تعداد بازدید: ۷۷۲
کد خبر: ۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴ - 2020 17 May

حتماً امروز اول صبحی با خودتان می‌گویید تورم غنچه‌ای دیگر چه صیغه‌ای است؟! والا ‌این حذف صفر از پول مملکت هم برای خودش داستانی شده است و تا قورچ اقتصاد را در نیاورد ول کن ماجرا نیست! حالا اگر در دوره مردی که می‌خواست همه کارها را یک تنه انجام بدهد، اتفاق می‌افتاد شاید قبول می‌کردیم ولی در‌این یک سال و نیم باقیمانده ممکن است صفر به رقم قیمت پراید یا خط فقر اضافه شود، ولی حذف از پول ملی را بعید می‌دانم! 


علی‌ای‌حال از آنجا که حدود و ثغور وظایف ما حد و مرزی ندارد و در باب مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، فرهنگی و ... افاضات می‌کنیم امروز هم به خاطر گل روی دوستان، مقوله حذف صفر را آچار کشی می‌کنیم علی برکت الله!


حقیقت امر، ‌این مدل حذف صفر از پول ملی در رسانه‌ها و مجلس و فضای مجازی، ما را یاد رتبه‌بندی فرهنگیان، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، واگذاری استقلال - پرسپولیس به بخش خصوصی و ... می‌اندازد که سالی یک بار دوستان زونکن مربوط به آنها را بیرون می‌آورند و گرد خاکش را می‌گیرند؛ چهار تا مصاحبه و گزارش هم در رسانه ملی و فضای مجازی پخش می‌شود؛ بعد هم زونکن را سرجایش می‌گذارند تا رئیس بعدی سال آینده موقع تمیز کردن کشو دوباره آن را ببیند و ادامه سریال را پیگیری کند!


در حقیقت هر وقت پراید و سکه تخت گاز می‌روند و خط فقر هم به پول شارژ ماهانه تعدادی از برج‌های آقازاده‌ها و از ما بهترون نزدیک می‌شود، پرونده حذف صفر از پول ملی دوباره به جریان می‌افتد و سایتها با انتشار کاریکاتورهای تکراری و انتشار نظرات کارشناسان موافق و مخالف، به زیباسازی اقتصاد و روانی و سهولت در تلفظ اعداد و حساب کتاب، کمک می‌کنند! 


هر چند همین بحث سهولت در تلفظ اعداد و ارقام بهترین دلیل حذف صفر محسوب می‌شود و دلایل علمی‌دیگری نیاز نیست ولی دوستان ‌این لابه‌لا دو نکته را مد نظر قرار دهند که اولاً سالهاست حذف صفر به واسطه سهولت در تلفظ در کف بازار رقم خوده است! عزیزان بازاری چند سال پیش به یک میلیون تومان می‌گفتند «یه تومن» و در حال حاضر نیز یک میلیارد تومان به «یه تومن» تغییر ساختار داده است!  در ضمن دوستانی که معتقدند حذف صفر روی تورم تأثیر ندارد یادشان باشد همین سهولت در تلفظ و کمرنگ شدن بار مالی از روی اعداد و ارقام خودش باعث ‌ایجاد تورم غنچه‌ای می‌شود. مثلاً طرف تا دیروز پرایدش را ده میلیون ده میلیون بالا می‌برد ولی وقتی پراید بشود صد هزار تومان یک دفعه به خاطر همین سهولت در تلفظ دهانش را غنچه می‌کند، هوا را در حلقش مچاله کرده و پنجاه هزار تومن ناقابل به قیمتش اضافه می‌کند! گفتم در جریان باشید...
وحید حاج‌سعیدی


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها