تعداد بازدید: ۱۸۴۸
کد خبر: ۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴ - 2020 03 May
مدارس فوتبال بنگاههای اقتصادی بودند

هیئت فوتبال نی‌ریز اولین هیئتی بود که حاضر شد روی صندلی داغ نی‌ریزان فارس بنشیند و عملکردش در سال ١٣٩٨ مورد ارزیابی و پرسش قرار گیرد.


سه‌شنبه ١٩ اردیبهشت بین اعضای هیئت فوتبال حضور یافتیم. از اعضای هیئت حسن شفیعی‌ رئیس، محسن شفیعی نائب رئیس و هادی دهقان دبیر هیئت حضور داشتند.


رئیس هیئت فوتبال نی‌ریز در مورد عملکرد و اهمیت فوتبال گفت: یکی از بزرگترین پدیده‌های اجتماعی حال حاضر دنیا ورزش فوتبال است و ما هم با توجه به این نکته، مسابقات زیادی برگزار کردیم تا بتوانیم جوانان را به سمت این ورزش سوق دهیم تا از معضلات اجتماعی به دور باشند.


حسن شفیعی ادامه داد: برای نمونه در جام رمضان که هر ساله برگزار می‌شود، اگر متوسط ٧٠ تماشاگر برای هر بازی ٣ ساعت در سالن باشند و ٣٠ بازی در این جام انجام شود، اوقات٢١٠٠ نفر تماشاگر به میزان ٦٣٠٠ نفر ساعت پر می‌شود. این فقط یک جام از هفده جام این هیئت در یک سال می‌باشد. برای بنده این سؤال وجود دارد که آیا مهمترین پدیده اجتماعی نبایدحمایت شود؟ 


وی از عدم همکاری پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در زمینه اعزام نیرو برای تأمین امنیت مسابقات، و هلال احمر در زمینه اعزام امدادگر برای مسابقات گلایه کرد و گفت: تنها حامیان ما در سال گذشته خانواده‌های بزرگوار شهید علی‌اصغر سرافراز، شهید جعفر سجادیان و شهید مرتضی مدلول، خانواده زنده‌یاد پورکانی و شرکت فولاد غدیر بودند. حتی عضو شورای شهر با حضور در این هیئت قول همکاری داد ولی بعداً وعده‌اش را عملی نکرد .


شفیعی افزود: با فرماندارمحترم جلسه داشتیم که دستور تشکیل جلسه شورای ورزش را داد تا مشکلات فوتبال را بررسی کنند که این جلسه همچنان در یک سال گذشته تشکیل نشده است.
او اضافه کرد: با همه این حال ما تقریباً ٩٠ درصد تقویم اجرایی‌مان را انجام دادیم.


در ادامه به بررسی کمیته‌ها و شعار این هیئت در سال گذشته که: «حمایت از فوتبال پایه» بود به صورت جداگانه پرداختیم.


رده‌های پایه:
- چرا امسال تیم‌های پایه کمتری در استان شرکت داشتند؟
شفیعی گفت: قرار بود نوجوانان و جوانان را در استان بازی دهیم که نوجوانان مانند هر سال شرکت کردند ولی به خاطر اتفاقی که در حین برگزاری لیگ برتر نوجوانان افتاد (اشاره می‌کند به عدم هماهنگی کمیته قرارداد هیئت استان، نی‌ریز و مدیر تیم که باعث شد ١٠ بازیکن نتوانند برای نی‌ریز در لیگ نوجوانان بازی کنند) ما از اعزام جوانان انصراف دادیم ولی برای امسال تلاشمان این است که در ٣ رده شرکت ‌کنیم.


همچنین در مورد مدارس فوتبال گفت: ما امسال به مدارس به دلیل نداشتن مجوز باشگاه، اجازه فعالیت فوتبالی ندادیم ولی آنها از استان مجوز موقت گرفتند. در این مورد توقع ما از مدرسه فوتبال با قدمتی مثل آزادی این است که مجوز باشگاه ورزشی داشته باشد.


- آیا بر عملکرد مدارس فوتبال نظارت داشتید؟ 
به صورت نامحسوس نظارت داشتیم ولی این را قبول داریم که باید گروه ناظران مدارس را تشکیل دهیم تا مستقیم و بر اساس استانداردها بر این مدارس نظارت کنند.


- آیا مدارس فوتبال خروجی دارند؟
مدارس فوتبال به جای اینکه مکانی برای آموزش باشند به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده بودند و هیچ بازدهی نداشتند. سعی کردیم که با برگزاری کلاس دانش‌افزایی مربیان، سطح کیفی مدارس را بالا ببریم ولی همچنان از شرایط مدارس از نظر کیفی راضی نیستیم اما از نظر کمی پیشرفت بسیاری در جذب داشتند.


- به نظرتان چقدر به شعارتان نزدیک شدید؟


پس از ١٠ سال فستیوال مدارس فوتبال داخل شهرستان را احیا کردیم که ٢ دوره آن از ٣ دوره مورد استقبال قرار گرفت.


دیگر برنامه‌مان برگزاری لیگهای فوتبال و فوتسال پایه بود که توانستیم همه رده‌ها را رایگان و بدون دریافت ورودی برگزار کنیم و این روند را امسال هم در برنامه داریم.


همینجا به مدارسی که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند هشدار می‌دهیم که با همکاری دستگاه مربوطه جلو فعالیتشان را می‌گیریم و اسامی‌ را رسانه‌‌ای می‌کنیم تا خانواده‌ها فرزندانشان را در این مدارس ثبت‌نام نکنند.


- آیا حمایتتان از فوتبال پایه در این یک سال اثری هم داشته؟


چند تیم بزرگسال که سال‌ها از یکسری بازیکنان پیشکسوت استفاده می‌کردند،‌ رویکردشان را عوض کردند و بازیکنان جوان را نیز به ترکیب اصلی خود آوردند.
باید در بزرگسال به سمتی برویم تا دهه پنجاه و شصتی‌ها میدان را به جوانتر ها بدهند.


کمیته داوران:
رئیس هیئت پیش از این رئیس کمیته داوران بوده است. وی اعتقاد داشت که سال گذشته نگاهی ویژه به این کمیته داشته از جمله: خرید سیستم رادیویی، خرید لباس داوری، افزایش اشل و برگزاری کلاس داوری در شهرستان.


- چرا استفاده از سیستم رادیویی را کمتر در مسابقات شاهد بودیم؟


این سیستم ٤ گوشی دارد که در حین استفاده، یکی از آنها خراب شد. شاید برای همین باشد ولی به نظرم کم لطفی کمیته داوران بود. باید با ٣ گوشی هم مدیریت می‌کردند تا داوران از این سیستم استفاده کنند.


- سؤال بعد در مورد کلاس برگزار شده این کمیته بود و این چقدر از داوران تربیت شده استفاده کردید؟


 ما در کنار داوران با تجربه استفاده از داوران جوان را شروع کردیم. نتیجه این شد که تجربه‌ آنها به جایی رسید که در جام فجر توانستند مسابقات را قضاوت کنند.


البته فشار کار این کمیته در سال گذشته زیاد بوده تا جایی که در یک روز ٧ دیدار را قضاوت کردند.


کمیته مربیان: 
ما تصمیم گرفتیم مجتبی خجسته را که مربی با دانش و به‌روزی است مسئول این کمیته بگذاریم و در کنارش سعید زارع مربی فعال و با انگیزه را قرار دادیم تا این کمیته را پیش ببرند. برنامه‌های خوبی داشتند از جمله  کلاس دانش‌افزایی با حضور روشن ضمیر رئیس کمیته مربیان استان برگزار شد. 


- حضور نداشتن خجسته در نی‌ریز مانع نبود این کمیته فعالیت چشمگیری نداشته باشد؟


بله اگر بود قطعاً برنامه‌ها بهتر پیش می‌رفت ولی دلیل دیگرش همکاری نکردن مربیان بود. برای مثال فراخوان کلاس مربیگری فوتسال را زدیم ولی ٧ نفر از نی‌ریز استقبال کردند با اینکه خیلی‌ها کارت مربیگری فوتسال را ندارند. حتی ما قبول کردیم ورودی را وام دهیم ولی کسی استقبال نکرد. 


کمیته بانوان:
- آیا از عملکرد مسئول کمیته بانوان هیئت رضایت دارید؟
خانم آریانژاد داور فوتبال است و باتوجه به شناخت قبلی با هم که صحبت کردیم قرار شد فوتسال بانوان را با جدیت پیگیری و راه‌اندازی کند که موفق هم بود.


او درگام اول زهره حاجی‌پور را که فردی پر انرژی و با انگیزه بود به عنوان دبیر خود برگزید و دو وقت سالن و چند وسیله برای آموزش رایگان از هیئت گرفت و شروع کردند تا آنجا که به هر سختی بود میزبانی لیگ یک فوتسال بانوان استان را گرفتند .


با اینکه ٦ ماه بیشتر نبود که فوتسال بانوان در نی‌ریز احیا شده بود اما موفق به کسب مقام سوم استان در این لیگ شدند. مسئول کمیته بانوان هیئت استان که این پیشرفت را دید قول داد سال آینده این تیم در لیگ برتر استان بازی کند. چنین اتفاقی در فوتسال بانون بی‌سابقه بوده است.


با توجه به سختی محیا کردن امکانات سخت‌افزاری فوتبال بانوان، قصد ورود به این قسمت را  نداریم.
کمیته انضباطی:


- به  نظرتان این کمیته منفعالانه عمل نمی‌کند و تعداد جلساتش کم نیست؟
تعداد جلسات کم این کمیته به خاطر حضور یکی از ما سه نفر یعنی هادی دهقان دبیر، محسن شفیعی نائب رئیس و خودم در کوران برگزاری مسابقات بود که سعی می‌کردیم حواشی بازی را کنترل کنیم تا کار به کمیته انضباطی نکشد. اما باز هم کمیته ٤ بار تشکیل جلسه داد و رأی صادر کرد و من هم به رأی این کمیته احترام می‌گذارم و از آن حمایت می‌کنم.


کمیته مسابقات واجرایی:
شاید شلوغ‌ترین کمیته هیئت فوتبال کمیته مسابقات باشد؛ کمیته‌ای که ٣٢٤ مسابقه را در قالب ١٧جام در سال گذشته برگزار کرد.


هادی دهقان مسئول این کمیته گفت: امسال قصد داریم لیگ برتر بزرگسالان و لیگ امید را به ١٧ جام پارسال اضافه کنیم.


لیگ بزرگسالان سال گذشته به عنوان لیگ دسته یک برگزار شد. تیم های جدیدالورود امسال باید در لیگ ١ بازی کنند و تیم‌های سال گذشته که مجوز حضور در لیگ برتر را گرفتند در این لیگ توپ می‌زنند.


- دلیل کم بودن تیم‌ها در برخی ازجام ها چه بود؟


برخلاف روال گذشته، ما قبل از جلسه لیگ، ورودی را مشخص نمی‌کردیم و در جلسه قرعه‌کشی با حضور تیم‌ها بر سر مبلغ ورودی توافق می‌کردیم که اکثر تیم‌ها می‌گفتند که ورودی گرفته شده نسبت به شهرستان همجوار کم است. دلیل اصلی آن این بود که بعد از تاریخ مشخص شده تیمی را به جام اضاف نمی‌کردیم.


کل مبلغ ورودی فقط شامل دستمزد داوران نمی‌شود بلکه برگزاری مسابقه هزینه‌هایی همچون خرید توپ و تور، هزینه ‌ناظر و مسئول برگزاری و هزینه های غیر قابل پیش‌بینی می‌شود؛ درحالی که اکثر تیم‌ها بر این باورند که هزینه ورودی فقط صرف دستمزد داوران می‌شود.


در پایان رئیس هیئت از همه تیم‌ها که در جام‌های برگزار شده حضور داشتند تشکر کرد و گفت: مجموعه هیئت نمی‌گوید که نقصی در برگزاری نداشته و این آمادگی را دارد که از نظر پیشکسوتان، کارشناسان و صاحب‌نظران برای هرچه بهتر برگزار شدن جام‌های امسال استفاده کند.


از حواشی این جلسه استعفای هادی دهقان در حین برگزاری مصاحبه بود.


 او می‌گفت مشغله کاری‌اش اجازه همکاری با هیئت را نمی‌دهد اما با مخالفت برادران شفیعی روبرو شد. 


حسن شفیعی در مورد تغییرات در هیئت ‌فوتبال گفت که قصد تغییر درچند کمیته را دارد.


وی از شهرام مختاری و کمیته‌هایی که همیشه در کنارهیئت بودند ولی کمتر دیده شدند از جمله کمیته مالی تشکر کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها