تعداد بازدید: ۲۹۲۸
کد خبر: ۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸ - 2020 31 May
چه کسانی در ثبت‌نام جدید خودروسازان پذیرفته می‌شوند؟
محمد جلالی: گویا قرار نیست دیگر سلطان خودرو متولد شود و درخواست خرید خودرو معدود به چند نفر گردد.
 
زمانی که در رسانه‌ها اعلام شد سلطان خودرو و همسرش توانسته‌اند ۶۷۰۰ خودرو پیش خرید کنند فساد در این رابطه بیش از پیش خود را نشان داد!
 
از میان جرائم پرشمار این زوج آنچه بسیار پرسر و صداتر بود و باعث شد پرونده‌ی آنها به عنوان «پرونده‌ی تخلفات سایپا» هم مشهور شود، تبانی این دو با افرادی دیگر بود.
 
نتیجه‌ی این همکاری موفق پیش‌خرید شش هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو تنها با ۳۰ میلیارد تومان بود!
 
اما حالا دو شرکت خودروسازی ایران اعلام کردند که قرار است هر کسی که نیاز به خودرو دارد در پیش ثبت نام شرکت و به قید قرعه به آنان خودرو تحویل دهند. 
 
متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های خودروسازی سایپا (www.saipacorp.com) و ایران خودرو (www.ikco.ir) نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند؛
 
.هر چند در این ارتباط محدودیت‌هایی گذاشته شده تا اولویت برای آنانی ‌باشد که برای نخستین بار قرار است صاحب خودرو شوند.

این ۱۰ شرط محدود کننده به شرح زیر است:

١- با هر کدملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد.

٣- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام نیستند.

٣- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.

٤- سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال باشد و کد ملی، شماره تلفن همراه، مشخصات حساب بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد.

٥- افراد نباید پلاک خودرو فعال و نصب شده داشته باشند.

٦- خریدار خودرو به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست.

٧- اگر در راستی‌آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود.

٨- هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه‌ماه برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند.

٩- مشتریان باید در ثبت شماره شبا خود در سایت فروش دقت نمایند، چرا که مسئولیت ورود شماره شبا به صورت اشتباه و در نهایت برگشت پول به فرد دیگر بر عهده ثبت‌نام‌کننده است.
١٠- سند خودرو تا یکسال در رهن شرکت باقی خواهد ماند.

پس از این مسئله کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی اوج گرفته و حواله‌های فروش خودرو در سایت‌هایی همچون دیوار به وفور یافت می‌شود.

برای پیگیری این مسئله با شکیبایی مسئول نمایندگی ایران خودرو گفتگویی انجام دادیم و وی شایعات مربوط به خرید و فروش حواله‌های جدید را تکذیب کرد و گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده و اجرای عدالت در توزیع خودرو طرح قرعه‌کشی از بین متقاضیان پیشنهاد و در حال اجرا است و کسانی که در این طرح  موفق به دریافت خودرو می‌گردند حق واگذاری آن را ندارند.

یکی دیگر از شرایط شرکت در این قرعه‌کشی نداشتن پلاک فعال بوده که دارندگان نمی‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند و گامی در جهت عدالت در توزیع برداشته شده است، البته مشکل اصلی در این ارتباط بحث عرضه و تقاضا است که چنانچه با سیاست‌های کلان توازن بین این دو ایجاد نشود مشکل همچنان پای برجاست.

فربد مسئول نمایندگی سایپا نیز با تأیید گفته‌های شکیبا اعلام کرد: در حال حاضر پراید ۱۱۱ که با قیمت ۹۳ میلیون به فروش می‌رسید به ۷۴ میلیون تومان رسیده است و پژو پارس که قیمتش ۲۰۰ میلیون تومان بود به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعاً قیمت‌ها بیشتر کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اگر خط تولید راه بیفتد بازهم قیمت‌ها کاهشی می‌شود گفت: در حال حاضر ظرفیت ثبت‌نام افزایش پیدا کرده و قرار است خودرو به افرادی که ماشین ندارند داده شود البته با همان شرایط ده‌گانه. اگر آن ده شرط را رعایت نکنند در لیست سیاه قرار گرفته و تا ۲ سال نمی‌توانند از شرکتهای سایپا و ایران خودرو اتومبیل بخرند.

مسئول نمایندگی سایپا در ارتباط با فروش خودرو از طریق نمایندگی‌ها گفت: بیش از دو سال است که خودرو به صورت امانی به نمایندگی‌ها داده نمی‌شود و در واقع ما تنها رابطه بین شرکت و مشتریان هستیم.

به هر روی اگر قصد خرید خودرو دارید پیش‌ ثبت‌نام تا چهارشنبه ۱۴ خرداد ادامه دارد و بر اساس آخرین تصمیمات برای پیش ثبت‌نام نیازی به واریز وجه نمی‌باشد و اگر اسمتان در قرعه‌کشی بیرون بیاید ٩٠ روزه صاحب خودروی صفر می‌شوید.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها