تعداد بازدید: ۴۰۶۹
کد خبر: ۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ - 2020 15 March
کاراته یکی از ورزش‌های فعال نی‌ریز در بخش بانوان است. گفتگوی کوتاهی با نایب رئیس این هیئت داشتیم تا از وضعیت این رشته در نی‌ریز اطلاع پیدا کنیم.

سمیه نظری: فرزانه ‌معین‌زاده نایب رئیس هیئت کاراته از ٦ سالگی وارد دنیای ورزش شده و از همان ابتدا دنبال ورزش‌های رزمی بوده است. او از سال ١٣٨٦ وارد ورزش کاراته می‌شود و در حال حاضر نیز نایب رئیس هیئت است. 


‌معین‌زاده می‌گوید: «از همان روزی که به کلاس اول ابتدایی رفتم ورزش برای من اهمیت زیادی داشت و به ورزش رزمی علاقه زیادی پیدا کردم. در ابتدا به ورزش‌های  ووشو و جودو پرداختم ولی الان ٦ سالی می‌شود که به صورت جدی کاراته‌کار می‌کنم.»


وی درباره رو آوردنش به کاراته چنین می‌گوید: «آن روزها مهدیه بیگی اولین مربی بود که در نی‌ریز کاراته ‌کار می‌کرد. برای گذراندن کلاسها و دوره کاراته پیش ایشان رفتم و در طول ٥ سال مقام‌های زیادی کسب کردم از جمله مقام دوم در مسابقات آسیایی - اروپایی در رشته کاتا در رده ‌بزرگسالان و چند مقام کشوری دومی و سومی از نوع سبکی کمیته. همچنین مقام‌های استانی زیادی در رشته‌های کاتا و کومیته دارم.


تا سال ٩٠ با خانم بیگی کار می‌کردم و بعد از آن مستقل شدم و با آقای حقیری رئیس کنونی هیئت کاراته شهرستان آشنا شدم و به سبک کیوکوشین ایچی گکی روی آوردم و نمایندگی آن را در قسمت بانوان در شهرستان عهده‌دار شدم. 


معین‌زاده عقیده دارد در شرایط کنونی تعداد بانوان کاراته‌کار برای شهرستانی مثل نی‌ریز که استعداد و پتانسیل‌های زیادی دارد، بسیار کم ‌است. می‌گوید: «در حال حاضر ٣ سبک در بانوان فعال است و حدود ١٠٠ نفر کاراته‌کار فعال  بانو و ٦  مربی و داور زن در نی‌ریز داریم؛ که به نظر من بسیار کم است.»


او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر  خانمها پروین کریمی‌‌زاده،  مژگان اصغری، سمانه حیدری، راضیه اصغری، عاطفه صنعتی، مهدیه بیگی، زهرا مهرافروز و زهرا غمگساران به عنوان مربی و داور در نی‌ریز  فعالیت دارند .»


او درباره جایگاه این رشته در استان و کشور می‌گوید: «نی‌ریز قطب اول کاراته استان است. حتی در کشور هم جایگاه خوبی دارد و در بیشتر مسابقات کشوری نی‌ریز توانسته است جایگاه اول تا سومی را ازآن خود کند.» 


ادامه می‌دهد: «من و دیگر مربیان در طول یک‌سال مسابقات و کلاسهای آموزشی را در سطح شهرستان برگزار کردیم. همچنین تمرین مشترک در هرسبک بین ورزشکاران آن سبک  انجام شد که به نظرم باعث پیشرفت و ایجاد انگیزه  بیشتر در بین ورزشکاران شد.  »


این بانوی کاراته‌کا درمورد نظارت بر فعالیت مربیان می‌گوید: «هر چندماه یک بار به همراه رئیس هیئت از کلاسها بازدید می‌کنیم و آنها مشکلاتی را که در این زمینه دارند به ما منتقل می‌کنند و تا جایی که در توانمان باشد آنها را حل می‌کنیم.»


وی می‌گوید: «تاکنون چندین استاژ فنی در نی‌ریز برگزار شده و در طول یک‌سال اخیر نیز ٢ استاژ برگزار کردیم.»


توصیه‌‌اش به بانوان این است که افراد تحقیق کنند و بعد وارد این رشته شوند. به نظرم بانویی که بخواهد رزمی کار کند از بین همه ورزش‌های رزمی، دو ورزش کاراته و تکواندو برایش مفید است؛ چرا که نسبت به رزمی‌های دیگه درصد آسیب‌دیدگی این دو ورزش برای بانوان کمتر است.» 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها