تعداد بازدید: ۱۷۱۲
کد خبر: ۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷ - 2020 06 March
گسترش هر نوع ویروس می تواند با شستشوی دست ها در ارتباط باشد. این اقدامی آشکار برای محافظت از سلامت انسان در برابر ویروس ها محسوب شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هیچ فردی دوست ندارد بیمار شود و در صورت ابتلای کودکان به بیماری شرایط می تواند آزاردهنده‌تر نیز باشد. همچنین، به نظر می رسد شرایط فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا با گذشت هر سال و معرفی ابرمیکروب های جدید بدتر می شود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از گسترش یک ویروس

 در ادامه چند روش برای پیشگیری از گسترش عوامل بیماری‌زا مانند ویروس ها و محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری ارائه شده است.  

شستشوی منظم دست ها با آب و صابون

گسترش هر نوع ویروس می تواند با شستشوی دست ها در ارتباط باشد. این اقدامی آشکار برای محافظت از سلامت انسان در برابر ویروس ها محسوب شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما شاید شگفت زده شوید اگر بدانید افراد بسیاری آن را نادیده می گیرند.

در کنار امکان انتقال ویروس از طریق قطرات تولید شده ناشی از سرفه یا عطسه فرد بیمار، در بسیاری موارد، فرد بیمار در دست های خود سرفه کرده و چیز دیگری را لمس می کند. سپس، فردی دیگر آن سطح را با دست های خود لمس کرده و بدون این که بداند به عامل بیماری‌زا آلوده است، آن را به دهان یا چشم خود می زند.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا و در واقع در تمام طول سال انجام دهید تا چرخه انتقال بیماری شکسته شود، شستشوی منظم دست ها با آب جاری و صابون است.

همچنین، به خاطر داشته باشید هر ویروسی که ممکن است داشته باشید می تواند به روشی مشابه به دیگران منتقل شود. از این رو، شستشوی دست ها با آب و صابون پس از سرفه و عطسه یا هر زمان که با فردی دیگر تعامل داشته اید بهترین کاری است که می توانید پیش از این که با دیگران در تماس باشید، انجام دهید.

این یکی از دلایلی است که پزشکان همواره دست های خود را پیش و پس از معاینه یک بیمار می شویند.

آیا قانون شستشوی دست ها برای ویروس سنسیشیال تنفسی و کودکان نیز اعمال می شود؟

زمانی که موضوع سلامت نوزادان و کودکان مطرح است، رعایت بهداشت دست همچنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به ویژه زمانی که موضوع پیشگیری از گسترش ویروس سنسیشیال تنفسی مطرح باشد.

اما اغلب اوقات کودکانی که به طور میانگین دو سال سن دارند به خوبی نمی توانند دست های خود را بشویند و در اینجا می توان از محصولات مبتنی بر الکل برای پاکسازی کامل دست ها استفاده کرد.

همچنین، باید به اثر شستشوی دست ها برای حفظ سلامت اطرافیان کودک نیز توجه داشت.

زمانی که کودک شما با آبریزش بینی یا سرفه از مدرسه به خانه باز می گردد، در بسیاری از مواقع، پدربزرگ یا مادربزرگ یا دیگر اعضای خانواده برای بررسی شرایط به وی نزدیک می شوند. حصول اطمینان از شستشوی دست ها با آب و صابون توسط هر فردی که با کودک در تعامل بوده است، اهمیت دارد.

همچنین، با فرزند خود درباره عدم لمس بینی یا مالش چشم ها صحبت کنید. آموزش این موارد به کودکان از سنین کم اهمیت دارد.

چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، به ویژه آنهایی که با ویروس ها در ارتباط هستند، مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، می توانید نکته های زیر را مد نظر قرار دهید:

پیش از آغاز فصل آنفلوآنزا و هر سال واکسن آنفلوآنزا بزنید.

دست های خود را طی روز به طور مکرر با آب و صابون بشویید.

صورت خود را لمس نکنید. دست های خود را از چشم ها، بینی، دهان و گوش ها دور نگه دارید.

همواره مایع ضد عفونی کننده دست به همراه داشته باشید.

بر تغذیه مناسب برای کمک به تقویت سیستم ایمنی متمرکز شوید.

به طور منظم ورزش کنید.

به اندازه کافی بخوابید.

زیاد آب بنوشید.

از یک دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

زمانی که بیمار هستید، در خانه بمانید و استراحت کنید یا اگر فرزندتان بیمار است اجازه ندهید از خانه خارج شود.

روش های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، یوگا و تکنیک های تنفس عمیق را انجام دهید.

بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

در مورد مصرف مکمل ها، مانند ویتامین C، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها