تعداد بازدید: ۱۲۱۳۵
کد خبر: ۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲ - 2020 03 June
مار افعی جعفری در یکی از خانه‌های نی‌ریز یافت شد که توسط پرسنل آتش‌نشانی مهار گردید.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: این مار که به نظر می‌رسد 7 یا 8 ساله باشد، دوشنبه 12 خرداد در حیاط یک منزل مسکونی واقع در فاز 2 شهرک شهید رجایی (نزدیک گورابها) دیده شد.

بعد از تماس صاحبخانه با آتش‌نشانی، آنها به سرعت وارد عمل شدند و این مار خطرناک را مهار و زنده‌گیری کردند.

مسئول آتش‌نشانی نی‌ریز با بیان این که در سال جاری و حتی مدتها قبلتر از آن مار به این خطرناکی در خانه‌های شهر یافت نشده، گفت: «با وجودی که در مدت یک هفته گذشته حدود 14 مار در خانه‌ها مهار کرده‌ایم، این مار خطرناک که از سمی‌ترین مارهای آسیا است، بعد از چند سال در یک منزل مسکونی یافت و زنده‌گیری شد.»

ابراهیم خیراندیش افزود: «قرار است با تحویل این افعی به اداره محیط زیست، در منطقه حفاظت شده بهرام گور رهاسازی شود.»

وی گفت: «بیشتر مارهایی که در شهر نی‌ریز دیده می‌شوند، غیر سمی هستند. مردم سعی کنند پس از دیدن مار آرامش خود را حفظ کرده و برای جلوگیری از گم کردن آن، تا رسیدن آتش‌نشانی چشم از آن بر ندارند. به هیچ وجه اقدام به کشتن مار نکنید؛ چون آتش‌نشانی آن را زنده‌گیری و در طبیعت رهاسازی می‌کند. حتی اگر زخمی شوند، دیگر نمی‌توان آن را در طبیعت رهاسازی کرد.»

گفتنی است مار جعفری از خطرناک‌‌ترین مارهای سمی ایران و مسئول بیشتر موارد مارگزیدگی منجر به مرگ در دنیا است. گزش آن در برخی مواقع منجر به مرگ انسان می‌‌شود. سم این مار بیشتر بر دستگاه گردش خون اثر می‌گذارد و موجب پارگی رگ‌ها و خونریزی داخلی و حتی خونریزی مغزی می‌شود زیرا سم این مار دارای آثار هموستاتیک است و قادر است فعالیت پلاکت‌های خون را مهار کند.












نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها