تعداد بازدید: ۲۷۴۴
کد خبر: ۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ - 2020 15 March
مردم می‌گویند:
سمیه نظری گروه گزارش

/ سر سفره هفت‌سین برای ریشه‌کن شدن کرونا دعا می‌کنم
/  در میدان تره‌‌بار  قیمت میوه‌هایی که برای کرونا توصیه شده  چند برابر  است
/  از طریق ارتباط مجازی هم می‌توان صله رحم را به جا آورد
/  برای شادی دل بچه‌هایم   سفره هفت‌سین می‌اندازم
/ کاش صدا و سیما به جای ترس و وحشت،برنامه‌های خنده‌دار و جذاب پخش کند
/ پمپ بنزین شهرداری به منظور رعایت بهداشت، خودشان برای مراجعین سوخت‌گیری می‌‌کنند، واقعاً کارشان درست است

از درخانه که بیرون می‌آیی همه جا را سکوت فراگرفته است. ‌نه مانند سالهای گذشته خبری از قیل و قال دست‌فروشان است و نه آهنگ و جارزدن‌ ماهی‌فروشان برای فروش ماهی گلی شب‌عید. در فروشگاه‌های کفش و پوشاک و آجیل، آنچنان خبری از مشتری نیست و فروشندگان دست به چانه زده، غرق در گوشی هستند و یا بیرون از مغازه مشغول هواخوری؛ فروشندگانی که چشم به سود و درآمد شب عید دوخته بودند. 


کرونا، این مهمان ناخوانده شب عید، خیلی‌ها را در خانه قرنطینه کرده تا مشغول دیدن خبرهای تلویزیون و دنبال کردن آن در فضای مجازی شوند و برای ریشه‌کن شدن این بیماری دست‌به دعا بردارند. 


برای سلامتی مردمم دعا می‌کنم
به همین بهانه گشتی در خیابان‌های شهر نی‌ریز زدیم تا نظر همشهریان را در مورد برگزاری مراسم عید طبق رسم و رسوم هر سال و راه‌های مبارزه با این بیماری جویا شویم. 
زهرا بیگی شادی را حق فرزندان خود می‌داند و می‌گوید: «با رعایت نکات بهداشتی سفره هفت‌سین را می‌اندازم. الآن هم برای خرید تنها به خیابان آمده‌ام تا به اندازه مصرف خود و خانواده‌ام آجیل و شیرینی بخرم. اما رفتن به سفر و دید و بازدید در برنامه‌هایم نیست. سال که تحویل شد، سر سفره برای ریشه‌کن شدن این بیماری و سلامتی فرزندان و مردم کشورم دعا می‌کنم. این تنها کاری است که من می‌توانم انجام دهم.»


بیگی می‌گوید: «لباس و پوشاک برای بچه‌هایم نخریده‌ام و قصد آن را هم ندارم. چون می‌دانم با بیرون رفتن از منزل ممکن است بیماری را به عزیزانم هدیه دهم. به نظرم بهترین روش پیشگیری، در خانه ماندن است. این همه سال عید‌ها مسافرت رفتیم و هر برنامه‌ای داشتیم اجرا کردیم حالا یک سال دندان روی جگر بگذاریم و برای سلامتی خودمان هم که شده در خانه بمانیم، خانه امن‌ترین جای دنیاست.»


وقت برای دید و بازدید زیاد است
صاحب یکی از میوه فروشی‌ها، مهربانی و محبت به همنوعان را بزرگترین کمکی می‌داند که می‌شود به آنها در شب عید کرد. می‌گوید: «اگرمردم رفت و آمد را از همین حالا کمتر کنند، کمک بزرگی اول به خانواده خود کرده‌اند و بعد به شهر و سپس به کشور. هرکسی باید از خودش شروع کند؛ وقت برای دید و بازدید و مسافرت زیاد است.»


او که به قیمتهای میدان میوه و تره‌بار معترض است، می‌گوید: «از عید نوروز که فاکتور بگیریم، الان قیمت‌ میوه‌ها را چندبرابر کرده‌اند. در حالی که پزشکان توصیه می‌کنند برای تقویت سیستم ایمنی روزانه پرتقال و زنجبیل بخوریم، اما دیشب که میدان بودیم، زنجبیل را کیلویی ١٢٠ هزار تومان می‌دادند. البته اقلام دیگر هم با افزایش قیمت نسبی روبه‌رو شده‌اند. مردم عید را نمی‌خواهند؛ فقط میوه‌ها را گران نکنند و بگذارند امروز را سالم باشند. »


طاهره معلم است. می‌گوید: «نه هفت‌سین می‌اندازم و نه تصمیم دارم عید بگیرم؛ اما معتقدم می‌شود از طریق ارتباط مجازی با دیگران صله رحم را به جا آورد تا در حفظ سلامتی خودمان و عزیزانمان اولین گام را برداشته‌ باشیم. »


دید و بازدید را لغو می‌کنم
طاهره می‌گوید: «عید را در خانه می‌مانیم وا زحان خود وخانواده‌مان محافظت می‌کنیم. من از کرونا و خودم نمی‌ترسم. از وضعیت پدرم می‌ترسم که هم سنش بالا است و هم تنگی‌نفس دارد. به خاطر همین، برنامه دید و بازدید را لغو می‌کنم و معتقدم همه ما با کنار گذاشتن دید و بازدید و سفرهای بی‌مورد، نقش بزرگی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری و به زحمت نینداختن کادر پزشکی ایفا کرده‌ایم.»


از نظر او، عید بهترین فرصتی است که خانواده‌ها می‌توانند درکنار هم فعالیتهای مهیج و شاد در محیط خانه خودشان پیاده کنند  و به مطالعه و کتابخوانی بپردازند. برای اجرای برنامه صله رحم هم می‌شود از طریق شبکه‌های مجازی و تلفنی جویای حال و احوال خواهر و برادرهای خود شد.


صدیقه آفتابی ٤٥ ساله می‌گوید: «ما هر سال عید را که یک سنت قدیمی است مفصل می‌گرفتیم. امسال هم تصمیم داریم سفره هفت‌سین کوچکی برای شادی بچه‌هایم بیندازیم. خودمان جایی نمی‌رویم؛ اما اگر کسی بیاید، مجبوریم میزبان شویم. چرا که نمی‌شود او را از خانه بیرون کرد و یا گفت نیایید.»


خودمان را قرنطینه می‌کنیم
ادامه می‌دهد: «ما سعی داریم خودمان را در منزل قرنطینه و با اعضای خانواده فیلم تماشا می‌کنیم. فقط کاش صدا و سیما به جای این که در دل مردم ترس و وحشت بیندازد، برنامه‌های خنده‌دار و جذاب پخش کند تا همه سرگرم شوند.»


می‌خندد و در مورد خریدهای عید نوروز می‌گوید: «آدم وقتی ظاهر و خلوتی خیابان‌ها را می‌بیند، می‌ترسد دست به چیزی بزند؛ چه برسد که بخواهد لباس پرو کند. نه لباس برای بچه‌هایم خریده‌ام و نه آجیل و شیرینی. اما کارهای خانه‌تکانی را انجام داده‌ام.»


داروخانه تنها جای شلوغ است. جوان ٣٢ ساله‌ای که ماسک زده و دستکش پوشیده می‌گوید: «ما باید توصیه‌ رسانه‌ها را جدی بگیریم و راه‌های پیشگیری را از خودمان شروع کنیم. من خودم مرتب سر کار هستم. همیشه عید را با خانواده و یا دوستانم به مسافرت می‌رفتیم؛ آدمی نبودم که یک‌جا بند شوم اما امسال هیچ برنامه‌ای ندارم، فقط تصمیم دارم در خانه بنشینم و کارهای عقب‌افتاده‌ای را که تلنبار شده انجام دهم.»


به خودتان رحم کنید
یکی از کارمندان داروخانه با اعتراض می‌گوید: «کاش مردم خودشان به خودشان رحم کنند و جز کارهای ضروری از خانه بیرون نیایند. دیروز مردی با بچه ٥ ساله‌اش که سرماخورده بود، به داروخانه آمده بود. نه به بچه‌ رحم می‌کنند، نه به خودشان.»


م . عباسی می‌گوید: «دید و بازدید عید، بدترین کاری است که ما در این ایام انجام می‌دهیم. مگر نمی‌شود همین دید و بازدید را در طول سال برقرار کنیم؟ صله ‌رحمی همراه با دست‌دادن و روبوسی،  دو کار خطرناکی است که موجب انتشار ویروس کرونا می‌شود و همان بهتر که انجام نشود. »


او می‌گوید: «ما که شیرینی را خودمان درست کرده‌ایم و خریدهای عید و خانه‌تکانی را هم انجام داده‌ایم. نباید به بهانه این بیماری دلخوشی‌های خودمان را خراب کنیم.»


عباسی در مورد بهترین کار در این شرایط می‌گوید: « به نظر من، بهترین روش رعایت‌کردن بهداشت است. من خودم رعایت می‌کنم و به خانواده‌ام هم می‌گویم که رعایت کنند. الان بعضی سوپرمارکت‌ها با گذاشتن دستکش ‌یکبار مصرف کمک بزرگی به مشتری‌ها می‌کنند و یا کارکنان پمپ بنزین شهرداری که به متقاضیان اجازه پیاده شدن از خودرو را نمی‌دهند و برای آنها سوخت‌گیری می‌‌کنند، واقعاً کارشان درست است. »


صدیقه هاشمی که دو فرزند ‌کوچک دارد می‌گوید: «با قطع رفت و آمد، می‌توانیم از انتقال این ویروس پیشگیری کنیم.»


تصمیمی برای خرید آجیل و شیرینی ندارم
از نظر او بهترین روش برای گذراندن ایام تعطیلی عید نوروز این است که با هماهنگی بین اعضای خانواده برنامه‌های متنوع اجرا کنند؛ مثل دیدن فیلم‌های متنوع، بازی‌های گوناگون، یا همان برنامه پیک‌نیک را در منزل پیاده کنند و... تا در خانه کمتر حوصله‌اشان سر برود. او تصمیم دارد بیشتر وقتش را در منزل بگذراند؛ زیرا با این برنامه‌ریزی، هم امنیت بیشتری برای خودش، همسر و فرزندانش در نظر گرفته و هم بدون استرس عید خود را می‌گذراند.


هاشمی پوشاک خود و بچه‌هایش را قبل از شیوع کرونا خریده؛ اما از روزی که شنیده این بیماری خطرناک است، برای خرید آجیل و شیرینی بیرون نرفته و دیگر تصمیم ندارد بخرد. 
عباسعلی.ف می‌گوید: «از وقتی در مورد این بیماری شنیده‌ام، به اتفاق خانواده سعی می‌کنیم نکات بهداشتی را رعایت کنیم. به همسر و بچه‌هایم هم گفته‌ام بیرون نروید و نه آجیل بخرید و نه شیرینی.»


بهترین روش از دید او، قطع رفت و آمد در این ایام است.‌ می‌گوید: «امسال اگر برادرم هم زنگ بزند که بخواهند به منزل ما بیایند، عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم باشد یک وقت دیگر؛ الان موقعیت مناسب نیست.»


سلامتی که باشد، هر روزمان عید است
او که ٦٥ سال دارد، می‌گوید: «من بهداشت را رعایت می‌کنم؛ اما متأسفانه محیط خارج از خانه آلوده است و نمی‌شود هم که بیرون نرفت؛ هزار تا کار بیرون داریم. سوپرمارکت‌هایی که پلاستیک درِ مغازه زده‌اند، بیشتر در معرض ویروس کرونا هستند. یا نانوایی‌هایی که از مشتری پول یا کارت قبول می‌کنند،‌ باید هر کسی را مجبور کنند خودش کارت بکشد؛ زیرا پول کثیف‌ترین چیزی است که از طریق آن ویروس وارد بدن انسان می‌شود. یکی دیگر از راه‌های پیشگیری این است که اگر در خانواده به مورد مشکوکی برخوردیم، حتی اگر یک سرماخوردگی کوچک باشد، باید در خانه خودمان قرنطینه‌اش کنیم. اگر بهداشت را رعایت کنیم و حال روحی ما خوب باشد، در خانه آرامش است و همه روز برایمان عید است.»


همان طور که در فاصله یک متری من ایستاده می‌گوید: «باید کمترین فاصله در صف نانوایی‌ها همین اندازه باشد که متأسفانه رعایت نمی‌شود. درسی که این بیماری به ما یاد داد، این بود که مردم را موظف به رعایت نظافت و بهداشت کرد؛ به امید این که همیشه و در همه جا مراقب سلامتی خود و عزیزانمان باشیم.»


از عروسی منصرف شدیم
دختری که تازه عقد کرده، می‌گوید: «قرار بود عید مراسم بگیریم؛ اما به خاطر این که وضعیت بحرانی شد، از مراسم منصرف شدیم. حالا هم مانده‌ام عید را چه کار کنیم. اگر بخواهم به خانواده شوهرم بگویم نیایند که نمی‌شود. اگر بخواهم بگویم با دستکش و ماسک بیایند که هیچ کدام موجود نیست.»


در مورد رفتن بیرون از منزل و مسافرت می‌گوید: «نمی‌شود که در خانه ماند و بیرون نرفت؛ اما سعی می‌کنیم به طبیعت برویم و با رعایت مسائل بهداشتی، اولین عید با هم بودنمان را به خوبی بگذرانیم و از رفتن در مناطق شلوغ و پرجمعیت دوری کنیم. » 


از نظر او بهترین کار این است که همه افراد مسائل بهداشتی را رعایت کنند.‌ می‌گوید: «صبح به خاطر کار بانکی که داشتم بیرون بودم. وضعیت خودپردازها خیلی بد بود؛ نه دستکشی بود و نه ضدعفونی می‌شدند. یا این که در میوه‌فروشی‌ها، مردم راحت دست به میوه‌ها می‌زدند و یا از داخل سبد و پلاستیکها ‌میوه خود را انتخاب می‌کردند. »


محمد زردشت معتقد است هر روز که شاد باشی، آن روز عید است. ولی با وضعیت پیش‌آمده، مردم استرس دارند و انگار از عید خبری نیست. 


او که خریدهایش را انجام داده، می‌گوید: «ما که از طریق فضای مجازی و تماس تصویری از حال همدیگر باخبر می‌شویم. اما محیط بیرون آلوده است؛ مثلاً در هایپرها و فروشگاه‌های بزرگ همه به اجناس دست می‌زنند تا تاریخ تولید و انقضا را چک کنند. به نظر من باید هایپرمارکت‌ها بسته  یا هر نیم ‌ساعت یک بار اجناس ضدعفونی شوند که البته کار بسیار سختی است. یا میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها باید خیلی رعایت کنند و دستکش بگذارند تا مردم برای خرید مایحتاج خود به آنها دست نزنند. »


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها