تعداد بازدید: ۱۴۶۶
کد خبر: ۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸ - 2020 17 May
گزارش عملکرد خیرین سلامت:
حرف از شورای خیرین سلامت شهرستان این روزها زیاد است. شورایی مردم نهاد که توانسته در این روزها با جمع‌آوری کمکهای خیرین، بیمارستان نی‌ریز را در آستانه خرید دستگاه سی تی اسکن جدید و پیشرفته قرار دهد.

به همین بهانه با مهندس حجت شفیعی رئیس این شورا و دکتر آل داود رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز گفتگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید:

کمکهای تاریخی
رئیس شورای خیرین سلامت معتقد است که مردم شهرستان نی‌ریز از قدیم نسبت به مسائل بهداشتی و درمانی خود حساس بوده و در این زمینه کمکهای زیادی کرده‌اند. مثل ساخت آب انبارهای خیرساز و حمام حافظ که توسط مرحوم حاج حافظ صدوقی ساخته شده یا زمینهایی که برای ساخت درمانگاه اهداء می‌کرده‌اند.


حجت شفیعی می‌گوید: «نزدیک به ۷۵ سال قبل خانواده مرحوم غلامحسین مروت بیش از ٤ هزار متر زمین برای ساخت بهداری سابق یا درمانگاه شهید فقیهی فعلی هدیه کردند. همچنین ساخت درمانگاه خیرساز ولیعصر یا زمین درمانگاه کوی سجاد که توسط مرحوم عزیز‌ا... زردشت اهداء شد.»


او اما می‌گوید که از سال ١٣٥٨ به بعد آمار دقیق‌تری از کمک خیرین موجود است. 


ادامه می‌دهد: «سالهای ۵۸ و ۵۹  پنج دستگاه آمبولانس به سیستم درمانی شهرستان اهداء شد. یکی از آمبولانسها را آیت‌ا... سید محی‌الدین فال‌اسیری به مشکان هدیه داد. آیت‌ا... سیدمحمد فقیه و مهندس شهباز امیری نیز هر کدام یک آمبولانس به نی‌ریز اهداء کردند. عزیز‌ا... یاراحمدی هم یک آمبولانس برای رودخور و اهالی روستای خواجه‌جمالی نیز یک آمبولانس برای آن منطقه تهیه کردند.


سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ هم آقای عباسعلی عسکرپور برای ساخت ساختمان پانسیون پزشکان مشکان ۳۰ میلیون تومان هزینه کرد.  بنابراین می‌توان گفت کمک خیرین در این مدت خیلی خوب بوده است.»


٨ میلیارد تومان در ٨ سال
اما از سال ١٣٩٠ بود که شورای خیرین سلامت شهرستان تأسیس شد. در آن سال جلسه‌ای با حضور حدود ۲۰۰ نفر از خیرین در ساختمان اداره ارشاد اسلامی گرفته شد. افرادی کاندیدا و پس از رأی‌گیری ۱۲ نفر انتخاب شدند که هر سه سال یکبار در حال تغییر هستند.


اسامی اعضای شورای خیرین سلامت در حال حاضر به قرار زیر است: ١- حاج محمد رختابناک ٢- مهدی کاظمی‌نژاد ٣- حاج محمد هائم ٤- مهندس علی‌اکبر شبانی ٥- محمود فرغت ٦- دکتر مسعود نصیری‌نژاد ٧- سید مسیح مرتضوی ٨- حاج باقر زردشت ٩- دکتر سهراب مسروری ١٠- دکتر داور آل داود ١١- مهندس حجت شفیعی ١٢- دکتر علی‌اصغر محمودی.
شفیعی در این ارتباط می‌گوید: «فرمانداری، شبکه بهداشت و شورای خیرین سلامت هر کدام ٢٥ نفر را معرفی می‌کنند و از بین آنها اعضا انتخاب و عضو شورا می‌شوند.  البته می‌توانیم اعضای آن را تا ۲۰ نفر افزایش دهیم. ما پیشنهاد می‌کنیم شورای خیرین سلامت در بخشهای شهرستان نی‌ریز مثل مشکان و قطرویه نیز تشکیل شود و حتی رئیس آن شورا عضو شورای خیرین نی‌ریز هم باشد.»


به گفته وی، پس از تشکیل این شورا تا کنون نزدیک به ٨ میلیارد تومان کمک از خیرین شهرستان جمع‌آوری و در راستای ارتقاء بخش درمان هزینه شده است.


از جمله، اقدام مرحوم حاج خلیل جهاندارفرد، مرحوم حسن دبیری، آقای علیمردانی و ورثه مرحوم عسکری در زمینه اهداء ١٨,٥ هکتار زمین برای احداث بیمارستان جدید نی‌ریز که تغییر کاربری درمانی هم پیدا کرده است. هر چند به دلایل فنی مکان ساخت بیمارستان تغییر یافت، اما شفیعی امیدوار است که از این زمین اهدایی بتوان به عنوان پشتوانه‌ای برای ارتقاء سیستم درمان شهرستان بهره برد.

خیرین برتر
شفیعی هدف از تأسیس این شورا را  هماهنگی خیر با دانشگاه و هدفمند کردن کمکهای مردمی عنوان می‌کند.


وی از خیرین برتر و نمونه‌ای را که در این مدت تا سال ١٣٩٧ با شورای خیرین سلامت همکاری داشته‌اند، نام می‌برد:


خانم ربابه نصیرنژاد در سال ١٣٩٠


مرحوم حاج خلیل جهاندارفرد در سال ١٣٩١


مرحوم مهندس علی خدیوی در سال ١٣٩٢


آقای حاج مسیح مرتضوی به عنوان نماینده فرهنگیان در سال ١٣٩٣


خانم ربابه نصیرنژاد در سال ١٣٩٤ با خرید دستگاه RO و هزینه ای که به بیمارستان کمک کرد.


آقای حاج محمد هائم در سال ١٣٩٦


آقای علی اکبر زارعی در سال ١٣٩٧


شفیعی اضافه می‌کند: «یک خیر به نام آقای سیدباقر جسمانی زمینی را در چهار راه قائم برای ساخت درمانگاه اهداء کرده و مجوز آن نیز به نام مقدس شهدای گردان کمیل گرفته شده که می‌تواند آن منطقه را که تا شعاع یک کیلومتری‌اش هیچ درمانگاهی وجود ندارد پوشش دهد. امیدواریم بتوانیم ساختمان آن را نیز با کمک مردم بسازیم.»

تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی
رئیس شورای خیرین سلامت در مورد سهم دولت و خیرین نیز توضیح می‌دهد: «طبق تفاهم‌نامه شورای خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه تعهد داده که اگر یک سوم مبلغ توسط مردم جمع‌آوری شود، بقیه آن را از طریق اعتبارات دولتی تأمین کند. مثل داستان خرید سی‌تی اسکن جدید که هزینه آن نزدیک به ۴ میلیارد تومان است و ما باید یک سوم آن را تأمین کنیم.»


شفیعی به کمکهای دیگری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «یک سوم هزینه ساخت ساختمان سه طبقه جدید اورژانس (اتفاقات) بیمارستان شهدا را خیرین دادند. کل هزینه ساخت و تجهیز استراحتگاه همراه بیمار بیمارستان شهدا را هم خانواده شهید نصرتی پرداخت کرده‌اند. همچنین ساختمان اورژانس چاه‌مهکی نیز در سال ١٣٩٣ با کمک خیرین ساخته شد.»


در بعضی شهرستانها شاهدیم کمپین‌هایی برای خرید برخی نیازها و دستگاه‌های درمانی راه‌اندازی می‌شود و نتایج خوبی دارد. مثلاً اگر برای خرید یک دستگاه چند صد میلیون تومانی تعداد جمعیت شهرستان را تقسیم بر مبلغ دستگاه کنیم، سهم هر نفر مبلغ ناچیزی حتی در حد ٥ هزار تومان می‌شود. این باعث می‌شود حتی کسانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، امیدوار به شراکت در این امر خیر شوند.


شفیعی می‌گوید: «در تدارک راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی هستیم و همچنین تلاش می‌کنیم زمینه کمک خیرین نی‌ریزی مقیم دیگر کشورها را نیز فراهم کنیم.»

منتظر کمک دولت ننشینیم
در ادامه این نشست، رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز، انتظار از این شهرستان را با توجه به پتانسیل بالا و خاک حاصلخیز و غنی که دارد و همچنین داشتن مردمی با فرهنگ اصیل و تاریخی زیاد می‌داند و می‌گوید: «انتظار داریم مردم و خیرین برای پیشرفت شهرستان و تأمین نیازهای درمانی آن کمک کنند.»


دکتر داور آل داود ادامه می‌دهد: «باید بپذیریم که خیلی چیزها دست دولت نیست. با توجه به مشکلات و تحریمهایی که وجود دارد و محرومیتهایی که در جای جای کشور دیده می‌شود، اگر بخواهیم امکاناتی بالاتر از حدی که هست در اختیار مردم قرار گیرد، لازم است خود مردم و کسانی که از این خاک بهره می‌برند کمک دهند.»


وی سلامتی را بزرگترین نعمت و حفظ آن را بسیار ارزشمند می‌داند و می‌گوید: «اگر دارایی بسیار زیادی داشته باشیم و سلامتی نداشته باشیم، انگار هیچ چیزی نداریم. ما نیاز داریم مردم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. در حال حاضر بیمارستان نی‌ریز جزو قدیمی‌ترین بیمارستانهای استان است. با توجه به این‌که در حال پیگیری هستیم تا بیمارستان در حال ساخت جدید امسال تکمیل شود، بنابراین خدمات‌رسانی به مردم نیاز به تجهیزاتی با هزینه‌ای بسیار سنگین دارد. اگر بخواهیم منتظر کمکهای دولت بنشینیم، مدتها طول می‌کشد. اما اگر خیرین پا پیش بگذارند، مطمئناً سود آن به جیب همه مردم و خانواده‌هایشان می‌رود و خیر دنیا و آخرت را نیز به همراه دارد. چرا که خداوند می‌فرماید: اگر جان یک نفر را نجات دهید، مثل این است که جان یک جامعه را نجات داده‌اید.»


رئیس شبکه بهداشت با بیان این که دو سال است نی‌ریز همه پزشکان متخصص را دارد، می‌گوید: «امیدواریم این روند ادامه داشته باشد؛ اما برای انجام عملهای فوق تخصصی نیازمند کمک خیرین هستیم تا دستگاه‌های مورد نیاز تأمین شود.»


وی از راه‌اندازی دستگاه اندوسکوپی با حضور یک فوق تخصص در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: «آقای سید‌محمد‌علی فاطمی برای راه‌اندازی آن ۴۰ میلیون تومان کمک کرده است.»

دستگاه‌های مورد نیاز
دکتر آل‌داود دستگاه‌های مورد نیاز بیمارستان و بخش درمان و مبلغ یک سوم سهمی را که خیرین برای تهیه آن باید کمک کنند، به شرح زیر اعلام می‌کند: ١- دستگاه لاپاراسکوپ و آرتروسکوپ که برای عملهای جراحی بدون باز کردن شکم و زانو به کار می‌رود: ٤٠٠ میلیون تومان. ٢- دستگاه سنگ شکن بیرونی: ٧٠٠ میلیون تومان. ٣- دستگاه سنجش تراکم استخوان: ٥٠٠ میلیون تومان. ٤- دستگاه ماموگرافی: ٨٠٠ میلیون تومان. ٥- دستگاه اکو پرتابل: ٢٠٠ میلیون تومان. ٦- دستگاه ام آر آی: ٨ میلیارد تومان.


به گفته وی، روزانه حدود ١٠ عمل جراحی در بیمارستان شهدا انجام می‌شود که حداقل ٣ عمل را می‌توان با دستگاه لاپراسکوپی و بدون باز کردن شکم انجام داد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها