تعداد بازدید: ۱۸۷۰
کد خبر: ۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ - 2020 08 March
مدیرعامل آبفا استان گفت: «هزینه حق انشعاب آب نی‌ریز و شهرستانهای دیگر فرقی نمی‌کند و کسی حق ندارد هزینه اضافی بگیرد.»

عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:

نی‌ریز گرانتر است

به گفته برخی از همشهریان، هزینه خرید انشعاب آب شهری در نی‌ریز نسبت به شهرستانهای دیگر استان گرانتر است.
آنها می‌گویند: اداره آبفا برای خرید انشعاب آب تجاری و صنعتی در نی‌ریز، مبلغی محاسبه و اعلام می‌کند و بعد که چانه‌زنی می‌کنید، تخفیف می‌دهند. 
به نظر می‌رسد حداکثر شاخصها مثل میزان مصرف را در فرمول محاسبه می‌کنند.
مثلاً یک مغازه سوپرمارکت در ماه بیشتر از ۳ متر مکعب آب لازم ندارد؛ ولی در فرمولشان حجم بیشتری را ثبت می‌کنند؛ بر خلاف برخی شهرستانهای دیگر که سؤال می‌کنند چقدر ماهیانه نیاز دارید؟ 

منتقدان می‌گویند: برای انشعاب مسکونی هم هنگام ساخت و ساز مراجعه می‌کنند. اگر کسی از همسایه‌اش انشعاب گرفته یا تانکر آورده باشد، هزینه ساخت و ساز را می‌گیرند. اما در شهرستانهای دیگر بازدید می‌کنند و اگر خانه‌ای کامل شده بود، هزینه ساخت و ساز را از مشترک نمی‌گیرند.


آبفا نی‌ریز پاسخ نمی‌دهد


برای تحقیق در این زمینه و پیگیری هزینه‌های انشعاب، با اداره امور آبفای یکی از شهرستانها تماس گرفتیم. مسئول فروش انشعاب گفت: «نرخها متفاوت است و حتماً باید ثبت‌نام کنید تا بر اساس شرایط، مبلغ آن تعیین شود. مثلاً در مورد انشعاب تجاری، عرصه و زیربنا مهم است. همچنین ظرفیت مصرف آب مشترک بسیار مهم است که باید متقاضی آن را عنوان کند و بر اساس آن هزینه انشعاب را تعیین می‌کنیم. 


ضمن این که در فرمول محاسبه، هر شهرستان ضریب و شاخص خاص خودش را دارد. این ضریب بر اساس تعداد جمعیت، شهرستان بودن و یکسری شرایط دیگر مشخص می‌شود.
وی در مورد اخذ هزینه ساخت و ساز برای فروش انشعاب مسکونی هم تأکید کرد که اگر در بازدید مشخص شود ساخت و ساز مشترک با آب شهری نبوده، هیچ هزینه ساخت و سازی محاسبه نمی‌شود.


در ادامه، با رئیس اداره امور آبفا نی‌ریز تماس گرفتیم تا پاسخ ایشان را در این زمینه دریافت کنیم. احمد شکوهی اما با بیان این که از طرف سازمان خود اجازه مصاحبه ندارد، حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.


کسی حق ندارد گران بگیرد


مدیر کل آبفا استان اما پاسخگوی ما بود.


قلندری با بیان این که هزینه اخذ انشعابها در شهرستانهای مختلف استان متفاوت نیست، گفت: «فرمولها یکی است و آن شاخصی هم که می‌گویند در شهرستان ها متفاوت است خیلی جزئی است و تفاوت زیادی ندارد. مگر شهرکی باشد که به آن آبرسانی نشده باشد که هزینه آبرسانی دارد و بخشی از آن را باید متولیان واگذاری زمین طبق قانون بپردازند.» 


وی اشاره‌ای به درصد تغییر آن و این که شاخص هر شهرستان بر چه اساسی تعیین می‌شود نکرد و در مورد نحوه اخذ هزینه انشعابهای تجاری و صنعتی گفت: «هزینه انشعاب صنعتی و تجاری ظرفیتی است. مثلاً شما می‌گویید ۲۰ متر مکعب نیاز من است. اما وقتی ۴۰ متر می‌خواهید، قطعاً هزینه متفاوت می‌شود. اما اگر شما برای مصرف ۲۰ متر مکعب انشعاب خرید کنید و مصرفتان ۴۰ متر شود، تعرفه آب‌بها فرق می‌کند.»


قلندری تأکید کرد: «بر اساس قانون، کسی نمی‌تواند نه کم بگیرد و نه زیاد؛ اینها همه مصوبه و قانون دارد.»


وی گفت که مسأله اختلاف قیمت انشعابهای نی‌ریز و استهبان را قطعاً دنبال می‌کند و این تفاوت نباید باشد.


مدیر کل آبفا استان افزود: «در مورد اشتراک مسکونی و هزینه ساخت و ساز هم اگر ثابت شود که برای ساخت منزل از آب شهری استفاده نکرده‌اند، کسی حق ندارد هزینه ساخت و ساز بگیرد.»


وی در پایان گفت: «هزینه آب‌بها بسیار ناچیز است و اگر برای هر متر مکعب ۴ یا ۵ هزار تومان هزینه می‌شود، از مشترک شاید ۶۰۰ تومان گرفته شود. بهتر است بدانید شرکت آب و فاضلاب درآمد دیگری ندارد و باید از طریق همین اصلاح شبکه و مبالغی که از مردم دریافت می‌کند، هزینه‌های خود را تأمین کند.»


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها