تعداد بازدید: ۴۳۹۷
کد خبر: ۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱ - 2016 26 November
مختصری از زندگی‌نامه مرحوم دکتر محمدمهدی شیخایی

علی شیخایی
معلم بازنشسته مدارس تهران

در پی مطلبی که چندی پیش به قلم استاد عزیزم جناب آقای آراسته در سایت هورگان و هفته‌نامه نی‌ریزان فارس با عنوان «به یاد زنده‌یاد دبستان بختگان» منتشر شد و همچنین به تشویق برخی دوستان و سروران گرامی، بر آن شدم تا مختصری از زندگی‌نامه مرحوم استاد دکتر محمدمهدی شیخائی را به عرض دوستان و همشهریان گرامی برسانم.


دکتر محمدمهدی شیخائی، در سال ۱۳۱۴ در کوی بهشتی (قلعه محمودخان) در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان فرهمندی و دوره اول دبیرستان را در دبیرستان امام خمینی (احمد نی‌ریزی سابق) گذراند و سپس در دانشسرای کشاورزی شیراز برای دوره معلمی پذیرفته شد. پس از گذراندن دوره دو ساله دانشسرا، از طرف اداره آموزش و پرورش شهرستان نی‌ریز (که در آن زمان به آن اداره فرهنگ می‌گفتند) به مدت ۵ سال مأمور به خدمت در روستای طشک (جزء به بخش آباده) و روستای چاهک (که در آن زمان متعلق به بخش پشتکوه بود) گردید. راه روستاهای آباده‌طشک و چاهک که در مرزهای شهرستان نی‌ریز هستند و حداقل ۱۰۰ کیلومتر با مرکز شهر نی‌ریز فاصله دارند، در آن زمان، خاکی و پر از دست‌انداز بود؛ ایشان برای رفت و آمد به این روستاها، این راه سخت و طولانی را با دوچرخه طی می‌نمود.


در آن زمان مدرک فارغ‌التحصیلان دانشسرا، دیپلم کامل نبود و برای گرفتن دیپلم، می‌بایست سال آخر دبیرستان را امتحان می‌دادند ولی این امتیاز را داشتند که سال آخر هر رشته‌ای را امتحان بدهند؛ ایشان نیز در رشته‌های ادبی و طبیعی (تجربی امروز) امتحان داده و علاوه بر داشتن دیپلم کشاورزی موفق به اخذ دو دیپلم ادبی و طبیعی گردید.


وی در سال ۱۳۳۹ در دانشسرای عالی تهران (که سهمیه استان فارس ۶ نفر بود) قبول شد و پس از گذراندن دوره دانشسرای عالی از طرف آموزش و پرورش شهرستان نی‌ریز، مسئول راهنمای تعلیماتی دبستان‌های شهرستان نی‌ریز گردید. در سال ۱۳۴۶ به عنوان رایزن فرهنگی ایران و هند، راهی شهر کلکته شد و طی مدت ۶ سال اقامت در هند، ضمن انجام مأموریت خویش، موفق به اخذ دکتری در رشته فلسفه شد. در سال ۱۳۵۲ پس از بازگشت به ایران، از طرف وزارت علوم و آموزش عالی، به عنوان هیئت علمی و استاد دانشگاه رازی در شهرهای همدان و سنندج منصوب گردید.


پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه‌ها، دعوت به کار شد، ولی به علت بیماری امکان بازگشت به کار برایش ممکن نگردید، لذا در سال ۱۳۶۳ بازنشسته شد و در سال ۱۳۶۴ به رحمت ایزدی پیوست.


ایشان اولین دیپلم و اولین معلم از کوی شهید بهشتی بود و در دوران جوانی مداحی، منبر رفتن، سخنرانی و مبارزه علیه بهائیت را در کارنامه خود دارد.
روحش شاد  و یادش گرامی

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها