تعداد بازدید: ۸۶۱
کد خبر: ۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵ - 2020 04 April
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور مدیر مسئول

تولید از عناصر مهم پویایی و رشد اقتصاد است. هر چه سطح تولیدات کشاورزی و صنعتی بیشتر شود سطح درآمد ملی بالاتر می رود. علاوه بر آن میزان اشتغال بالا و بیکاری کم می‌گردد.


کشاورزی فعالیتهایی همچون زراعت، باغداری، دام وطیور، مرتع و جنگل و شیلات را دربر می‌گیرد. هرکدام از اینها حوزه وسیعی از اقتصاد را دربر می گیرد. آب و زمین همراه با تکنولوژی مدرن از مواد اولیه این حوزه است .


بخش صنعت شامل صنایع دستی، صنایع سبک وکارگاهی، صنایع سنگین و صنایع مادر می‌شود. این حوزه‌ها نیازمند منابع انسانی ماهر ، متخصص و با تجربه است. این بخش اقتصاد نیز همچون کشاورزی نیازمند فناوری به روز است.


هرگونه رشدی در حوزه کشاورزی و صنعت در گام اول نیازمند سرمایه گذاری و مدیریت قوی است. سرمایه گذاری در اقتصاد موج درآمدی ایجاد می‌کند به این معنی که در‌آمد حاصل از سرمایه گذاری فقط در جیب سرمایه‌گذار نمی‌رود بلکه  به کل جامعه می‌رسد .


شاید یک مثال این مسئله را بهتر روشن کند. سود یک کارگاه معمولی تولید کفش در گام اول عاید سرمایه گذار(صاحب کارگاه) می‌شود اما در مراحل بعدی، کارکنان، فروشندگان، بخش حمل و نقل، صادرکنندگان کفش، ‌وارد کنندگان مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش، تعمیر کنندگان کفش و دیگر خدمات جانبی آن از درآمد این کارگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم بهره مند می‌شوند.


از اینها گذشته درآمد حاصله موجب بالارفتن تقاضای خرید سایر کالاها می شود.
 

مهندس، کارگر و فروشنده‌ای که در حوزه کفاشی مشغول فعالیت است در‌آمد به دست می‌آورد و با این درآمد نیازهای مختلف خود را تأمین می‌کند یعنی خریدار بسیاری از کالاهای عرضه شده در بازار می‌شود و این یعنی رونق اقتصادی. 


در جامعه هیچ فعالیتی - به ویژه فعالیت اقتصادی - مستقل نیست؛ به عبارت دیگر سرمایه گذاری نیازمند سیستم بانکی فعال، فروش داخلی و خارجی خوب و روان، تأمین مواد اولیه باکیفیت، سیاستگذاری مناسب اقتصادی، نظام آموزشی به روز برای تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص و با مهارت و ... است. هرکدام از اینها مشکل و نقصانی داشته باشد روی فعالیتهای اقتصادی و در نتیجه تولید اثر می‌گذارد. 


همین شهرستان نی‌ریز را در نظر بگیرید. عمده‌ترین محصول باغی آن انار و انجیر است و مهمترین محصول صنعتی آن سنگ ساختمان، کروم، پودر  و دانه بندی سنگ، آهن اسفنجی، سیمان سفید و خاکستری است. زمانی که این محصولات بازار و خریدار خوب داخلی و خارجی داشته باشد تولید کننده سود خوبی می‌برد و همانگونه که گفته شد این سود به جیب دیگران هم به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌رود.


خوشبختانه بارندگی سالهای ٩٧ و ٩٨ موجب شد تولید انجیر و انار خوب باشد اما به دلیل تحریم و صادر نشدن این محصولات ، درآمد مناسب و خوبی عاید انارکاران و انجیرکاران نشد. 


متأسفانه تحریم نه تنها صادرات را با مشکل جدی روبرو کرده بلکه تهیه مواد اولیه را به خصوص در بخش صنعت با موانع زیادی روبرو ساخته است. برای جهش تولید نیازمند بازار خوب داخلی و خارجی، مواد اولیه خوب مورد نیاز و سرمایه‌گذار  با تجربه و مدیر هستیم .


امید است امسال که سال« جهش تولید» نامگذاری شده گام هایی پایه ای در راه تحقق این هدف برداشته و شاهد پویایی و رشد اقتصادی بالایی باشیم. انشاءا...

شاد سالم و موفق باشید


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
United States
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
0
آقای شعبان پور، جهش تولید با جهش تفکر انجام میشه. ولی تو ایران اصلا آدم متفکر وجود نداره!... یا مثلا شما بجای این که به جهش تولید که فقط شعار سال هست به چیزایی که مفید و مهم تر هست و مانع جهش تولید میشه می پرداختید.
ولی دوست ندارم دیگه ادامه بدم چون فکر میکنم تو این چند سال من به اندازه کافی، اون چیزایی رو که باید به روزنامه شهرم و مردم شهرم بگم رو بهتون گفتم و دیگه زبونم مو در اورده
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها