تعداد بازدید: ۱۲۳۳
کد خبر: ۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ - 2020 04 April
سال ۱۳۹۸ برای افراد مختلف تعاریف گوناگونی دارد؛ برخی آن را سالی پر از رونق، شکوه و پیشرفت می‌دانند و برخی‌ها هم آن را سالی همراه با افول، رکود و ضرر می‌بیینند؛ به گونه‌ای که به آن لقب سال نود و تلخ نامگذاری کرده‌اند.
در این بین حوادث متعددی در شهرستان نی‌ریز رخ داد که گاه حاصل یک موفقیت بود و گاه نشان از یک رکود و پسرفت!
 
به همین منظور با دو تن از سیاسیون نی‌ریز به گفتگو نشستیم و ارزیابی آنان را از سال گذشته جویا شدیم.  
 
نماینده مجلس در حوزه انتخابیه نی‌ریز، استهبان و بختگان نخستین فردی بود که با او به گفتگو نشستیم. 
 
دکتر اصغر مسعودی توانست اقدامات عمرانی فراوانی را برای نی‌ریز به ارمغان بیاورد و فعالیت‌های متعددی را انجام دهد اما در نهایت و در کارزار انتخابات اسفندماه کرسی مجلس را به فرهاد طهماسبی واگذار کرد و این روزها آخرین دوران نمایندگی‌اش را پشت سر می‌گذارد.
 

دیگری فرماندار نی‌ریز بود، کسی که به عنوان اولین فرماندار بومی در سال گذشته به این سمت منصوب شد و در نوع خود یک موفقیت برای نی‌ریزی‌ها به شمار می‌رفت.


حمید یزدان‌پناه در مدت کوتاه مسئولیتش شاهد دو رویداد بزرگ در نی‌ریز بود یکی جدایی شهرستان بختگان از نی‌ریز و دیگری انتخابات مجلس.
***
دکتر مسعودی در ابتدا گفت: سال ۹۹ که مقارن با عید سعید بعثت پیامبر رحمت و اعیاد شعبانیه می‌باشد به مردم شریف ایران و شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان تبریک می‌گویم، ضمن آرزوی بهبودی برای مبتلایان و آمرزش برای قربانیان و آرامش برای بازماندگان از مدافعان عرصه سلامت؛ پزشکان و پرستاران و همه کسانی که در راستای سلامتی مردم تلاش می‌کنند، صمیمانه سپاسگزاری می‌نمایم.


در ابتدا نماینده مجلس سال ٩٨ را سالی سخت در کشور عنوان کرد و گفت: سال سختی بر مردمان کشورمان گذشت؛ شروعش با سیل گسترده گلستان، خوزستان، لرستان، مازندران و فارس بود که جان عزیزانمان را در سفر گرفت.


مردم شیراز مهمان‌نوازی و همدلی خود را به جهانیان نشان دادند و با سیل دیماه در سیستان تجهیزات راهداری شهر و استان به یاری آنان شتافت.


در کشور ما توزیع ناعادلانه یارانه‌ها موجب افزایش شکاف طبقاتی، افزایش قاچاق، افزایش بی‌رویه مصرف سوخت و بی‌توجهی به الگوی مصرف گردیده که دولت در زمانی نامناسب قیمت بنزین را ۳۰۰ درصد افزایش داد و این به اعتراضات، آشوب‌ها و ناآرامی‌ها دامن زد و خساراتی را به بار آورد.


۱۳ دی‌ماه سردار بزرگ دلها شهید حاج قاسم سلیمانی به دستور ترامپ به شهادت رسید اما موج حضور مردم در مراسم تشییع، انقلابی دیگر رقم زد و شهید نماد وحدت و همدلی شد.
در ادامه با موشک باران پایگاه تروریست‌های آمریکایی در عین الاسد ابهت شیطان بزرگ در هم شکست.


در ۱۸ دی‌ماه ماجرای تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر و نخبه از حوادث تلخ سال ۹۸ بود.


در ۳۰ بهمن اپیدمی ویروس کرونا همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داد و به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها منجر گردید.


کرونا در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و بهداشت و روان مردم تأثیر گذار شد.


در دوم اسفندماه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار گردید. گرچه رکورد کمترین میزان مشارکت در ٤١ سال گذشته به ویژه در مرکز کشور، هشداری برای همه مسئولان شد ولی مجلس یازدهم باید در مسیر حل مشکلات اقتصادی مردم، بهبود فضای کسب و کار، استفاده از ظرفیت‌های داخل و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با تمام وجود گام بردارد.

سال ٩٨ از زبان نماینده مجلس
اصغر مسعودی با اعلام اینکه ایران در شدیدترین تحریم‌ها به سر می‌برد و قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود رسیده است گفت: علیرغم این مشکلات تلاش‌هایی در حوزه انتخابی صورت گرفته که قسمتی از آن را خدمت همشهریان عزیز عرض می‌کنم.


در حوزه اشتغال بهره‌برداری از کارخانه سیمان خاکستری سبب شد تا ۳۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد شود. ارزش این پروژه بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود.


پیگیری توسعه فولاد و احداث کارخانه گندله‌سازی و پیشرفت ۵۰ درصدی تولید شمش و ورود ۲۵ درصد از تجهیزات کارخانه فولاد سبب خواهد شد تا با تکمیل آن ۵۵۰ شغل مستقیم ایجاد شود.


پیگیری کارخانه کنستانتره کروم، عدم واگذاری پهنه‌های بهرام گور در سال گذشته از دیگر اقداماتی بوده که انجام شد؛ همچنین شرکت فولاد غدیر به عنوان یکی از شرکت‌های درگیری برای بحث اکتشاف دعوت به عمل آمد.


همچنین در راستای ایجاد اشتغال و از طریق طرح‌های روستایی و فراگیر بیش از ۴۰ میلیارد تومان وام پرداخت گردید.


با تصویب قانون احیاء تالاب‌ها برای اولین بار در تاریخ دوم آذرماه ۱۳۹۸، ۴۲ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن رهاسازی شد و تالاب خشکیده طشک و بختگان تا حدودی احیاء گردید.


در سال گذشته بیش از ۲۰ پروژه راه احداث، تکمیل و یا شروع به کار کرد که می‌توان به جاده خرامه- نی‌ریز به طول ۴۰ کیلومتر، جاده نی‌ریز- داراب به طول ۱۳ کیلومتر، گردنه لای‌رز نی‌ریز که در شرف آسفالت است، اشاره نمود.


تقاطع غیر همسطح نی‌ریز با حضور مسئولان کشوری کلنگ‌زنی و ستون‌های آن برپا شد.


روشنایی حدود ۷ کیلومتر گردنه‌ی استهبان- نی‌ریز به سمت سنگبری‌ها تمام شد و زیرگذر نی‌ریز اصلاح گردید.


عملیات اجرای فاضلاب نی‌ریز با ۱۰۰ کیلومتر و اعتبار ٧٠٠ میلیارد ریال تمام شد.


تصفیه‌خانه استهبان با ۴۰ میلیارد تومان افتتاح گردید و تصفیه‌خانه شهر ایج تمام و آب به این شهر انتقال یافت. همچنین پروژه آبرسانی به خانه‌کت و قشم قاوی بعد از ۱۷ سال در حال تمام شدن است.


از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۸، ۱۳۵۸ میلیارد تومان در راستای گاز رسانی هزینه شده است که شامل ٥٩ روستا، کوره‌های آجرپزی، گلخانه‌ها و واحدهای تولیدی بود و همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردار شدند.


در حوزه بهداشت بیمارستان نی‌ریز از ۱۱۵ تخت به ۱۳۵ تخت و بیمارستان استهبان از ۸۸ تخت به ۱۲۰ تخت فعال افزایش پیدا کردند.


اختصاص تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌های استهبان و نی‌ریز، حصارکشی بیمارستان امام خمینی استهبان از دیگر اقدامات انجام گرفته بود.


زمین چمن بزرگ نی‌ریز با اعتبار بیش از ٣,٥ میلیارد تومان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و زمین چمن روستاهای استهبان شامل ماهفرخان، درقلعه، رونیز سفلی، محمدآباد، باغشاد و خانه‌کت و در نی‌ریز: حاجی‌آباد، تل‌مهتابی، مشکان، غوری، بهویه، قطرویه، وزیره و بنه‌کلاغی و در بختگان تم‌شولی و قاسم آباد احداث گردید.


در حوزه ارتباطات و فناوری از بهمن ۹۶ تا بهمن ۹۸ مبلغ ٥٨٠ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته و ۸۲ روستا از اینترنت پرسرعت و ۱۶۲ روستا پوشش تلفن همراه‌اشان ارتقاء یافته است.


خسارت کشاورزان نی‌ریز و استهبان پرداخت شده است که در نی‌ریز مبلغ ۱۸ میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومان برآورد و پرداخت گردید.


تبدیل منطقه ۲ به منطقه ۳ در کنکور یکی از خواسته‌های دانش‌آموزان بود که الحمد‌ا... این خواسته محقق گردید.


تخصیص ۱۵۰ سهمیه مازاد بیمه کارگران ساختمانی و اختصاص زمین جهت مسکن مددجویان و جامعه کارگران مورد پیگیری قرار گرفت.


برای اولین بار مددجویان کمیته امداد و شهرداری نی‌ریز با اختصاص یک معدن غنی صاحب یک درآمد پایدار شدند.


در رابطه با تقسیمات کشوری و ارتقاء شهرستان بختگان باید بگویم که این مسئله منجر به افزایش اعتبارات شهرستان نی‌ریز و کاهش مشکلات شهرستان خواهد شد.


همچنین در رابطه با انتزاع روستاهای بخش قطرویه که مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۱ بود پیگیری‌ها انجام شد و خواستار ابطال این مصوبه در رابطه با واگذاری روستاهای چاه عمیق عشایری و روستاهای همجوار شدیم.


توسعه فضاهای آموزشی در سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است. در این مدت ۴ دستگاه آمبولانس برای حوزه انتخابیه گرفته شد.

سال ٩٨ از زبان فرماندار
فرماندار نی‌ریز در ابتدا فرا رسیدن سال ١٣٩٩ خورشیدی را که قرین با ماه مبارک و شادی شعبان و اعیادش می‌باشد تبریک گفت و افزود: هر چند آغازین روزهای سال را پر استرس و توأم با نگرانی پشت سر می‌گذاریم؛ اما امیدوارم در ادامه، سالی همراه با آرامش و پر از خیر و برکت و سلامتی برای همگان باشد.


سال ١٣٩٨ با همه فرازها و فرودهایش گذشت و در نگاهی گذرا و اجمالی سالی کم و بیش پر از التهاب برای ملت عزیز ایران و همشهریان گرامی بود؛ سالی که آغازین روزهای نوروزش با وقوع سیلاب در فارس و همزمان ٢٥ استان کشور آغاز شد؛ و خسارات جانی و مالی فراوانی را به وجود آورد.


در ادامه تشدید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا و بی‌تحرکی اروپا را داشتیم، حوادث آبان‌ماه، و شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، جان باختن شماری از هموطنان و همچنین حوادث گوناگونی از جمله: شهرکرمان- سقوط هواپیمای اوکراینی- سیلاب سیستان و بلوچستان و در نهایت برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و شیوع بیماری کرونا به استقبال سال جدید آمدیم.


همشهریان عزیز در نی‌ریز نیز در کنار دیگر هموطنان یک یک این رویدادها را تجربه کردند و در غم و شادی یکدیگردر عبور از این حوادث سهیم بوده و نقش آفرینی کردند.


اعزام نیروهای امدادی هلال احمر و بسیج سازندگی به مناطق سیل‌زده در فروردین‌ماه ٩٨ و مشارکت در ارسال کمک‌های مردمی، صبر و شکیبایی مردم در برابر تحریم‌های ظالمانه، رکود اقتصادی، مشکلات اشتغال و همراهی با تصمیمات دولت برای عبور از سختی‌ها قابل تقدیر و سپاس است.


ارتقاء بخش آباده‌طشک به عنوان شهرستان جدید بختگان پس از سالها انتظار، تلاش برای تحقق شعار سال ١٣٩٨ «رونق تولید» از جمله دیگر رویدادهای مهم و خوشایند برای شهرستان نی‌ریز بود.


در این سال کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز با تلاش و همکاری دو جانبه مسئولان و مدیران شرکت به بهره‌برداری رسید و تولیدات خود را در زمینه سیمان و کلینکر آغاز نمود و سبب اشتغال جوانان و رونق اقتصادی در شهرستان شد.


در همین سال تلاش نمودیم واحدهای صنعتی دارای مشکل را شناسایی و با برگزاری جلسات رفع موانع تولید، مشکلات آنها را که غالباً مربوط به منابع اعتباری و تسهیلاتی بانک‌ها بود، منطبق با دستورالعمل‌ها و قوانین حل و فصل نمائیم.


رهاسازی آب کشاورزی برای باغداران و تولیدکنندگان انار و پسته در بخش قطرویه کمک بسیار خوبی برای باغداران ذی سهم از آب سدچشمه عاشق (سردار سلیمانی) بود.
افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه ٩٨ هر چند سبب رویدادهای تلخ در برخی نقاط کشور گردید، اما با تدبیر و تلاش اعضای شورای تأمین و مسئولان بخش اقتصادی شهرستان و همراهی شهروندان عزیز مشکلات مربوط به این موضوع نیز تا حدودی مرتفع گردید.


شهادت سردار رشید اسلام امیر سپهبد حاج قاسم سلیمانی یکی از اتفاقات بسیار تلخ و ناگوار در دی ماه ٩٨ بود که بار دیگر اتحاد و همدلی و انسجام مردم عزیز ایران را به جهانیان ثابت نمود.


مردم شهیدپرور و ولایتمدار نی‌ریز نیز با برگزاری مراسم گوناگون ضمن گرامیداشت یاد و مقام این شهید سرافراز میهن، با اعزام چندین دستگاه اتوبوس به شهر کرمان در مراسم باشکوه تشییع این شهید بزرگوار شرکت نمودند و با برپایی موکب‌هایی در مسیر جاده قطرویه و نی‌ریز از مشایعت کنندگان این مراسم پذیرایی کردند و با این اقدام جلوه‌هایی زیبا توسط مأموران انتظامی، جوانان هلال احمر و برخی ادارات و خیرین رقم خورد. 


اما مهمترین رویداد سال ٩٨ موضوع انتخابات بود، شاید بتوان ادعا کرد در طول تاریخ برگزاری انتخابات‌های متعدد مجلس شورای اسلامی، اولین دوره‌ای بود که ٤٠ نفر از داوطلبان عزیز واجد شرایط برای نامزدی در انتخابات حضور یافته و در فرصت قانونی ثبت‌نام نمودند و برای روز دوم اسفندماه تعداد ١٦ نفر از آنان به عنوان کاندیدا دیدگاه‌های خود را به معرض انتخاب مردم گذاشتند و رقابتی سخت و سنگین را ایجاد کردند و علیرغم تمام مشکلات و نارسایی‌ها که تصور می‌شد مشارکت عمومی مردم کم شود، اما در این حوزه انتخابیه که ٣ شهرستان را پوشش می‌داد با مشارکت حدود ٦٥ درصد، انتخابات به پایان رسید و منتخب مردم جناب آقای دکتر طهماسبی با ٢٨,٨٤٧ رأی به عنوان نماینده مجلس یازدهم برگزیده شدند و پس از آن صحت انتخابات نیز به تأیید شورای محترم نگهبان رسید. 


از نکات بسیار مهم این دوره از انتخابات علیرغم تعدد کاندیداها در صحنه رقابت که می‌توان به عنوان افتخار برگزارکنندگان و مجریان انتخابات به آن استناد و مباهات داشت این بود که حتی یک مورد شکایت و اعتراض نسبت به روند برگزاری انتخابات در هیچکدام از شهرها نداشتیم که نشان از توان مدیریتی همه عوامل برگزاری انتخابات، اعم از هیأت اجرایی، نظارت، بازرسی و نیروهای امنیتی بود که جا دارد از همه این بزرگواران تقدیر و تشکر نمایم.


در همین جا ضمن آرزوی سلامتی از ٤ سال تلاش و زحمات جناب آقای دکتر مسعودی نماینده دور دهم مجلس تشکر نموده و برای نماینده منتخب جناب آقای دکتر طهماسبی نیز آرزوی موفقیت روز افزون دارم.


ماه پایانی سال ٩٨ و همزمان با رویداد انتخابات شاهد شیوع گسترده ویروس و بیماری کرونا بودیم که از اول اسفندماه در کشور و در شهرستان نی‌ریز دامنه شیوع آن روز به روز گسترده‌تر شد و مصائب ناگواری را به دنبال داشت و متأسفانه امروز شاهد هستیم که قریب به ٢٠٠ کشور دنیا را به خود مبتلا کرده است و روزهای پایانی سال روزهای سخت و نفس‌گیری برای مردم بود چون شاهد تعطیلی مدارس، فضاهای آموزشی، تعطیل شدن کسب و کار مردم و واحدهای غیرضروری تولیدی، بروز مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی بودیم. 


به ناچار و علیرغم میل باطنی، محدودیت‌هایی را برای شهروندان عزیز و همشهریان محترم ایجاد کردیم طوری که بسیار متفاوت‌تر و سخت‌تر از سالهای قبل به استقبال سال ٩٩ رفتیم، بسیاری از مراسم ملی و مذهبی به سبب حفظ سلامت شهروندان تعطیل شد.


امام جمعه بزرگوار و ائمه جمعه و جماعات و روحانیت همه مراسم دینی و مذهبی از جمله نمازجمعه را تعطیل نمودند.


خانواده معزز شهدا مثل سال‌های گذشته نتوانستند مراسم تحویل سال را در گلزار مطهر شهدا با شهدا برگزار کنند.


شهروندان عزیزی که بستگان خود را از دست دادند، مراسم ختم و یادبود را برگزار نکردند، مراسم شادی و جشن‌های خصوصی مردم تعطیل شد. میلاد ائمه که همیشه به صورت خودجوش مردمی توسط جوانان در خیابان‌ها و مؤسسات فرهنگی جشن گرفته می‌شد، برگزار نگردید.


مراسم سنتی و مردمی مثل چهارشنبه‌سوری، شنبه اول سال و١٣ فروردین روز طبیعت تعطیل گردید.


مسافرت‌ها، دید و بازدیدهای عید، پذیرایی از مسافران نوروزی و ارائه خدمت به آنان، همه و همه به خاطر شیوع این ویروس منحوس محدود و تعطیل شد. 


وظیفه خود می‌دانم بابت همه این اتفاقات و محدودیت‌های ایجاد شده ولو از سر اضطرار و ناچاری که در راستای حفظ سلامت مردم بوده از همشهریان عزیز، خانواده معزز شهدا، کسبه و بازاریان و روحانیت عذرخواهی کنم و همچنین از تلاش‌های همه مسئولان مرتبط و همکار کمیته پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از سطح استان گرفته تا شهرستان از شخص استاندار محترم جناب دکتر رحیمی و معاونان محترم ایشان در استانداری، جناب دکتر لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی دانشگاه و بیمارستان‌های شیراز، امام جمعه شیراز، و حضرت آیت‌اله فقیه امام جمعه نی‌ریز، جناب آقای دکتر آل‌داوود رئیس محترم شبکه بهداشت شهرستان نی‌ریز، رئیس بیمارستان شهدا و کارکنان بیمارستان و پرستاران، صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم.


از مسئولین محترم ادارات صنعت و معدن، بازار و اصناف، هلال احمر، همکاران ارجمندم در فرمانداری، شهرداری، اورژانس و اعضای محترم شورای تأمین شهرستان، مأموران نظامی و انتظامی، پلیس راهور، بسیجیان عزیز، مأموران راهداری و حمل و نقل سپاسگزاری می‌نمایم.


امیدوارم این همدلی و همراهی تا ریشه‌کن شدن این ویروس نحس را در کل شهرستان و کشور ادامه داشته و دوباره شاهد شادی و نشاط در سطح جامعه و شهرستان خود باشیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها