزت‌ا... انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران که جمعه ٢٦ اَمرداد ١٣٩٧ زمین خاکی را وداع گفت و جمشید مشایخی کمال‌الملک این سینما را در ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ فراموش نکردند ٣ گانه درگذشت هنرمندان تأثیرگذار سینمای ایران اینگونه کامل شد.


اما به راستی در گذشت محمدعلی کشاورز چرا برای سینمای ایران سنگین تمام شد؟


به گفته مینا اکبری روزنامه‌نگار و مستندساز ایرانی او از معدود بازیگرانی بود که می‌توانست نقش را طوری بازی کند که مفاهیم آن عوض شود؛ مثلاً پدرسالاری.


چون هیچکس مثل او نخوت مرد بودن را در جامعه به نمایش نگذاشت.


آری فیلم «مادر» علی حاتمی زمانی به سرحد کمال خود رسید که فردی همانند کشاورز نقش پسری را بازی می‌کرد که حرف اول و آخر را نه تنها در خانه بلکه در کل فیلم می‌زد!


و یا شعبان استخوانی هزاردستان را شاید همه به یاد داشته باشند. کشاورز چنان در نقش خود فرو رفت که توانست چهره‌ای از شعبان بی‌مخ و بی‌کله را به زیبایی نشان دهد.


او پلشت بود و تخریبگر و آنچنان خشن و بی‌پروا در پیاله‌های کثیفش آبگوشت می‌خورد که انسان را زده می‌کرد.


یکی از سکانس‌های خاص این سریال آنجاست که شعبان بی‌مخ سر یک الاغ را می‌برد. کشاورز در مورد اجرای این صحنه گفته است: «علی حاتمی اصلاً سر این جور صحنه‌ها حاضر نمی‌شد، چون از خون می‌ترسید و با دیدن خون حالش بد می‌شد سر بریدن آن الاغ کار آسانی نبود برای همین نزدیک به ١٥ آمپول بیهوشی به این الاغ زدیم.


یک صحنه جالب دیگر سربریدن رئیس ‌پلیس بود که مرحوم جهانگیر فروهر نقش او را بازی می‌کرد. من همیشه به او حسودی‌ام می‌شد چرا که با یک بار خواندن فیلمنامه تمام آن را حفظ می‌کرد. زمانی که می‌خواستم سرش را ببرم، به او گفتم می‌خواهم یک سری از تو ببرم عین دسته‌گل و او واقعاً ترسیده بود.»


آری اینگونه سومین و شاید تأثیرگذارترین فرد سینمای ایران خود را جاودانه کرد.


محمّدعلی کشاورز زاده ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان بود.


او نشان درجه یک فرهنگ و هنر را کسب کرده بود.


از محمدعلی کشاورز، در کنار داوود رشیدی، عزت‌ا... انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در فیلم‌های ایرانی به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود.


پنج نقش‌آفرینی که تنها علی نصیریان مانده است و بس!


کشاورز بر اثر نارسایی کلیه در سن ٩٠ سالگی درگذشت و ما را با آثاری همچون شب قوزی، آقای هالو، گرداب، برزخی‌ها، کمال‌الملک، کفش‌های میرزا نوروز، مردی که موش شد، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما، مادر، روز واقعه و سریال‌هایی نظیر دایی جان ناپلئون، افسانه سلطان و شبان، سربداران، هزاردستان، گرگها، پدرسالار، کهنه‌سوار و دهها اثر دیگر تنها گذاشت.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها